Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

29 sep 2006 12:21

Kopi af besked:Tommy: Er du tilpas med ovenstående for 2007?



Ja, så behøver jeg jo ikke at smide noget ud, før end til næste år (måske det løser sig selv [B)]), og jeg kan måske godt klare mig med nogle middelmådige HOPF celler, selv om de ikke når op på siden af Jeres egne super zappede, og matchede IB4200 shv/World Champion celler, og LiPO.



Jeg har stadig 3 stk. IB4200 (ikke shv), og 3 stk. GP4300 10 celles pakker, som har overlevet sæsonen, og fortsat er i god form, så F5F er nok ikke så hård ved NIMH cellerne, som F5B, eller også er min amerikanske discount motor ikke så hård ved cellerne, som en kvalitets Plettenberg ;)



Men jeg har da "ødelagt" 3 stk. IB4200 pakker: 1. kunne ikke tåle 8 A på NiCd program ved ca. 35 grader C omgivende temperatur. 2. kunne ikke tåle sammenstød med en hård og stenet tysk mark. 3. kunne ikke tåle >>250 A (Schulze future 18.149F var >116 grader C !) [:o)]



Men i F5F bliver jeg jo nok nød til at springe på LiPo vognen, hvis jeg skal have en lille chance for at være med.



Jeg tror stadig, at LiPo holder spændingen under last meget bedre end NIMH, så forslaget om max 12 celler NIMH i F5B ville efter min mening være helt urimeligt.



Men hvilken motor er velegnet til 4S LiPo i F5B ?



Kan en hot (6700-6800 omdr./V) discount motor klare 4S LiPo = ca. 288 A med en RFM 17 X 18 ?



Jeg tror godt motoren kan (bliver <77 grader C ved godt 250 A), men kan motorakkuen, og regulatoren ?



Omvendt vil en gammel 16 celles motor kun trække ca. 210 A.



Er der nogle, som ved, om LiPo celler tåler en let deformering, som for eksempel, at trykke hjørnerne lidt ?



Jeg har selv krøllet en lille LiPo pakke en del, og det så ikke ud til at gøre noget.



Tommy :)



 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

29 sep 2006 16:11

Kopi af besked:Det er mit håb, at vi snart igen kan købe dem løse. Så kan jeg faktisk også få tilpasset 3S i F5F Raketormen.

Måske denne kan være i min F5F orm:



4600 mAh, 3 cells (11.1V), 4-pin balancer connector

Rating: 22C (101A) continuous, 30C (138A) sustain, 50C (230A) burst

Dimension: 18mm x48mm x195mm

Weight: 364gm



De 48 mm kan reduceres til 46 mm, ved at flytte kablet fra siden, og måske det også giver lidt, at fjerne noget af krympeflexen.



Mon "burst" også er et langt dansker stig på 6 sek. ?



Der er nok ikke den samme power i, som Michaels Hyperion 5000 mAh, men Michael skal jo også genvinde DM :D



Men den bliver nok lidt let ;)



Tommy :)

 
Peter Bech
Indlæg: 1196
Tilmeldt: 30 jan 2002 16:41
Kontakt:

29 sep 2006 19:42

Jamen dog, der er allerede nu en masse mulighder, det bliver svært at vælge.

Mener du "min" F5F, dvs. du også har en?

Burst på 6 sekunder er kun beregnet til nordjyder, de flyver jo en omvej......

Vi andre kan klare os med 4.
:D
Peter Bech
EFK87
SVÆVER - ELECTRIC JETS - FUN
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

29 sep 2006 21:32

Kopi af besked:Mener du "min" F5F, dvs. du også har en?

Ja :D



Nu må vi se, om der kan skrues en LiPo pakke ned i den.



Den blev erhvervet før LiPo revolutionen sidste weekend i Dronninglund, ellers var det nok ikke blevet til noget, da det jo er meget nemmere med en Surprise 12.



Tommy :)
 
mba
Emnestarter
Indlæg: 275
Tilmeldt: 22 jul 2002 23:24
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

01 okt 2006 01:54

Hvordan er det nu lige, der er også noget med vingens forhold mellem længde og bredde? og jo smallere, jo nemmere har den ved at vende? En Surprise 12 har jo ikke specielt lange vinger og dermed stor bredde - forholdsvist



Kopi af besked:Burst på 6 sekunder er kun beregnet til nordjyder, de flyver jo en omvej......





