Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
 
Brugeravatar
Breitenstein
Indlæg: 1149
Tilmeldt: 08 jun 2004 11:31
Kontakt:

Jeg synes at du skal

26 sep 2014 07:43

Jeg synes at du skal politianmelde personen for trusler/chikane. Vi har haft samme oplevelse i min klub, og har gjort det samme ;-)
"
" H-Kontrollant
 
Brugeravatar
IEF
Indlæg: 111
Tilmeldt: 09 sep 2013 19:43
Kontakt:

Rent principielt er der ingen

26 sep 2014 14:44

Rent principielt er der ingen lov der beskriver hvor højt op ( eller hvor langt ned) man ejer sin jord, så længe man privatøkonomisk kan udnytte disse dele af sin ejendom er man i sin gode ret til at udnytte dem ( heriblandt jagt )


DEN påstand kunne jeg godt tænke mig, du udbyggede med en henvisning til lovteksten, hvori det står?

For du har desværre ikke ret i din påstand:
1) Du må fx ikke uden videre udnytte vinden ved at sætte vindmøller op uden tilladelse.
Staten kan faktisk også pålægge dig, hvilken højde du max. må bygge i.

2) Du må ikke grave efter olie el. lign. uden tilladelse. (og hvis du finder olie tilhører det staten!)

Så - nej! Man ejer faktisk ikke luften over eller jorden under sin grund!

*
HYPE DG1000 m. klapmotor 200cm

*
SKY CLIMBER 201cm

*
DIAMOND 2500 250cm


Livet er flyvning - resten er bare ventetid! ;)

Hvorfor jeg flyver? Hvorfor trækker du vejret? ;)

Modelflyvning er det sjoveste man kan lave med tøjet på!


Check out min flyvevideo:


 
Brugeravatar
Sniper
Indlæg: 5
Tilmeldt: 19 sep 2014 12:07
Kontakt:

DEN påstand kunne jeg godt

30 sep 2014 10:52

DEN påstand kunne jeg godt tænke mig, du udbyggede med en henvisning til lovteksten, hvori det står?

For du har desværre ikke ret i din påstand:
1) Du må fx ikke uden videre udnytte vinden ved at sætte vindmøller op uden tilladelse.
Staten kan faktisk også pålægge dig, hvilken højde du max. må bygge i.

2) Du må ikke grave efter olie el. lign. uden tilladelse. (og hvis du finder olie tilhører det staten!)

Så - nej! Man ejer faktisk ikke luften over eller jorden under sin grund!


Der var et rigtigt godt indlæg tidligere i tråden som beskrev det.

Jeg faldt bare lige over denne tekst for noget tid siden:
Spørg Scientariet har modtaget dette spørgsmål fra Peter N:
»Jeg har længe gået og tænkt over, om der er regler for, hvor dybt ned i jorden ens grund går? Man kunne forestille sig et fremtidsscenarie, hvor vi ikke bygger i højden, men i stedet ned i selve jorden. Er der regler for den slags?«Christian Peter Hansen, landinspektør ved Landinspektørfirmaet LE 34, svarer:
»Der er ingen regulering af, hvor langt ned man ejer sin ejendom eller for den sags skyld hvor højt op. På et tidspunkt når man dog ned, eller op, til et sted, hvor man ikke længere anser det for privat ejendom, men der eksisterer ikke en defineret grænse.
I almindelighed kan man sige, at så langt ned eller op, man privatøkonomisk kan udnytte sin ejendom, har man også ret til det. Det være sig ved grusgravning, pumpning af grundvand fra privat brønd eller etablering af vindmøller m.m.
Et eksempel, der kan illustrere emnet, er de metrolinjer, der eksisterer i Københavns undergrund. De tunneller, togene kører i, er beliggende 20-30 meter under jordoverfladen. Her har man tinglyst en servitut og pålagt de ejendomme, hvorunder tunnelen er, at der over tunnelen maksimalt må bygges i en højde af fem etager og funderes i en vis dybde (f.eks. 8,8 meter). Det blev dengang vurderet af kommissarius og Taksationskommissionen, at servitutten ikke havde begrænsende virkning på udnyttelsen af ejendommene, hvorfor ejendommenes værdi ikke blev forringet, og der derfor ikke skulle ydes erstatning.
Der eksisterer dog også eksempler på, at der privatøkonomisk bliver udvundet råstoffer i store dybder i Danmark, hvorfor man ikke kan sige, at der eksisterer en grænse i 20 meters dybde. Olie, gas m.m. tilhører dog staten, selvom man skulle finde det under sin egen ejendom. Umiddelbart er det altså ikke selve ejendomsretten, der skal forventes problemer fra, hvis man i fremtiden begynder at bygge nedad. I stedet vil det være den offentligretlige regulering (byggelov, bygningsreglement, lokalplaner, planlov m.m.), der skal tilpasses situationen.«
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

