Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Suk! :eek: Der er direkte proportionalitet

01 mar 2015 12:43

Suk! :eek:

Der er direkte proportionalitet mellem kurveradius og planbelastning for en given hældningsvinkel. For at undgå, at du får en blodprop af at se en formel, kan du nøjes med at læse denne sætning (fra ovennævnte link):Pointen med Ottetallet er, at manøvren skal udføres med en rimelig lav (og konstant) hældningsvinkel ~ 20-25grd eller deromkring. Dvs: Hvis en 24g/dm2-svæver, som med 25grd's hældning har 30m i kurveradius, så vil en 12g/dm2-svæver, igen med 25grd's hældning, have 15m i kurveradius.

En 12g/dm2 svæver skal virkelig ikke hælde meget for at have en kurvediameter på 50+m... Derfor skal kurvediameteren justeres efter planbelastning (når man ønsker at alle svævere skal gennemføre Ottetallet med samme hældningsvinkel).



Det lyder jo helt rimeligt og man skal til enhver tid have denne formel parat, således at kommer man ud for at skulle lave denne manøvre så ved man præsis hvilken hældningsgrad man skal indlede man-røverne med :D

Men burde man ikke tage solens indfaldsvinkel med i betragtning? :D:D
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Gæst

Det lyder jo helt rimeligt

01 mar 2015 12:47

Det lyder jo helt rimeligt og man skal til enhver tid have denne formel parat, således at kommer man ud for at skulle lave denne manøvre så ved man præsis hvilken hældningsgrad man skal indlede man-røverne med :D

Men burde man ikke tage solens indfaldsvinkel med i betragtning? :D:D

Jeg undskylder - jeg troede jeg skrev med ædru "kolleger"... Det viser sig tydeligvis ikke at være tilfældet.
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Jeg undskylder - jeg troede

01 mar 2015 12:54

Jeg undskylder - jeg troede jeg skrev med ædru "kolleger"... Det viser sig tydeligvis ikke at være tilfældet.


Jeg er rimelig ædru :D har dog en del kaffe indenbords, men synes du ikke det bliver en anelse for teknisk :cool:

Min betragtning omkring solens indfaldsvinkel er lige så vigtig som dit ræsonnement :cool: omkring at skulle differencer prøven udfra planbelastning så detaljeret.

Man kunne også bare have det lille kørekort og det store kørekort.

Man laver jo heller ikke gradueringer på den måde når man tager stort kørekort udover at man kan få et anhænger kort.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Gæst

Fox: Den "stillede opgave" var

01 mar 2015 13:23

Fox: Den "stillede opgave" var at se, om det gav mening, at indføje en DLG/HLG-svæver som mulig svævetype ved S-certifikatet. Jeg mener "ja" og har givet mine input baseret på almindelig mekanik og min (sikkert begrænsede) flyveerfaring.

Personligt ville jeg ikke tage S-certifikatet med en DLG - pga de nuv. regler. Så når jeg en dag får taget mig sammen, bliver det nok med en "almindelig svæver" (~3m spænd) - no sweat.
 
Brugeravatar
kempf
Indlæg: 588
Tilmeldt: 26 sep 2010 18:14
Geografisk sted: Ejstrupholm, midtjylland
Kontakt:

Pas på Fox

01 mar 2015 18:20

Pas på Fox

Hej Fox

Hvis du henviser til noget så hav fakta på plads :)
Lige en opdatering ang kørekort
Så er der nemlig flere "gradueringer" ( rigtig fin ord du slynger dig med)
Der er nemlig både b1 og b, og yderligerer c1 og c
Og dette er uden hænger begge to.

Ved godt det er uden for emnets ( undskyld) til trådstarter (Peter)

Fortsat god weekend

Kempf
smid din svæver og nyd det
( a er helt tosset med dlg )
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Hej Fox Hvis du henviser til

01 mar 2015 19:13

Hej Fox

Hvis du henviser til noget så hav fakta på plads :)
Lige en opdatering ang kørekort
Så er der nemlig flere "gradueringer" ( rigtig fin ord du slynger dig med)
Der er nemlig både b1 og b, og yderligerer c1 og c
Og dette er uden hænger begge to.

Ved godt det er uden for emnets ( undskyld) til trådstarter (Peter)

Fortsat god weekend

Kempf



He he , ja nu var det jo bare et eksempel, jeg har ikke i sinde at komme med en afhandling i hvilke kørekort til bil og lastbil samt diverse truck, og andre specielle maskiner der kræver tilladelser :D

I øvrigt er det slet ikke ude for emnet når man prøver at illustrere ved eksempler taget ud af den almindelige hverdag.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Jeg ved jo godt at

01 mar 2015 20:53

Jeg ved jo godt at det er svært at bringe et synspunkt til debat herinde, uden at man tillægges skumle hensigter. Sådan er Forum bare. Det lever vi med og holder meget af. :D

Der er jo ikke tale om at S-certifikatet skal ændres ud over at DLG-start måske skal tilføjes som startmetode.

Og det synes jeg vi skal gøre for at alle de DLG-piloter, der gerne vil tage certifikat med deres DLG, kan gøre det.
Men ikke med den motivation, at man nemt skal kunne gå fra DLG til storsvæver.
Men det var så åbenbart heller ikke hensigten. Det var bare mangel på en egnet model til prøven.

Som Fox siger om end med andre ord, så ér op til kontrollanten at vurdere og sikre, at piloten der tager certifikatet kan stå inde for dét, som certifikatet skulle være et bevis på - og det er uanset certifikatets type.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp