Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

12 dec 2017 23:04

Det er jo en jungle når man skal finde et oscilloskop til hobbybrug

følgende spørgsmål kunne man stille sig selv, men jeg ved bare ikke hvor jeg skal starte?

Jeg skal bruge oscilloskopet til lidt arduino nano / raspberry pi projekter / forsøg

Det kunne også være rart at kunne måle på det elektronik vi bruger i vores modelfly her tænker jeg specielt på støj

Hvor mange signaler skal der måles på samtidig? formentlig 2 , analog og digital
Hvad er de maksimale og minimale amplituder af de signaler, du har brug for at måle? Her tænker jeg måske 2mv til 50v
Hvad er den højeste frekvens på signalet der skal måles? <her er jeg meget på bar bund
Er en båndbredde på 70MHz nok eller skal det være højere
Er dine gentagne signaler eller single shot? jeg tror jeg kan få sjov ud af begge
Har du brug for at se signalet i frekvensdomænet (spektralanalyse) såvel som i tidsdomæneet? mon ikke kun jeg har brug for tidsdomæneet

Skal jeg have ekstern signal / og variable power supply eller skal jeg få noget hvor det er integreret?

hvilke prober + ekstra udstyr skal jeg bruge for at komme godt igang.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

13 dec 2017 09:01

Jeg startede i det små med en håndholdt 5MHz model med 1 kanal som man selv skulle lodde og samle (800kr).

Så købte jeg en 2 kanals til PC/USB på 12MHz, den fik jeg aldrig taget i brug (PCSU200 til 1200kr):
https://www.vellemanprojects.eu/product ... &id=407512
Jeg har også en 16 kanals digital PC/USB fidus liggende som jeg ikke rigitg fik brugt.

Da jeg begyndte at arbejde med brushless controllere, måtte jeg sande at jeg måtte have minimum 100MHz, så jeg gik all in og købte en 4 kanals 100MHz og det er simpelthen lækkert med noget ordenligt udstyr der altid står klar (Rigol DS1104Z til 5400kr i 2013, nu er den faldet i pris):

https://www.instrumentcenter.dk/da/50-150-mhz-bandbredd/rigol-ds1104z-oscilloscope-100mhz-4-ch-12mpts-(standard)-memory.php



Så spørgsmålet er vel hvor seriøs du er omkring elektronik som hobby og hvor meget du er villig til at smide efter den hobby.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

13 dec 2017 09:50

Hej Martin

1000 tak for information, det er rigtig godt at høre hvad andre har af erfaringer.

Jeg vil jo gerne have noget godt, men der er jo heller ikke nogle grund til at skyde gråspurve med kanoner :)
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
Futterama
Indlæg: 589
Tilmeldt: 14 jul 2004 14:19
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

13 dec 2017 10:21

Sig til hvis du vil starte med noget PC scope, vi kan nok finde en rimelig pris for det jeg har liggende hvis du vil have et eller andet at starte med.
Mvh
Martin Jakobsen
Midtjysk Modelflyveklub
 
Brugeravatar
MrFox
Emnestarter
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

13 dec 2017 10:34

Futterama skrev:
Sig til hvis du vil starte med noget PC scope, vi kan nok finde en rimelig pris for det jeg har liggende hvis du vil have et eller andet at starte med.


Tak for tilbudet, men jeg er mest til et "rigtig" scope og jeg har læst mig til at pc scopes typisk har et stort deadband og at sampling rate ligger i den dårlige ende, specielt når man zoomer ind på signalet.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
 
hs64
Indlæg: 402
Tilmeldt: 31 jul 2003 14:28
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Re: oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

23 dec 2017 12:24

Hej denne er ikke til dig man andre der vil starte i det små til billig penge

http://dk.farnell.com/bitscope/bs05u/os ... dp/2432906

mvh
Hs
 
Poul Munch
Indlæg: 787
Tilmeldt: 22 feb 2006 18:27
Kontakt:

Re: oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

20 maj 2018 20:29

Jeg har et Tektronix 2215 med prober hvis du er interesseret.
1500,-kr
Mvh Poul Munch Andersen HTM
 
tfj
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: oscilloskop hvad er bedst til lidt hobby elektronik

21 maj 2018 21:32

Start med noget meget billigt indtil du ved hvad du har brug for.
Det lyder til at 20MHz er rigeligt til formålene.

Jeg havde et tektronix 2246a, men det fyldte for meget, så det gav jeg væk.
Nu roder jeg med arduino og har mest glæde af en 8 kanals logik analysator (til 40kr i kina) og hvis jeg lige skal checke noget nær DC, bruger jeg et dso201 lomme oscilloskop. Men et voltmeter kan også gøre det.
https://www.aliexpress.com/item/USB-Logic-SCM-24MHz-8-Channel-24M-seconds-Logic-Analyzer-Debugger-for-ARM-FPGA-Logic-Analyzer/32873970588.html
Jeg har også to gamle 50MHz fluke scopemetre, model 96 og 97, men de kommer sjældent frem.

mvh. torben
oy3546