Lige præcis, og som jeg

30 sep 2014 14:59

Lige præcis, og som jeg også skrev tidligere er det andre love der bremser en i at udnytte luften og jorden fuldt ud.:)
Der findes ingen lov der beskriver at man ejer luften over sin grund og jorden under, men der findes heller ingen lov der siger at man IKKE gør, derfor er det en rimelig varm kartoffel at begynde at rode med.
Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
 
ohrberg
Indlæg: 217
Tilmeldt: 08 okt 2008 10:51
Kontakt:

Jagt loven

30 sep 2014 16:13

Jagt loven

Der står som noget af det første i jagtloven at beskyttelse af vildtet skal gøres på en måde så der også tages hensyn til dem som bor eller færdes i området.
:cool:
Det betyder frit oversat at vi skal være her alle sammen,
og at der er rigeligt plads til det,
når bare viljen er der.
Og dyrene flytter sig ikke for et par modelfly:rolleyes:
Jeg flyver sammen med mågerne, som jeg skrev i bladet,
og det har både mågerne og jeg masser af glæde af.
:(:(:( men jægere er generalt noget stivsindede, og vil have hele naturen for dem selv,
Men prøv at læse lidt i jagt loven, så har de altså ikke ret.
J.O.P.
 
SUC
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 29 dec 2001 10:20
Kontakt:

Undskyld, nielserik. Indlægget er hermed

01 okt 2014 09:33

Undskyld, nielserik. Indlægget er hermed slettet.
 
RBA
Indlæg: 377
Tilmeldt: 19 feb 2012 00:05
Kontakt:

Hvad er en officiel klub? René

01 okt 2014 10:12

Hvad er en officiel klub?
René
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Vi har endnu ikke en

01 okt 2014 11:18

Vi har endnu ikke en definition af en anlagt flyveplads.
Den skal vi have fra Trafikstyrelsen i løbet af efteråret.

Vi kan allesammen have en mening om hvad definitionen skal være.
Men vi skal have den officielle, så det ikke bliver et åbent spørgsmål.

Jeg tror at 90% af tilfældene vil være rimeligt oplagte.
Men der vil helt sikkert være en gråzone tilbage, som definitionen forhåbentlig kan fjerne eller gøre meget smal.

I udgangspunktet er det ikke et forsikringsspørgsmål, for man må jo gerne flyve på herrens mark med modeller under 7Kg.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

Når vi nu er ved

01 okt 2014 12:01

Når vi nu er ved definitioner, hvad er så definitionen på tættere bebygget område iflg. trafikstyrelsen. Hvis det er de berømte byskilte hvor der er en rød streg over når man kører ud af byen så indskrænker det da "vores" område en del. Jeg tænker her på, at der er da steder hvor byskiltet stå flere kilometer før der findes bygninger. Og hvordan er det med forsikringen, når man har en plads som i og for sig ligger inden for en sådan zone? Der er da i hvert fald et par klubber på sjælland hvor man ikke kører ud af byzonen før man når pladsen!:)
Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

Er tråden stoppet her?? Siden

02 okt 2014 18:39

Er tråden stoppet her?? Siden jeg skrev i går er der ikke sket mere og på forums forside er det stadig allan der står for sidste indlæg. Yder mere, når man klikker på allans navn er det min profil der dukker op??? Meget mystisk!
Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9