Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Parallel kobling af LiPo

19 sep 2017 19:18

Hej

Jeg er kommet til at ligge inde med en del af de her billige "powerbanks" med en enkelt Lipo celle i (alle er samme type).
De har ikke så meget kapacitet, kun 1800mAh, men da jeg har mange af dem tænkte jeg at bygge min egen powerbank ved at parallel koble dem.
Der bliver ikke det store strøm træk fra dem, regner med at kunne genbruge det lade/beskyttelses kredsløb som findes på dem i forvejen.

Hvis jeg nu ville gøre det på "den rigtige" måde burde jeg vel måle alle celler igennem og matche dem?
Hvilke parameter bør man matche ud fra?
Jeg tænker selv at matche ud fra den interne-modstand.
Måske også ud fra "hvor ens" afladnings kurverne ser ud? (det bliver meget arbejde)

Alternativt kunne jeg være ligeglad og lade dem alle til samme spænding og sætte dem sammen uden at måle noget.

Er der nogle særlige ting man skal være opmærksom på når man paralell kobler lipo celler?

/zik zak
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
LOL80
Indlæg: 732
Tilmeldt: 23 nov 2012 09:36
Kontakt:

Re: Parallel kobling af LiPo

22 sep 2017 00:00

Det kan gå hen og blive et problem at bruge det indbyggede ladekredsløb fra powerbanken: Lad os sige, at det er en billig powerbank til USB-brug. Så vil den sikkert holde sig inden for 500ma-grænsen for USB-porten - altså trække 500ma ved 5v fra USB-port, når den lader. Hvis du nu sætter 7000mah lipo på, så skal der lades i mindst 14 timer og i realiteten meget mere, da der skiftes til konstant spænding i sidste del af ladecyklen, hvor batterierne aftager meget mindre strøm.
 
Brugeravatar
zik zak
Emnestarter
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Parallel kobling af LiPo

23 sep 2017 11:08

LOL80 skrev:
Det kan gå hen og blive et problem at bruge det indbyggede ladekredsløb fra powerbanken: Lad os sige, at det er en billig powerbank til USB-brug. Så vil den sikkert holde sig inden for 500ma-grænsen for USB-porten - altså trække 500ma ved 5v fra USB-port, når den lader. Hvis du nu sætter 7000mah lipo på, så skal der lades i mindst 14 timer og i realiteten meget mere, da der skiftes til konstant spænding i sidste del af ladecyklen, hvor batterierne aftager meget mindre strøm.

Hmm, jeg har tænkt det samme, men det gør ikke noget at den bruger et par dage på at lade op.
Men laver den nu ikke så stor, det bliver nok kun 1s2p pakker, til mit kamera, så den brude kunne lade op på et par timer.
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
tfj
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Parallel kobling af LiPo

23 sep 2017 11:42

Der er Ingen grund til at matche dem, men de bør have nogenlunde samme spænding i det øjeblik de parallelkobles.
Jeg ville nok prøve at se hvad der sker ved også at parallelkoble ladekredsløbenes udgange, og dermed bruge flere usb porte til opladning.

mvh. torben
oy3546