Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Abra
Indlæg: 130
Tilmeldt: 05 dec 2014 12:59
Kontakt:

Godt set, Abra! Det betyder

16 dec 2015 13:16


Godt set, Abra! Det betyder vel (hvis det bliver lov...), at det nu bliver lovligt at lufte en stormodel-svæver (under 25 kg) på en dansk skrænt ('ikke-godkendt modelflyveplads')! Jubiiiii - så bliver det måske alligevel jul...



Mon ikke ministeren lytter til overvejelserne/anbefalingerne fra hans eget ministerie.
Så gå du bare igang med at bygge en 25kg skrænt svæver ;-)

Thomas Abraham
OY 7264
HTM – Høje-Taastrup Modelflyveklub (tidl. KFK)
www.htm-rc.dk
 
Brugeravatar
kedde kræn
Emnestarter
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

En anden interessant pasus i

16 dec 2015 13:20

En anden interessant pasus i "hensigtserklæringen" om en potentiel lempelse relaterer til bagatelgrænsen på 250g:

Fra afsnit 3.3.2
For droner under vægtgrænsen på 250 g (mikrodronerne) vurderes der kun at være behov for at fastsætte få begrænsninger. Transport- og bygningsministeren bemyndiges til helt eller delvist at undtage mikrodronerne fra bestemmelserne. Bemyndigelsen påtænkes eksempelvis anvendt til at tillade flyvning med mikrodroner på steder, hvor det i dag ikke er tilladt, herunder i parker eller lignende i bymæssigt område. Forslaget indebærer således en lempelse i forhold til de nugældende regler i BL 9-4. Bemyndigelsen påtænkes endvidere anvendt til at tillade flyvning over særligt følsomme naturområder med mikrodroner, der afgiver meget begrænset lyd. Dog påtænkes det ikke at fravige forbuddet om at overflyve flyvesikkerhedsmæssigt kritiske områder og sikringsmæssigt kritiske områder, jf. den foreslåede § 151 a, stk. 2.


Så dette giver i teorien mulighed for fx. at flyve små eller lette modeller i egen have el. nærliggende park - naturligvis under hensyntagen til øvrige regler, herunder sund fornuft. Ikke at jeg entydigt synes det fx. vil være en god ide at flyve med fx. en let F3K model fra egen have inde i en storby.....men en lempelse, det vil det være.....

FPV-piloter kan så måske til gengæld ske at skulle lave nogen krumspring for at undgå at komme i klemme (hentet samme sted):

For at sikre imod brug i strid med eksisterende regler, der sikrer privatlivets fred, er det hensigten, at der indsættes hjemmel til, at der fremadrettet kan ske regulering af droner, som bærer kamera herunder droner under bagatelgrænsen (som foreslået til 250 g) med kamera. Det er endvidere hensigten, at der udarbejdes en vejledning, således at brugeren af de pågældende droner bliver opmrksomme på de regler, som allerede sikrer privatlivets fred.



Mht. alders begrænsning, så lyder hensigtserklæringen som jeg læser den reelt på et krav om min.16år ved flyvning med "forhøjet sikkerhedsmæssigt risiko", der igen defineres ved eksempler som flyvning over/nær menneskeansamlinger (fx. træf/opvisning), Stormodeller over 7kg og Jetmodeller.......hvilket mig bekendt svarer til nuværende praksis indenfor MDK,der blot primært er reguleret gennem forsikringen.


Men generelt : Husk nu - ikke sælge skindet før bjørnen er skudt.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Abra
Indlæg: 130
Tilmeldt: 05 dec 2014 12:59
Kontakt:

En anden interessant pasus i

16 dec 2015 13:39

En anden interessant pasus i "hensigtserklæringen" om en potentiel lempelse relaterer til bagatelgrænsen på 250g:

Fra afsnit 3.3.2


Så dette giver i teorien mulighed for fx. at flyve små eller lette modeller i egen have el. nærliggende park - naturligvis under hensyntagen til øvrige regler. ikke at jeg entydigt synes det fx. vil være en god ide at flyve med fx. en let F3K model i egen have.....men en lempelse, det vil det være.....



Så indendørs flyvning bliver måske lovlig. YEEES !!!

Den står på rødvin og Cyano-dampe idag ;-)
Thomas Abraham
OY 7264
HTM – Høje-Taastrup Modelflyveklub (tidl. KFK)
www.htm-rc.dk
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Så indendørs flyvning bliver måske

16 dec 2015 13:42


Så indendørs flyvning bliver måske lovlig. YEEES !!!

Den står på rødvin og Cyano-dampe idag ;-)


Indendørsflyvning? Hvordan bliver det påvirket?
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Brugeravatar
Abra
Indlæg: 130
Tilmeldt: 05 dec 2014 12:59
Kontakt:

Indendørsflyvning? Hvordan bliver det påvirket? Hej

16 dec 2015 13:55


Indendørsflyvning? Hvordan bliver det påvirket?



