Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
pxpep
Emnestarter
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 28 okt 2007 14:59
Kontakt:

Reparation af Hyperion EOS 0615i Duo3+

12 aug 2015 22:19

For nogle dage siden var jeg ved at aflade nogle batterier til "Storage". Efter at laderen havde signaleret at den var færdig observerede jeg at der ikke var nogen tekst i displayet. Mærkeligt....
Efter at havde frakoblet batterierne prøvede jeg at slukke og tænde for den og der var igen liv i displayet, for en kort stund. Dette gjorde jeg et par gange og den sidste gang jeg gjorde det gav det et lillebitte knald og temmelig meget ildelugtende røg blev blæst ud i mit køkken. Jeg har ikke de allerbedste erfaringer med at udskifte dele i ladere og få dem til at virke. Der er næsten altid flere ting, der er brændt af. Efter adskillelse kunne jeg umiddelbart se at en MOSFET-transistor var brændt eftertrykkeligt af. Den var af typen IRFP260NPBF og kostede ikke ret meget hos et firma, der kalder sig "Elektronik Lavpris ApS", så jeg tænkte at det da var en chance værd at tage...
I dag lå der en kuvert i postkassen med 2 Stk transistorer. Jeg købte 2, da der sidder 2 i laderen, men kun den ene var futtet af. Måske den anden brænder af senere? Efter at jeg havde sat den i og samlet laderen igen var det selvfølgeligt spændende at se om det virkede. At mine forhåbninger var lave påvirkede ikke laderen og den vågnede fint op. Jeg har efterfølgende vold-testet den både med af- og opladning og den holder sgu fint distancen. Dejligt :)
Nu sidder jeg bare og tænker " hvorfor fanden virkede displayet ikke? Hvad var sammenhængen?".

P.S. Den lugter stadig lidt grimt.
" Member of Team Gaui Denmark
 
tfj
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Det er sandelig imponerende. Lykken

12 aug 2015 22:55

Det er sandelig imponerende. Lykken står den kække bi.
Jeg så engang en lignende model, som ikke rigtig kunne åbnes pg.a. tykke kabler som man ikke havde lyst til at lodde af.

Mon den syge FET har slugt strømmen fra display delen.
Lagde du mærke til om der kom liv i displayet efter FETen røg?

mvh. torben
oy3546
 
Brugeravatar
pxpep
Emnestarter
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 28 okt 2007 14:59
Kontakt:

Det er sandelig imponerende. Lykken

12 aug 2015 23:30

Det er sandelig imponerende. Lykken står den kække bi.
Jeg så engang en lignende model, som ikke rigtig kunne åbnes pg.a. tykke kabler som man ikke havde lyst til at lodde af.

Mon den syge FET har slugt strømmen fra display delen.
Lagde du mærke til om der kom liv i displayet efter FETen røg?

mvh. torben



Der er også tykke irriterende kabler inde i min lader, men det kan godt lade sig gøre at komme til uden at afmontere dem. I hvert fald i den model jeg har, men den er rigtigt møjirriterende at arbejde med.
Displayet var også livløst efter at MOSFET'en døde. Altså baggrundsbelysningen fungerede men ikke nogen tekst i displayet. Jeg gætter på at det er endnu en ting oven i den kæmpe bunke af ting jeg aldrig fandt ud af, men som er ligegyldig i den store sammenhæng :cool:
Den har nu kørt hele aftenen og jeg kan ikke lugte den længere. Jeg tror at den er blevet blæst godt igennem.
" Member of Team Gaui Denmark