En anden interessant pasus i "hensigtserklæringen" om en potentiel lempelse relaterer til bagatelgrænsen på 250g:
Fra afsnit 3.3.2
For droner under vægtgrænsen på 250 g (mikrodronerne) vurderes der kun at være behov for at fastsætte få begrænsninger. Transport- og bygningsministeren bemyndiges til helt eller delvist at undtage mikrodronerne fra bestemmelserne. Bemyndigelsen påtænkes eksempelvis anvendt til at tillade flyvning med mikrodroner på steder, hvor det i dag ikke er tilladt, herunder i parker eller lignende i bymæssigt område. Forslaget indebærer således en lempelse i forhold til de nugældende regler i BL 9-4. Bemyndigelsen påtænkes endvidere anvendt til at tillade flyvning over særligt følsomme naturområder med mikrodroner, der afgiver meget begrænset lyd. Dog påtænkes det ikke at fravige forbuddet om at overflyve flyvesikkerhedsmæssigt kritiske områder og sikringsmæssigt kritiske områder, jf. den foreslåede § 151 a, stk. 2.
Så dette giver i teorien mulighed for fx. at flyve små eller lette modeller i egen have el. nærliggende park - naturligvis under hensyntagen til øvrige regler, herunder sund fornuft. Ikke at jeg entydigt synes det fx. vil være en god ide at flyve med fx. en let F3K model fra egen have inde i en storby.....men en lempelse, det vil det være.....
FPV-piloter kan så måske til gengæld ske at skulle lave nogen krumspring for at undgå at komme i klemme (hentet samme sted):
For at sikre imod brug i strid med eksisterende regler, der sikrer privatlivets fred, er det hensigten, at der indsættes hjemmel til, at der fremadrettet kan ske regulering af droner, som bærer kamera herunder droner under bagatelgrænsen (som foreslået til 250 g) med kamera. Det er endvidere hensigten, at der udarbejdes en vejledning, således at brugeren af de pågældende droner bliver opmrksomme på de regler, som allerede sikrer privatlivets fred.
Mht. alders begrænsning, så lyder hensigtserklæringen som jeg læser den reelt på et krav om min.16år ved flyvning med "forhøjet sikkerhedsmæssigt risiko", der igen defineres ved eksempler som flyvning over/nær menneskeansamlinger (fx. træf/opvisning), Stormodeller over 7kg og Jetmodeller.......hvilket mig bekendt svarer til nuværende praksis indenfor MDK,der blot primært er reguleret gennem forsikringen.
Men generelt : Husk nu - ikke sælge skindet før bjørnen er skudt.