Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
bvind6940
Emnestarter
Indlæg: 883
Tilmeldt: 21 apr 2010 10:30
Kontakt:

Modtager batteri spænding?

13 mar 2017 22:28

Til et brændstofsfly med forholdsvis nye servoer, hvor mange opladelige NiMH celler?
Er det 4 eller 5 celler der anvendes normalt. Det må jo være henholdsvis 4,8v og 6v det giver.
Hvad bruger I..
Bjarne Vind
OY6356
Ringkøbing modelflyverklub
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Modtager batteri spænding?

13 mar 2017 23:40

Hej Bjarne. Jeg bruger altid 4S hvis der ikke er højvolt-servoer i flyet (og modtageren kan klare det, det kan de fleste vel nu om dage).

Husk at 4S NiMH fuldt opladt er ca. 1.45V x 4 = 5.8V, 5S NiMH tilsvarende ca. 7.3V (!). Bevares spændingen falder ret hurtigt til at starte med (og der er lednings- og kontakt-spændingsfald), men alligevel, surt at svitse en servo i luften... (De spændinger du refererer til, er såkaldte "nominelle spændinger", 1.2V/celle for NiMH, som svarer til spændingen ved 50% ladning.)
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Modtager batteri spænding?

14 mar 2017 09:23

Spændingen på NiMH er meget hurtigt nede på de 1,2-1,25V per celle, og der er altså bare 25-30% mere power i servoerne ved 6V frem for 4,8V.
Så jeg bruger 5 celler NiMH, eller endnu bedre, 2S LiFe. Her er spændingen så "for høj" til servoerne på papiret, men servoerne er testet med servotester ved denne spænding i mindst 30min inden montage i flyet.

Jeg er rimelig godt hjemme i elektronikverdenen, og min tanke er at det der brænder en servo af ved en for høj spænding (altså f.eks. 6,6V frem for 6,0V), er varmeudviklingen i servoen. Men hvis den kan arbejde 30min med middel belastning på servotesteren uden at blive for varm, så kan den også holde til flyvninger af 10-15 minutters varighed. Og hvis servoen ikke kan tåle spændingen fra et fuldt opladet batteri, vil dette også vise sig under testen. Så jeg flyver altså med 2S LiFe uden regulator i et fly med Futaba S3003 og S3001 servoer, og det har fungeret fint i 2 år nu.

Mit råd vil ikke være 2S LiFe da jeg ikke kender dine servoer, men 5 celler NiMH har vist aldrig skadet en servo, heller ikke selvom de lige er blevet ladet op.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Modtager batteri spænding?

16 mar 2017 21:45

Trådstarter tillad mig: Godt svar, Martin. Og godt at høre, at du tester dine servoer grundigt på 5S NiMH (og 2S LiFe) inden du går på vingerne.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Modtager batteri spænding?

17 mar 2017 10:28

Tak Peter. Jeg synes da man bør teste ALLE sine servoer med den strømkilde (batteri) som man vil flyve med. Og servoerne skal være belastet, det er ikke nok at de bare flytter roret uden belastning. Derfor brugte jeg min servotester og lavede en improviseret stand hvor servoen skulle løfte 1,5kg håndvægt når servoarmen kørte op, og når servoarmen kørte ned, landede håndvægten på en "pude" så servoen fik et par sekunders pause mellem hvert løft.

Når de har været igennem sådan en tur, så ved man da at de virker og at de ikke umiddelbart har en katastrofal fejl fra fabrikken.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: Modtager batteri spænding?

17 mar 2017 11:31

De fleste servoer og modtagere der er opgivet til 6V er lavet så de kan køre på 4 X alm 1,5V ikke opladelige tørbatterier og når de er ny/ubrugte har de noget over 1,5V mener de er oppe omkring 1,7-1,8V ud af pakken = de kan holde til 6,8-7,2V + det fabrikken evt. har lagt til for dens egen sikkerhed mod reklamationer ;)
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Modtager batteri spænding?

17 mar 2017 12:29

LKJ skrev:
De fleste servoer og modtagere der er opgivet til 6V er lavet så de kan køre på 4 X alm 1,5V ikke opladelige tørbatterier og når de er ny/ubrugte har de noget over 1,5V mener de er oppe omkring 1,7-1,8V ud af pakken = de kan holde til 6,8-7,2V + det fabrikken evt. har lagt til for dens egen sikkerhed mod reklamationer  ;)

God info. Bare for at fluekn*ppe lidt: Wikipedia siger 1.5-1.65V for alkaline batterier (https://en.wikipedia.org/wiki/Alkaline_battery , se under 'Voltage') :) (Har netop målt på to friske alkaline batterier: AAA Duracell: 1.55V, AA Biltema: 1.61V).
 
bruel
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Modtager batteri spænding?

17 mar 2017 12:43

Personligt har jeg fået lidt skræk/respekt for 2S LiFe (uden regulator) da jeg i sommeren '11 så en Calmato-trænermaskine i NFK få svitset sin Futaba-modtager (akkompagneret af lidt hvid røg). Jeg er ret sikker på at det var en R617FS (som ikke er specificeret til mere end 6.0V) - bye-bye 750 kr...
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Modtager batteri spænding?

17 mar 2017 12:49

Jeg bruger Spektrum, de er angivet til 9,6V.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub