Alle danske modelpiloters forum

 
Peter Bech
Emnestarter
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

Så er der skiftet links

09 aug 2016 23:16

Så er der skiftet links og der er nul mere slør. Så der er klar til at kontakte Keld Hansen i Falken som står for inspektionen og Kasper som er min testpilot.

Mon ikke vi når luftdåben her i august?
Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN
 
Peter Bech
Emnestarter
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

Jomfruflyvningen fandt sted i går

21 aug 2016 23:00

Jomfruflyvningen fandt sted i går i til Jet træffet i Falken og det gik både godt og skift.

Kasper lavede en flot start og fløj rundt og højt et par minutter og dykkede så ned til an lav passage i moderat fart med ordene "så tror jeg den er i trim" hvorefter han sagde "hov der mistede vi vist motoren" og lod den glide stille og roligt ned og landede blødt i kornet knap 300 meter ude.

ingen skader bortset fra et link i det ene højderor men det ser ud til motoren har mistet magneterne så den ryger afsted til Schübler i morgen.

Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

males i "Dessert Storm"

22 aug 2016 18:19

males i "Dessert Storm" udgave.




Hej Peter.

Ikke just "Dessert Storm" bemaling på dit foto.................
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
Peter Bech
Emnestarter
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

Hej Peter. Ikke just "Dessert Storm"

22 aug 2016 19:50



Hej Peter.

Ikke just "Dessert Storm" bemaling på dit foto.................



Korrekt.

Jeg er praktiker.

Så jeg sørger først og fremmest for, at at modellen virker. Gør den det og jeg gså kan flyve den, så kan det være jeg maler og dekorerer.

Jeg gør det aldrig før jeg er sikker på den virker, Så er det jo bare en ustillingsgenstand i stedet for en flyvemaskine.

Så når vi får fikset motoren og finder ud af hvorfor den måske overheatede og mistede magneterne (det er ca. 110⁰ for de bedste neodym magneter) og vi herefter har nogen vellykkede prøveflyvninger, så er dessert storm meget tættere på... (malingen står klar).

Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

Korrekt. Jeg er praktiker. Så jeg sørger

23 aug 2016 16:16



Korrekt.

Jeg er praktiker.

Så jeg sørger først og fremmest for, at at modellen virker. Gør den det og jeg gså kan flyve den, så kan det være jeg maler og dekorerer.

Jeg gør det aldrig før jeg er sikker på den virker, Så er det jo bare en ustillingsgenstand i stedet for en flyvemaskine.

Så når vi får fikset motoren og finder ud af hvorfor den måske overheatede og mistede magneterne (det er ca. 110⁰ for de bedste neodym magneter) og vi herefter har nogen vellykkede prøveflyvninger, så er dessert storm meget tættere på... (malingen står klar).






Hej Peter.

Har du andre erfaringer med løse/ knækkede magnetter evt. på grund af for meget varme, eller.............???

Grunden til at jeg spørger er at jeg har oplevet at have en knækket magnet i en inden-løber på en motor.

mvh Ejner oy6689
OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
Brugeravatar
hjort
Indlæg: 2128
Tilmeldt: 13 nov 2002 17:09
Kontakt:

Hej Robert: Sådan ser en 14kg

23 aug 2016 16:59

Hej Robert:

Sådan ser en 14kg EDF med regulator ud.

Og også lige et billede af den bemaling jeg har planlagt.





Det var nu denne Israelske bemaling jeg hentydede til - de deltog som bekendt ikke i Dessert Storm

OY6689 The Flying Tigers
Horsens Indendørs Modelflyveklub & RC-klubben Falcon - Flyver indendørs i Horsens, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Odense, Nustrup, Sønderborg, Svendborg, Bevtoft, Fredericia, Gram, Århus, Assens og Vejrup.









sigpic
 
Peter Bech
Emnestarter
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

Det var nu denne Israelske

23 aug 2016 19:11



Det var nu denne Israelske bemaling jeg hentydede til - de deltog som bekendt ikke i Dessert Storm




OK, jeg kiggede kun på farvespillet.
Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN
 
Peter Bech
Emnestarter
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

Hej Peter. Har du andre erfaringer

23 aug 2016 19:30





Hej Peter.

Har du andre erfaringer med løse/ knækkede magnetter evt. på grund af for meget varme, eller.............???

Grunden til at jeg spørger er at jeg har oplevet at have en knækket magnet i en inden-løber på en motor.

mvh Ejner oy6689


Når neodym magneter når op på 110-120 grader mister de magnetismem og den kommer ikke igen.

Jeg er mester i at brænde neodym magneter af og i fans kan det være svært at få køling nok. Det gode ved Schübelers HST serie er, at der er meget høj virkningsgradf og dermed mindre varmeudvikling samt at der er lavet kølingsstrategier baseret på computersimuleringer som udpeger "hot spots".

Neodym er også et ret skørt materiale og kan også gå i stykker som du skriver, men det kræver mekanisk påvirkning, varme er så vidt jeg ved ikke nok.

Det er sådan at ægte neodym kan magentiseres til det kraftigste magnetflet pr. vægtenhed end noget andet materiale og det betyder i praksis at man kan bygge de kraftigste motorer med den laveste vægt. Og det er jo guf for en flyvemaskine.

Så temperaturen skal holdes nede og her skal man passe på med en 12 bladet fan: Fanbladende dækker stort set hele røret som en prop når motoren er stioppet og der er prkaitsk taget ingen luftgennemstrøming i gennem fanen som kan køle motoren ned efter at den har kørt full power. Varmen kan ikke komme væk og temperaturen fra viklingerne kan ikke slippe væk og bliver inde i motoren. Og så er det at magneterne kan nå de famøse 110-20 grader.

Løsmingen er, at sørge for at fanen kører i tomgagng når man gasser ned. Jeg plejer at trimme tomgang på mine jetjagere. Det er jo meres realistisk. En jetjager står jo ikke på jorden med slukket motor som så starter på et spit sekund. Jeg har også 2-3 sekundender delay på gassen får at få et ralistisk flyvebillede/jetjagerfornemmelse.

Men det havde jeg ikke gjort på F15'eren endnu. Der var lidt travlhed med at blive enig med testpiloten om rorudslag, rækkeviddetest etc. så den missede jeg.

Muligves kan det være årsagen.

Men nu må vi høre hvad Daniel Schübeler siger. Fanen er dernede i morgen så jeg regner med en "dom" i løbet af denne uge.
Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN
 
Peter Bech
Emnestarter
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

F15'een er nu tilbage i værkstedet

13 sep 2016 22:47

Så er fanen kommet retur med en ny motor og uden beregning.

"The fan had a bad motor core. Last year we received several motors from our supplier which had too much kV and too less cooling gap.We did a recall but I wonder why it hasn't reached you.". Ja, det undrer også mig, jeg er jo ikke en ukendt for Daniel.........

På dansk hedder det "fabrikationsfejl".

Nu sidder der den nye Schuebeler motor i med den rigtige KV og de rigtige køletolerencer.

Vi har checket, at de andre Schuebeler fans jeg har, har den korrekte motor, så nu skal der skrues sammen igen og flyves F15.

Nu, Maj 2018, er det tid at gøre F15'eren flyveklar igen efter en længere pause:
Der skal kuglelejer på halerorene, der er lidt reparationer, og der skal byttes om på ledninger mv.

Faktisk er det jo halen der er krængror/højderor, så den ryger på krængrorene (Elevon/Vinge programmet har jo alle finurligehderne indbygget) og så mixer vi videre til krængorene på vingerne istedet for og afhængig af flyvefasen.
Då måske bliver det meget snart vi går o læuften igen.
Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN
 
Peter Bech
Emnestarter
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

Re: F15 X-treme Jets/Skymaster

26 maj 2018 15:22

Så er messingbøsningerne i halen skiftet ud med kuglelejer.
Så mangler der kun lidt mere wiring og multistik så den kan skilles og samles lidt enklere samt hjulbremseelektronikken.

Vi nærmer os "flyveklar" med hastige skridt......
Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN