Alle danske modelpiloters forum

 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Så er der langt flere

28 feb 2015 10:39

Så er der langt flere der flyver FPV-Og vi har også ønsket et certifikat-Så må du stille dig om bag i køen:p
FPV pilot :D
 
Brugeravatar
Speedster
Indlæg: 1189
Tilmeldt: 02 sep 2009 16:31
Kontakt:

Og ellers kan man jo

28 feb 2015 10:50

Og ellers kan man jo bare flyslæbe DLG,en
Så er der jo ikke nogle problemer med at aflægge prøven med en DLG :D
HRuO0lCqHD8
Speedster


Dynamic Soaring will change your life

http://www.youtube.com/user/SpeedsterDEN"
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Sådan :D:D:D Sidespor (undskyld): ja

28 feb 2015 11:03

Sådan :D:D:D

Sidespor (undskyld): ja dronecertifikatet er på vej - det er faktisk klar.
Nu skal vi bare rent praktisk have det indført.
Det kommer til at hedde et M-certifikat - M som i drone øh multirotor ;)

Det er hønen og ægget problematikken, så vi har tænkt at det kunne
startes op ved at samle nogle multirotorpiloter til et lille event i foråret.
På eventet vil de fremmødte piloter give hinanden de første certifikater,
og de der har en indstilling med fra deres klub, vil så samtidig blive de
første kontrollanter.

Det kommer til at foregå under ledelse af UAS Sport Danmark, og der vil
snart komme mere info.

Hvis der er behov for at snakke mere om det nu, så start lige en ny tråd.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
jens39
Indlæg: 1579
Tilmeldt: 18 feb 2007 15:46
Kontakt:

Så er der langt flere

28 feb 2015 11:23

Så er der langt flere der flyver FPV-Og vi har også ønsket et certifikat-Så må du stille dig om bag i køen:p


Det er jo derfor du ikke kan se, dem som flyver DLG :D

Jens Hoffmann
FAI ID: 17279
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Hvis du mener at jeg

28 feb 2015 11:50

Hvis du mener at jeg ikke kan se fordi de er bag mig-Så tager du fejl:p
Min Talon har både et bagudrettet kamera + et fremadrettet med headtracker-Så jeg kan se hele vejen rundt :cool:
FPV pilot :D
 
Gæst

Fordel opgaverne

28 feb 2015 12:26

Fordel opgaverne

<...> på landsplan vil jeg tro der er 25-30 aktive DLG piloter.

Mon ikke der er flere...? Jeg tror der er 100+ DLG-piloter i DK. Men sikkert nok omkring 25 som dyrker F3K (DLG-konkurrence) mere-eller-mindre seriøst.

Jeg ser ikke det store problem mht S-certifikatet (som jeg iøvrigt ikke selv har) taget med en DLG: Man kan vel fordele opgaverne på flere kast? Det kræver måske en passus a la
Hvis det skønnes at starthøjden med påg. svæver ikke er tilstrækkelig til at udføre flere opgaver på samme flyvetur, må opgaverne gerne fordeles på flere starter.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Det står der allerede. Det er

28 feb 2015 13:40

Det står der allerede.
Det er egentlig kun startformen vi diskuterer og som evt. skal opdateres.

S-certifikatet findes på vores hjemmeside her:
her
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
trp
Indlæg: 223
Tilmeldt: 22 sep 2009 19:04
Kontakt:

Er der overhovedet et problem?

28 feb 2015 16:29

Er der overhovedet et problem?

Højstart skal foretages med spil, løbestart eller gummitov - den kan vel sagtens foretages med "overarm" :D

Set i lyset af, at man ikke skal demonstrerer, at man behersker alle starttekniker (el-start, højstart og flyslæb), men blot en enkelt af dem, ser jeg ikke startteknikken som det centrale i S certifikatet! Det handler jo i bund og grund om, at man har færdigheder og attitude iorden til et niveau hvor man på egen hånd kan flyve sikkert! Sværheden i et DLG kast er mindst på niveau med en el-start så den vej rundt er der vist heller ikke et problem.

