Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4912
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

P15 fra start til slut, håber jeg......

01 mar 2009 20:23

Nu er der jo ikke så lang tid tilbage til Indendørs DM i Vejle, og derfor skal der bygges;)

Tak for hjælpen til alle som har sendt tegninger, gummi mm.

Først skulle der lige ryddes op i "hovedkvarteret". Puha for en omgang, men nu er der da plads til at komme ordenligt igang.

Første projekt var lige en byggeplade.



56,34KB
Brædtet er laver af 2 stykker 6mm Depron, der er samlet med dobbeltklæbende tape. Derefter er der sat milimeterpapir på.
Depron er nemt at stikkenåle i og 12mm er dejligt stabilt. Milimeterpapiret skulle gerne hjælpe til at bygge lige:D

Sådan en P15-model består jo mest af lister. De skal laves af 1,5mm balsa og være 2mm høje. Jeg kunne ikke finde min listeskærer efter oprydningen:(, så der måtte tænkes alternativt.



54,31KB
Den "øverste" lineal ligger 2mm fra den nederst, som tilgængæld er hævet 1,5 over bordet. Nu er det bare at lægge en passende plade balsa ind under den hævede lineal, støde pladen op med den øverste og så skære.




57,28KB
Det lykkedes rimeligt godt;)
Senere blev der også fremstillet nogle 1,5 X 1,5mm lister.

Samme princip men nu til ribber.




61,12KB
Skabelonen er lavet af 1mm X-finer og passer til både P15 og P40 modeller. (...man er vel lidt doven ik?)
De 2 stykker balsa i siderne er ført 2mm længere frem end skabelonen. Stykket som ribberne skære af føres frem så det flugter med disse og skabelonen lægges an mod linealen.
7 min og 40 sek senere...



53,65KB

På milimeterpapiret er der streget op til en P15 vinge og så er det ellers bare om at komme i gang.
Her er første vinge oplagt og klar til limning.



46,89KB
Bemærk at midterribben ikke er lagt i. Det er fordi vingen skal knækkes på midten for at lave V-form. Når det er gjort limes den sidste ribbe i, så sidder den nemlig rigtigt.

Det var hvad jeg nåede i eftermiddag. Planen er at bygge 3-4 P15 modeller. Ungerne og jeg skal nemlig ned at flyve. Når jeg det kommer der også et par P40-modeller med i kassen og evt en NO-Cal model......
Så der er nok at se til.

Der ligger også en Blizzard og venter, men det må den blive ved med, for om 14 dage skal vi jo flyve DLG på Fyns land.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4912
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Dag 2: Konen var taget hjemmefra,

02 mar 2009 22:21

Dag 2:

Konen var taget hjemmefra, så der skulle passes kat, unger og telefon.
Men når katten er ude spiller musene høj musik eller....
Nå, byggeriet flyttet ind på køkkenbordet. Lækkert at det ikke fylder mere og at det stort set heller ikke griser!

Først skulle vi lige gøre klar til næste oplag....



59,97 KB
Alle nåle bliver siddende i pladen efter at de færdigt limede dele er taget ud. Det gør det meget lettere at lægge de næste dele i.
Den opmærksomme læser vil opdage at der nu er kommet køkkenfilm på byggebrædtet. Jeg havde egentlig troet at milimeterpapiret var vokset i overfladen, (sådan føltes det), men det var ikke tilfældet[B):5583583e]..........





55,87 KB
Så er der bygget V-form i vinge nr. 2 og midterribben er sat i. Efter tørretid (ca 5min) er vingen klar til en let afpudsning og beklædning.

Nå for den..... så røg der lige en time i snølefonen. Men når opkaldet kommer fra Tanzania, lægger man jo ikke lige på.....

Sidste billede viser dagens, aftenen produktion.


70,39KB
2 færdige vinger, 2 haleplan og 4 sideror. Desværre udgik værkstedet for ribber. Bunken bliver hurtigt mindre når der skal bruges 14 stk til hver model. Der skal lige laves lidt flere i morgen, så de sidste modeller også kan blive flyvende.
Ellers er der fundet Balsa frem til kroppe og Peck-Polymer propellerne er gravet frem af gemmerne. Det samme gælder Japanpapiret i forskellige farver, så nu er det kun mester, som sætter begrænsningen:(

...Og så skal der jo lige ryddes op "Katten" kommer jo hjem igen, så går det ikke at musene fester videre:D


Ruben

Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4912
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Dag 3 & 4 Hej Gutter. Beklager

04 mar 2009 23:02

Dag 3 & 4

Hej Gutter.

