Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
nielserik
Emnestarter
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Regler om vores flyvepladser?

07 jun 2014 22:52

I bl 9-4 står der:
c. Ejerens tilladelse til at benytte pladsen

som modelflyveplads skal foreligge.

Ejeren af områder, der dækkes af det

tilhørende luftrum, skal være underrettet

om aktiviteterne.


Betyder det at en jæger som har jagten på den mark som er tilhørende luftrum, ikke kan nægte os at flyve??
Vi har et stykke græs areal på ca 60*60 meter, som vi har fået lov til at benytte til modelflyvning.
Arealet udenom tilhøre en anden, og han er orienteret om at vi flyver-Men nu kommer han så, sammen med den jæger som har jagtretten og siger vi ikke må overflyve deres marker, da de ikke har givet tiladelse:(
Hvordan skal vi forholde os?


FPV pilot :D
 
MStauning
Indlæg: 497
Tilmeldt: 22 maj 2013 13:09
Kontakt:

Det burde de ikke kunne,

08 jun 2014 10:07

Det burde de ikke kunne, da en bonde ikke kan afivse dig at flyve over hans marker - så vidt jeg forstår lovgivningen kan han ikke engang bortvise dig hvis du flyver fra hans mark, så længe du ikke ødelægger hans afgrøder!

Michael.
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Efter min opfattelse skal i

08 jun 2014 10:21

Efter min opfattelse skal i kun have ejerens tilladelse til at bruge pladsen som modelflyveplads, mens ejerne af arealet der ligger under det tilhørende luftrum kun skal underrettes om aktiviteten og kan vel således ikke nedlægge protest angående flyvningen.

Mange jægere ser helst at hele deres jagtrevir indhegnes med 200 m. højt hegn, så ingen andre udfra kommende ting eller væsner kan komme ind på området.

Jeg har selv i en periode på 5-6 år været skovarbejder og gået ude i skoven og fældet træer. Under arbejdet med mororsaven gik både råvildt og fasaner mindre end 12 m. bag mig og spiste de spæde knopper og insekter.

Dyrene og fuglene vænner sig lynhurtigt til vedvarende støj, når de opdager at det ikke er farligt for dem.

Man kan bare betragte fuglene hjemme i sin egen have, de går også ret tæt på os under havearbejdet, der er jo heller ingenfare på færde, med mindre der lige kommer en kat ind i haven.

Men alt-i-alt så er en jæger en jæger.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Det burde de ikke kunne,

08 jun 2014 10:25

Det burde de ikke kunne, da en bonde ikke kan afivse dig at flyve over hans marker - så vidt jeg forstår lovgivningen kan han ikke engang bortvise dig hvis du flyver fra hans mark, så længe du ikke ødelægger hans afgrøder!

Michael.


Angående start og landing SKAL du ALTID have ejerens tilladelse.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
nielserik
Emnestarter
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Vores problem er at ejeren

08 jun 2014 11:07

Vores problem er at ejeren og jægeren , dukkede op hos ejeren af den plads hvor vi flyver fra-Og påstod at de havde loven på deres side-Og at vi ikke måtte overflyve deres arealer.
Så nu er pladsen lukket indtil vi kan dokumenter at vi har lov til at overflyve de marker-Uanset om de har givet tilladelse eller ej:(
Og v ihar vist dem BL9-4! Men den tror de ikke på!!! De påstår stadig at vi ikke må overflyve deres marker uden at de har givet lov-og det vil de ikke-Særligt jægeren, som er overbevist om at han ikke kan skyde noget som helst, hvis vi flyver over hans jagtområde 2 gange om ugen-:D Med elfly, Da det er det eneste vi flyver med i klubben i øjeblikket.
Hvordan kan vi overbevise ejeren af de omkringliggende marker (og jægeren) om at VI har ret til at flyve over markerne:confused:
FPV pilot :D
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

I har loven på jeres

08 jun 2014 11:32

I har loven på jeres side, i forhold til luftrummet, da i overholder afstandsreglerne. Der er intet der forbyder jer at overflyve en anden mands jord.
I jeres konkrete tilfælde må det bero sig på at fortælle ejeren om BL9-4 igen, og afkræve jægeren dokumentation for hvorfor han mener BL9-4 ikke gælder i hans tilfælde.
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc
 
Hans
Indlæg: 3154
Tilmeldt: 29 okt 2001 10:11
Kontakt:

Lad os vende den på

08 jun 2014 11:38

Lad os vende den på hovedet, hvad ville I selv sige til at nogen overfløj jeres jord, selv om I sagde de ikke måtte?

Jeg kan godt forstå at det er træls, men jeg tror ikke I får noget godt ud af et dårligt naboskab. Jeg kan ikke forestille mig at loven er sådan, at man bare kan meddele ejeren, at nu flyver man over hans jord, og det må han bare finde sig i.

De 60x60m i har lov til at bruge, er de fuldstændig omkranset af ham den andens jord? Ellers kan I vel flyve den anden vej, eller hvordan ligger det med det?
 
Brugeravatar
Jan-DK
Indlæg: 1759
Tilmeldt: 09 apr 2007 16:08
Kontakt:

De 60 X 60 meter

08 jun 2014 14:03

De 60 X 60 meter er jo som sådan heller ikke nok.
Det er jo kunne selve "start - landefelt".

I skal jo have et område på 100 X 300 meter til selve flyverum.

Og hvis de ligger ud over anden mands område skal de være orienteret om at der flyves der.

Men som jeg læser det skal de IKKE give tilladelse til at der flyves der.

Men man skal nok træde varsomt hvis de to naboer ellers er ok venner.
Hilsen Jan Møller
 
Hans
Indlæg: 3154
Tilmeldt: 29 okt 2001 10:11
Kontakt:

Vi mistede en god skrænt,

08 jun 2014 14:23

Vi mistede en god skrænt, da der kom ny ejer på halvdelen af den. Han forbød at vi fløj hen forbi hans hus, og hvis vi landede derhenne ville han konfiskere modellen. Det havde han sikkert ikke ret til, men ingen har ligesom gidet tage balladen, og hvad ville vi få ud af det. Det kunne aldrig resultere i noget godt. Fik vi ret her, ville han sikkert finde noget andet at genere os med. Livet er for kort til den slags konflikter.
 
nielserik
Emnestarter
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Vi kan ikke flyve i

08 jun 2014 19:25

Vi kan ikke flyve i andre retninger, da de marker omgiver os på 3 sider-Og på den 4 side bor ham som har givet os flyvepladsen-Vi står med ryggen mod hans hus/have.
FPV pilot :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9