Jeg ville ikke have et problem med at udstede et S-certifikat til en pilot der håndkaster sin model (HLG/DLG) og iøvrigt lever op til kravene i prøven.
Med Venlig Hilsen

Thomas Rune
GPS-Triangle.net
 
Gæst

Revision af S-certifikatet

28 feb 2015 20:16

Revision af S-certifikatet

Det står der allerede.
Det er egentlig kun startformen vi diskuterer og som evt. skal opdateres. <...>

Det er faktisk rigtigt, beklager (s. 2, afsnittet "Udgåede manøvrer i en flyvning").

Ting jeg foreslår taget op til revision - specielt mhp DLG'ere:


  • Ottetaller med min. 50m diameter giver en hyggelig lille hældningsvinkel når man flyver med en planbelastning (PB) på ca. 12g/dm2... Man kunne måske lave en graduering efter planbelastning; eksempelvis: min Ø30m med PB tilh. ]10, 20], min Ø40m med PB tilh. ]20, 30], min Ø50m med PB tilh ]30, 40], etc (?)
  • Man beder aspiranten flyve ottetallerne koordineret (dvs vba side- og krængeror) men tillader personen at stille op med en siderorsfri svæver! (Min. 3 rorfunktioner, hvor krængerorerne tæller som 2 rorfunktioner.). Jeg foreslår den minimale ror-konfiguration ændret til REA. Alternativt, at koordinationskravet droppes (hvilket jeg ikke er tilhænger af). Ja, det betyder at 'rudderless DLG'ere' ikke kan bruges ved prøven - but who gives a f*ck :D
  • Ja - startmetoden 'håndkast' tilføjes de nuv. tre (el-start, højstart, flyslæb)
  • Jeg så gerne piloten demonstrere, at vedkommende mestrer spind (retning underordnet). Spind er en kanon manøvre til sikkert at komme ned, hvis man er havnet i "dræbertermik". Synkehastigheden er ret høj (5-10 m/s), man ser meget tydeligt modellen på himlen (bla ofte lysglimt ifm modellens rotation) og belastningerne på svæveren er begrænsede (Spind er iøvrigt også en manøvre man skal aflægge ved en 1:1-S-prøve.). Foreslår minimum to rotationer. Spind ville i praksis også gøre det umuligt for rudderless DLG'ere at deltage - ren win-win...
  • Afsnittet vedr. nervøsitet synes jeg er noget omstændeligt. Det behøver ikke være længere end:
    Hvis aspiranten udviser nervøsitet under flyvning og/eller håndtering af sit grej, som skønnes at kompromittere flyvningens sikkerhed, skal vedkommende ikke bestå prøven.

 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Jeg forslå at prøven aflægges

28 feb 2015 20:57

Jeg forslå at prøven aflægges med en model uden krængeror! (´Nuf said!)

Kravene som de er i dag er helt fine. De skal vise at piloten kan styre sin model, planlægge sin flyvning og vurdere hvornår en landing er påkrævet, samt at denne kan varetages efter de mest anvendte indflyvning principper.
Alt dette, er i mine øjne, nok til at piloten på forsvarlig vis kan flyve fra andre pladser uden at være til fare for andre piloter. Og det er vel det certifikatet skal dokumentere.

Manøvre og krav er stort set de samme som ved prøven til motormodeller.

At tillade kast som startmetode vil være et plus, men ikke en nødvendighed. (Man kan stadig ikke tage A-certifikat til motormodeller med en model uden understel.) Da certifikat-kravene blev skrevet kunne man ikke forstille sig at en svæver kunne kastes op i nogen brugbar højde, det har så ændret sig siden.

For resten er det ikke et krav at have S-certifikat for at få sin FAI-licens, så ingen is på den ko

Det er i mine øjne fuldstændigt ligegyldigt om man kan spinne sin svæver eller ej. Det er ikke et kunstflyvningscertifikat der skal aflægges prøve til.

For resten er det ikke et krav med S-certifikat for at få sin FAI-licens:cool:.
Og jeg har set mange piloter uden S flyve bedre end dem med.........

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King