Beklager at der ikke blev fulgt op i går. Det var ikke fordi, der ikke skete noget, men den gamle blev træt og gik i seng uden at passe sin tråd.....[B):198343f1]

Nå men i går blev resten af gitterværket bygget færdigt.



50,09 KB
Der blev også lavet kroppe, men tre af dem fik lavet forkert sidetræk. Ommer

I dag startede så beklædningsdelen.
Frem med Japanpapir og limstift...



51,14 KB
Siderorene skal kun beklædes på højreside, set bagfra...

Men limen lige tørrer blev gårsdagens "uheld" lige rettet.....
4 kroppe klar til montering:)



54,83 KB
I fronten af kroppen er der slebet sidetræk i balsaen



30,6 KB
Billedet er ikke så godt, men man kan sagtens se venstretrækket når propellen kommer på.



54,95 KB

Siderorene blev skåret fri af japanpapiret med et nyt barberblad. Så er det muligt at komme helt tæt på listerne og få en fin afslutning.
Efterfølgende blev sideror og haleplan limet på kroppen.



46,95 KB
Se nu begynder det at ligne noget

På vingerne limes 2 støtter af 2mm et eller andet. Oplagt ville være kulfiber, men jeg er ikke sikker på om det er "lovligt" på en P15-model. Derfor blev de lavet af tandstikker i stedet. En lille detalje er at forreste vingestøtte ikke sidder vinkelret på vingen. Den er vinklet ca 1,5mm. Det er med til at give venstre vinge "wash-in", som medfører at modellen ikke "vælter" ind i den venstrekurve, som den gerne skulle flyve.

De næste billeder viser hvor langt Mrk1 er nået.


51,03 KB



57,98KB
Det sidste som mangler er de små rør, der skal holde vingestøtterne. Dem kan man dog ikke lime på før man har fundet ballancepunktet på kroppen. Det afgør nemlig hvor vingen skal sidde.
Kroppen blev monteret med propel og lagt op på en lineal og skuppet frem og tilbage til den var i ballance. Punktet blev afmærket på kroppen og nu skulle man så kunne placere de små rør.



64,11 KB
Nu kommer balladen[}:)]
Min krop ballancerer slet ikke i nærheden af hvor det er opgivet på tegningen. Det er meget længere fremme! Det bevirker at vingen skal placeres stort set oven i propellen for at få hele modellen til at flyve rigtigt. Som jeg ser det, er mit/mine haleplan nok for lette. Surt, men der skal nok lidt extra vægt med op at flyve:(
Som det er lige nu vejer Mrk1 alt incl 6,5gr. Lidt i den tunge ende, men det skal nu nok gå.;)

Tak for denne gang.........

Ruben


Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
MFN
Indlæg: 61
Tilmeldt: 22 jan 2002 19:24
Kontakt:

Hej Ruben. Så har du også

04 mar 2009 23:25

Hej Ruben.


Så har du også fundet ud af et af problemerne ved den nuværende P-15 model. Kroppen er alt for kort, hvorved vingen kommer for langt frem.
Det var bl.a. derfor jeg konstruerede den nyere P-40, som desværre ikke slog an.

Du skal have stor ros for dine meget fine indlæg og byggevejledningen med flotte fotos. Desværre kommer jeg nok ikke til stævnet i Vejle pga. de store hvide fugle, jeg foretrækker lige for tiden.

Rigtig god fornøjelse med fritflyvende indendørs modelflyvning. Jeg har forresten stadig den danske rekord på 37 minutter og 19 sekunder fra VM i 1986. Den blev dog ikke sat med en P-15 eller P-40!


Thermals

Jørgen
 
MFN
Indlæg: 61
Tilmeldt: 22 jan 2002 19:24
Kontakt:

Hej igen. Jeg glemte lige at

04 mar 2009 23:28

Hej igen.


Jeg glemte lige at fortælle dig, at man afbalancerer, som du har vist men med motor på, ellers kan du ikke regne med et nøjagtigt TP.

Jørgen
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4912
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Dag 5 & 6 1: Hej

08 mar 2009 10:40

Dag 5 & 6

1: Hej Jørgen. Ja de der glasfibertingester er noget værre noget at blive rodet ind i. De er mere vanedannende en cigaretter og piger
Held og lykke med standerhejsningen og hils de gamle SFK´ere!