Hej Regnar

Det var egentlig ment som lidt gas, men BL 9-4 har (mig bekendt) ikke indeholdt en bagatelgrænse for vægt. Så udkastet ville jo (muligvis) fritage microdroner for reglerne. Og så konkludere jeg bare at jeg nu helt lovligt kan flyve med mine 100g modeller indendørs. ;-)
Thomas Abraham
OY 7264
HTM – Høje-Taastrup Modelflyveklub (tidl. KFK)
www.htm-rc.dk
 
Brugeravatar
kedde kræn
Emnestarter
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Indendørsflyvning? Hvordan bliver det påvirket? Som

16 dec 2015 13:57


Indendørsflyvning? Hvordan bliver det påvirket?


Som jeg læser det går det faktisk fra at være totalt ureguleret (Bliver i dag ikke regnet under flyvning overhovedet og er derfor defacto ikke belagt med andre begrænsninger end grundlæggende respekt for andre folks ejendom og helbred - med tilhørende erstatningsansvar), til potentielt at blive underlagt nogle begrænsninger - men kun ved flyvning steder hvor der er offentlig adgang.

Fra afsnit 3.3.4, nederst side 17:
For så vidt angår flyvning inden døre, er der konstateret en stigende interesse for at anvende droner i forbindelse med indendørsarrangementer, hvortil der er åben adgang for publikum (sportshaller, koncertsale, restauranter m.v.). Det er derfor fundet nødvendigt af hensyn til publikums sikkerhed at kunne fastsætte nærmere regler om flyvning inden døre, hvilket der efter de gældende bestemmelser ikke vurderes at være klar hjemmel til. Flyvning i private hjem eller i virksomhedsbygninger, hvortil der ikke er åben publikumsadgang, er derimod ikke omfattet af luftfartsloven.


Så hvis man i en sportshal kan blive enig med halinspektøren om at låse døre eller sætte advarselsskilte op, så ingen uvedkommende kommer ind, burde det vel med lidt held egentlig kunne gøres som hidtil, sådan som det er beskrevet her - men igen: vi kender ikke den endelige formulering! Måske bliver der ordret defineret begrænsninger på flyvning i sportshaller......så må vi jo se hvad vi så har at arbejde med.......ville være trist hvis især de unge og nybegyndere bliver klemt ude af alders- og certifikatkrav, for indeflyvning er knippelgodt til at skærpe deres evner inden de bliver sluppet løs med store/dyre/potentielt mere farlige modeller udenfor.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

Hej Regnar Det var egentlig ment

16 dec 2015 14:12




Hej Regnar

Det var egentlig ment som lidt gas, men BL 9-4 har (mig bekendt) ikke indeholdt en bagatelgrænse for vægt. Så udkastet ville jo (muligvis) fritage microdroner for reglerne. Og så konkludere jeg bare at jeg nu helt lovligt kan flyve med mine 100g modeller indendørs. ;-)



BL9-4 gælder ikke indendørs........
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
Brugeravatar
Abra
Indlæg: 130
Tilmeldt: 05 dec 2014 12:59
Kontakt:

BL9-4 gælder ikke indendørs........ SUPER ! Så

16 dec 2015 14:22




BL9-4 gælder ikke indendørs........

SUPER !
Så har jeg ikke været på kant med loven. Puh ha !
Det var stadig ment som gas ;-)

Thomas Abraham
OY 7264
HTM – Høje-Taastrup Modelflyveklub (tidl. KFK)
www.htm-rc.dk
 
Brugeravatar
mikkel frederiksen
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 12 sep 2007 20:34
Kontakt:

BEMÆRK HØRINGSFRIST ER 12 JANUAR

16 dec 2015 21:02




BEMÆRK HØRINGSFRIST ER 12 JANUAR 2016!!!!! De har sgi travlt inde på borgen!![/QUOTE:3095cf17]

Jaa, det er gerne sådan at når man skal have sådan noget bom bom igennem så er det smartest at sende det i høring på et tidspunkt hvor befolkningen har travlt med alt muligt andet end at gøre indsigelser. Har selv prøvet det nogle gange, bare på kommunalt plan og selvfølgelig en helt anden sag.


Smeden
Når folk omkommer ved ulykker inden for luftfarten,skyldes det ofte ufrivillige lodrette bevægelser mod jorden.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

MDK laver selvfølgelig endnu et

16 dec 2015 23:48

MDK laver selvfølgelig endnu et høringssvar. Det skal vi nok nå selv om det snart er Jul.

Jeg har endnu ikke haft tid til at læse alle detaljerne, men jeg synes at det jeg har læst og som er refereret her, alt i alt ser mere positivt ud for modelflyvningen end vi havde frygtet.
Glæder mig til at læse detaljerne.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp