14 mar 2017 09:23
Spændingen på NiMH er meget hurtigt nede på de 1,2-1,25V per celle, og der er altså bare 25-30% mere power i servoerne ved 6V frem for 4,8V.
Så jeg bruger 5 celler NiMH, eller endnu bedre, 2S LiFe. Her er spændingen så "for høj" til servoerne på papiret, men servoerne er testet med servotester ved denne spænding i mindst 30min inden montage i flyet.
Jeg er rimelig godt hjemme i elektronikverdenen, og min tanke er at det der brænder en servo af ved en for høj spænding (altså f.eks. 6,6V frem for 6,0V), er varmeudviklingen i servoen. Men hvis den kan arbejde 30min med middel belastning på servotesteren uden at blive for varm, så kan den også holde til flyvninger af 10-15 minutters varighed. Og hvis servoen ikke kan tåle spændingen fra et fuldt opladet batteri, vil dette også vise sig under testen. Så jeg flyver altså med 2S LiFe uden regulator i et fly med Futaba S3003 og S3001 servoer, og det har fungeret fint i 2 år nu.
Mit råd vil ikke være 2S LiFe da jeg ikke kender dine servoer, men 5 celler NiMH har vist aldrig skadet en servo, heller ikke selvom de lige er blevet ladet op.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub