Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
pbm77
Emnestarter
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

For resten er det

28 feb 2015 21:26


For resten er det ikke et krav med S-certifikat for at få sin FAI-licens:cool:.
Og jeg har set mange piloter uden S flyve bedre end dem med.........

Ruben


Nu handler det for mit vedkommende ikke om min FAI licens eller om at kunne flyve bedre, men et S certifikat er jo en nødvendighed for at kunne få en stormodel svæver ;)
Peter Madsen
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Du har helt ret Peter,

28 feb 2015 23:02

Du har helt ret Peter, men det er jo en anden snak.

Jeg opponerede bare imod de "stramninger" der blev foreslået. Det undrede mig faktisk at de kom....

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Startmetode er allerede nævnt, Højstart.

28 feb 2015 23:41

Startmetode er allerede nævnt, Højstart. Så hvis man ikke kan kaste højt, så kan man ikke få certifikat.
Så kan kontornusserne ikke få s certifikat
Det er vel lige så godt som, at man skal beregne cirklen i ottetallet efter planbelastning. Igen en gang sludder fra allerhøjeste sted.

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
Gæst

Ahem!

28 feb 2015 23:42

Ahem!

<...>Jeg opponerede bare imod de "stramninger" der blev foreslået. Det undrede mig faktisk at de kom... <...>

Du kan vel ikke undre dig over spind, når jeg har givet et argument: Du kan være uenig eller synes mit argument er tyndt - fair nok. Og lad venligst være med at beskylde mig for at ønske kunstflyvnings-manøvrer: Som sagt, spind trænes også af fullsize - primært pga risikoen for at ende i et spind når man "presser" svæveren i turbulent termik (tipstall som får lov til at udvikle sig). Det er jo et argument #2 ! FYI: I SMSK kender jeg til to medlemmer, som har mistet deres modeller i "dræber-termik" - nuf' said, sir!

Og held og lykke med at flyve koordineret med enten "kun sideror" eller "kun krængeror"... Men den debat har vi jo haft før (2m-tråden) - med tvivlsom succes...
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Her kom der egentlig en

01 mar 2015 00:04

Her kom der egentlig en ny vinkel på spørgsmålet.

Du vil have S-certifikat for at få stormodel svæver.
Så du vil gå direkte var en DLG med lav vægt og lav planbelastning til en stormodel med højere planbelastning og væsentlig mere inerti.

Det er jo præcis de dilemma man også står i med motormodeller.
Man kan tage certificat med en skum-piper og så tage stormodel til en 25Kg basse.

Det giver lige meget eller lige lidt mening.

Jeg vil være meget utilbøjelig til at åbne S-certifikatet for DLG'er, hvis det eneste formål er at få stormodel. Det er noget pjat. Der er stor forskel på at flyve sikkert med den ene og den anden type svæver. Jeg siger ikke at det er lettere at flyve DLG. Det er bare nogle helt andre fysiske forhold der gælder, hastighed, tyngde og inerti.

Lån en F3J eller F3B svæver og tag dit certifikat. Det giver mening.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
pbm77
Emnestarter
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Nu er der jo ingen

01 mar 2015 07:33

Nu er der jo ingen der siger at jeg kun flyver med DLG ;) Men hvis jeg gerne vil have en stormodel svæver hjælper mit A og H certifikat mig jo ikke, og for så vidt heller ikke stormodel certifikat til fly. Men i godkendelsen af en stormodel svæver er der jo også som ved fly en vurdering af flyvningen og om piloten kan magte flyet, så jeg synes det er noget pjat at udelukke dlg på det grundlag ;) At jeg i øjeblikket ikke har andre svævere end DLG betyder jo ikke at jeg ikke har haft andre større eller aldrig har fløjet andet end DLG ;)
Peter Madsen
 
Brugeravatar
Robert Danielsen
Indlæg: 5987
Tilmeldt: 02 jan 2002 20:59
Kontakt:

Roben: Kan ikke være mere enig.

01 mar 2015 09:40

Roben:
Kan ikke være mere enig. Fordtår ikke helt at nogen ønsker at lave vores certifikat prøver mere omstændige. Det var også derfor jeg deltog i debatten, på trods af at den gik ud over hvad tråden handler om. Undskyld Peter.
Men jeg har giver op, da det er tydeligt at der ikke er hul igemmen.

Allan:
Dit sidste indlæg ærver mig lidt.
Der er lavet nogle regler. I de regler er det muligt at højstarte en dlg og tage et S certifikat. Og man kan som Ruben så fint beskriver, fint bevist at man kan styre et svævefly rundt i et fastlagt program, og kan disponer sin flyvning.
Og det er jo det certifikatet er til for.
Det er jo ikke meningen at vi kontrolanter skal til at gå ind i hvorfor den enkle vil have det certifikat. Og vi skal vel heller ikke nægten noget at tage certifikatet, fordi vi mener at et evt spring tin næste model ikke stemmer over ens.
Jeg tog mit S-certifikat meden easyglider, og fik derefter godkendt min 5,33m ASK13 på 14kg. Kan ikke se problemet. Jeg har jo fløjet mange svæver igemmen tiden. Men havde ikke andre svæver under 7kg end min easyglider på det tidspunkt.

Nogen tager certifikater for at komme vider til stormodeller. Andre tager dem for at kunne flyve som gæst i andre klubber.

Jeg trivler nu også på at nogen offre hvad det koster for en storsvæver, vis de ikke forventer at kunne styre den. Og som det er nævnt, så er der jo også flyveprøven ved stormodel prøven.
Så jeg forstår ikke helt det du skriver.
Mvh Robert Danielsen

Aviator MFK.
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Man kunne jo også vælge

01 mar 2015 10:34

Man kunne jo også vælge at læse hvad der står mellem linjerne !!!!!
Igen en tråd der drejer sig ud af;
"jegkanikkekommeudatflyvefordideterforkoldtforminesmåfingrederforkanjegskrivenogetistedetfor"

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Det vigtigste ved certifikater er

01 mar 2015 11:03

Det vigtigste ved certifikater er vel som godt beskrevet

"Som kontrollant kan man stille sig selv det spørgsmål: "Tør jeg lade min søn/datter løbe omkring på flyvepladsen mens denne kandidatpilot flyver eller arbejder med sin model". Kan man ikke svare "JA" til dette med overbevisning, skal man som kontrollant overveje om certifikatet bør udstedes."

Dette understreger at alt det det tekniske er helt overflødigt når vi snakker sikkerhed.

Man kunne så overvejer om der kunne udstedes andre typer af certifikater.

Findes der noget som hedder sports-certifikater?
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Gæst

Kurveradius direkte prop. med planbelastning

01 mar 2015 12:36

Kurveradius direkte prop. med planbelastning

<...> Det er vel lige så godt som, at man skal beregne cirklen i ottetallet efter planbelastning. Igen en gang sludder fra allerhøjeste sted.

Suk! :eek:

Der er direkte proportionalitet mellem kurveradius og planbelastning for en given hældningsvinkel. For at undgå, at du får en blodprop af at se en formel, kan du nøjes med at læse denne sætning (fra ovennævnte link):
The smaller the wing loading, the tighter the turn.
Pointen med Ottetallet er, at manøvren skal udføres med en rimelig lav (og konstant) hældningsvinkel ~ 20-25grd eller deromkring. Dvs: Hvis en 24g/dm2-svæver, som med 25grd's hældning har 30m i kurveradius, så vil en 12g/dm2-svæver, igen med 25grd's hældning, have 15m i kurveradius.

En 12g/dm2 svæver skal virkelig ikke hælde meget for at have en kurvediameter på 50+m... Derfor skal kurvediameteren justeres efter planbelastning (når man ønsker at alle svævere skal gennemføre Ottetallet med samme hældningsvinkel).