Nu er der jo ikke så lang tid tilbage til Indendørs DM i Vejle, og derfor skal der bygges;)
Tak for hjælpen til alle som har sendt tegninger, gummi mm.
Først skulle der lige ryddes op i "hovedkvarteret". Puha for en omgang, men nu er der da plads til at komme ordenligt igang.
Første projekt var lige en byggeplade.
56,34KB
Brædtet er laver af 2 stykker 6mm Depron, der er samlet med dobbeltklæbende tape. Derefter er der sat milimeterpapir på.
Depron er nemt at stikkenåle i og 12mm er dejligt stabilt. Milimeterpapiret skulle gerne hjælpe til at bygge lige:D
Sådan en P15-model består jo mest af lister. De skal laves af 1,5mm balsa og være 2mm høje. Jeg kunne ikke finde min listeskærer efter oprydningen:(, så der måtte tænkes alternativt.
54,31KB
Den "øverste" lineal ligger 2mm fra den nederst, som tilgængæld er hævet 1,5 over bordet. Nu er det bare at lægge en passende plade balsa ind under den hævede lineal, støde pladen op med den øverste og så skære.
57,28KB
Det lykkedes rimeligt godt;)
Senere blev der også fremstillet nogle 1,5 X 1,5mm lister.
Samme princip men nu til ribber.
61,12KB
Skabelonen er lavet af 1mm X-finer og passer til både P15 og P40 modeller. (...man er vel lidt doven ik?)
De 2 stykker balsa i siderne er ført 2mm længere frem end skabelonen. Stykket som ribberne skære af føres frem så det flugter med disse og skabelonen lægges an mod linealen.
7 min og 40 sek senere...
53,65KB
På milimeterpapiret er der streget op til en P15 vinge og så er det ellers bare om at komme i gang.
Her er første vinge oplagt og klar til limning.
46,89KB
Bemærk at midterribben ikke er lagt i. Det er fordi vingen skal knækkes på midten for at lave V-form. Når det er gjort limes den sidste ribbe i, så sidder den nemlig rigtigt.
Det var hvad jeg nåede i eftermiddag. Planen er at bygge 3-4 P15 modeller. Ungerne og jeg skal nemlig ned at flyve. Når jeg det kommer der også et par P40-modeller med i kassen og evt en NO-Cal model......
Så der er nok at se til.
Der ligger også en Blizzard og venter, men det må den blive ved med, for om 14 dage skal vi jo flyve DLG på Fyns land.
Ruben