På trods af et stille dage her i tråden er der sket lidt mere.
Jørgen droppede jo den vise sten, så alle kroppene blev forlænget med 3 cm.


56,86KB
Det gør lidt ondt at sætte sine nybyggede ting i saven, men det kan jo ikke hjælpe....
Næste råd var afbalancering med motor. Så frem med noget "Kvalitetsgummi" importeret fra det danske mindretal i Slesvig;)


39,61KB
For at gummi´et kan blive til en motor, skal det lige bindes til en løkke. Det klares med et råbåndsknod og lidt "Salavia" (Spyt!)
Så kan motoren hægtes på modellen.


33,92KB
(..beklager kvaliteten af billedet)
Afbalanceringen viste nu at TP, var rykket ca 1,5cm bagud. Sådan bliver det.[}:)]

For at fastgøre vingerne på kroppen skal der bruges nogle rør. Tegningen forslår tynde Alurør, men det havde jeg ikke. Så med fare for at bryde rørkartellet, gik jeg i gang med at lave mine egne.
Materialer:


42,64KB
Japanpapir, en tandstik, skalpel, pensel og limlak.
Fremgangsmåde:


42,06KB
Papiret laves til passende stykker. Her 15 X 35-40mm. Limlak påføres papairet med pensel og papiret rulles op om tandstik.
Umiddelbart efter oprulning fjernes papirrullen fra tandstikker og lægges til tørre.


39,66KB
Det kan ses at rørene er lidt "moslede" i enderne, men disse skæres af med et barberblad, når rørene er limet på kroppen.

De sidste træstumper blev også beklædt. Jeg gik bort fra limstiften og over til fortyndet limlak (1:1 med vand). Her skal man ikke fumle for meget. Ingen grund til stress, men man skal arbejde koncentreret, for limen sætter sig rimeligt hurtigt.


54,43KB
Nu kan tingene sættes sammen...........



42,5KB
Fire flyveklare modeller. Jaja, det er en sandhed med modifikationen, for lige inden fotosessionen valgte den "Røde" at tabe hoved... vingerne. Det er nu ikke værre end det kan rettes.


48,65KB
Den "Grønne" model ville ikke være med mere, (de har allerede nykker:D), så den "Orange" må stå for tur.


41,65KB


44,04KB
Det færdiggør så bygge processen. Næste skridt er testflyvning. Den ene model har fløjet en smule i stuen, men størrelsen på stuen er ikke optimal. En bedre test håber jeg at kunne udføre i aften i den gymnastiksal hvor vi flyver RC-

More to come

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
jan linnebjerg
Indlæg: 319
Tilmeldt: 04 feb 2007 13:10
Kontakt:

Hej Ruben. du er en

08 mar 2009 12:41

Hej Ruben. du er en dygtig ung mand mvh. Bording Airport. DK.
Pensionisten Bording
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4912
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Tak Jan. Nu skal jeg så

08 mar 2009 13:24

Tak Jan.

Nu skal jeg så kigge lidt på et Easy B byggesæt, som er overtaget fra "Tom Byggeren", lidt mere kompliceret, men ikke afskrækkende.
Der bliver ikke fuldt op med billeder af det byggeri i denne tråd.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Indlæg: 4912
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

På´en igen. Søndag aften var det

09 mar 2009 22:26

På´en igen.

Søndag aften var det så tid til testflyvning(er)

1: Hvor var der mange undrende blikke og underlige kommentere. Mange havde aldrig set sådanne maskiner før.

2: Lad ikke en stormodelpilot kigge på let fritflyvergrej, det holder papiret ikke til.

3: Den importerede kvalitetsgummi fra det sydlige Sønderjylland holder til omkring 1765 omdregninger, selv efter den er smurt[B):c9cf96cc]

4: Alle modellerne flyver:D

Mine papirrør er måske lidt for løse. Vingerne flytter sig lidt under flyvning, hvilket gør at modellerne ikke altid holder højden. Det kan nu let rettes. En lille smule cyano på vingestøtterne, gør dem den lille smule tykkere, som er nødvendig.

Nu skal der så lige laves et eller andet smart optrækningsstativ. Alle, der ligger inde med et billede af sådanne ting, må gerne byde ind.

Jeg forsøgte at tage billeder af modellerne i luften, men de er stor set ubrugelige. Mit kamera er ikke hurtigt nok.:(

Med hensyn til Easy-B´en mangler jeg kun at beklæde vingerne og fæste dem på kroppen, så er den også klar.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King