I laver bare det korte lodrette stig, så laver jeg det lange ... og flest ben :)



Peter, hvorfor tror du at LIPO ikke kan holde til det? Umiddelbart er vi jo langt over det producenterne siger som max for NiMH celler, hvorimod vi holder os (næsten) inden for det som LIPO producenterne siger (20-40C)? Mht. at tømme dem, har jeg i alle mine forsøg hidtil ladet lige omkring 3000 mamph på igen, så jeg er et pænt stykke fra grænsen.



Var forøvrigt oppe at flyve lidt i fredags med "LIPO lynet" og der "eksploderede" regulatoren. Det var dog ikke værre end at krympeflexen var brændt sammen og så havde selve regulator delen sluppet styrings delen. Det er samlet med et stik og holdes sammen af krympeflexen. Der skal altså køling til og så samles det med tape der kan holde til varmen.

Michael B. Andersen
---------------------
 
mba
Emnestarter
Indlæg: 275
Tilmeldt: 22 jul 2002 23:24
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

01 okt 2006 02:19

Lige lidt tal for LIPO lynet (alt i gram), det er med Neu motor og cc125 regulator:

Data for Surprise 12, LIPO lynet

Krop (+motor++) 641
Propel (18x19) 38
Vinge (4 servo) 492

Tom vægt 1171

Hyperion 5000 410
Kokam 4800 425
NiMH GP4300 691

Hyperion 5000 1581
Kokam 4800 1596
NiMH GP4300 1862

Dvs noget tungere end jeg lige troede, men næsten 300 gram lettere (15%). Det er da også værd at tage med....
Michael B. Andersen

---------------------
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

01 okt 2006 13:09

Kopi af besked:I laver bare det korte lodrette stig, så laver jeg det lange ... og flest ben

OK, du er jo også den bedste af os ;)



Tommy :)
 
mba
Emnestarter
Indlæg: 275
Tilmeldt: 22 jul 2002 23:24
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

01 okt 2006 16:21

Tommy, ja ihvertfald indtil flere promille i denne sæson:-)

Var lige deroppe idag og flyve lidt med lynet og snakkede med Flemming. En hurtig baglæns kalkulation siger under 200 amp for LIPO pakkerne (noget med 3000 mamph ladet på og samlet 55 sec motortid). Så mon ikke de holder - nu er jeg over 5 flyvninger / pakke og jeg kan ikke mærke nogen forskel, måske kun at Kokam 4800 pakken er blivet lidt bedre.

Har også fået lavet kølehuller i Surprise 12 og nu er cellerne nede omkring 35-40 grader ved landing, faktisk mindre end Flemming, med hans Yak (12S1P Hyperion 5000), men jeg har så også haft 10 minutters svæv med samlet 4-8 sec motortid, hvor de nok er kølet noget ned.
Michael B. Andersen

---------------------
 
mba
Emnestarter
Indlæg: 275
Tilmeldt: 22 jul 2002 23:24
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

01 okt 2006 17:46

Hej Peter,

Enig, det ser lovende ud og ja nu skal vi have et setup, der holder til mange flyvninger så vi bliver fri for det her zap sjov hver vinter!
Michael B. Andersen

---------------------
 
mba
Emnestarter
Indlæg: 275
Tilmeldt: 22 jul 2002 23:24
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

01 okt 2006 20:26

Hej Niels,

Ja din timing er perfekt! Lige nu sidder jeg (ligesom Tommy) og funderer over hvordan man får en 4s Kokam 4800 eller 4s Hyperion 5000 pakke stoppet ned i en grøn F5B flyver, det passer ligesom ikke rigtigt sammen

Tommy++ fandt jo nogle fornuftige priser på nogle 4s pakker til ca 1200 kr i USA, dem køber jeg 2 pakker for lige at se...

Jeg tror at Kokam 4800 er en af de bedste typer pt. men det er nok ikke hensigtsmæssigt at købe stort ind nu (det kan kun blive bedre og billigere iløbet af det næste 1/2 år), anyway, hvis du kan skaffe nogle gode tilbud er jeg klar til 2 pakker 3S og 2 pakker 4S Kokam 4800 eller Hyperion 5000. Det skal dog være færdigpakker, det er næsten umuligt at samle dem selv, med mindre der er små printplader på dem og det er noget bøvlet
Michael B. Andersen

---------------------