Hejsa.
"Rygraden" i modellen er et balsarør Ø6mm. Røret laves af 0,8mm balsa, og det er første gang jeg forsøger mig ud i den kunst.
Efter lidt googlen og tankevirsomhed kastede jeg mig ud i opgaven.
Først blev der fremstillet en dorn af 6mm alu. Herefter blev balsastykkerne skåret ud i passende bredde.
- Dorn og balsa "blanks"
Balsastykkerne røg en tur i håndvasken sammen med lidt halvlunken vand. I mellemtiden lavede jeg et par stykker madpapir, som blev tapet fast på alu-stangen. Papiret skal bruges til at holde og styre balsaen, når den bliver rullet.
- Dorn og "rulle"-hjælp.
- Papiret fastgjort på dornen.
Når balsaen er "opblødt" lægges den an mod alu-stangen og der rulles stramt. Det hele holdes på plads af malertape.
- Balsa klar til "rulning"
- Klar ti tørring.
Også en tur ind på radiatoren. Glæder mig til at se resultatet i morgen
Propelbladene er næsten lige ud af landevejen. men her kommer lige en lille beskrivelse af hvordan jeg gør.
To balsastykker, her 0,8mm klargøres efter skabelon og pudses, så de er ens. På bagsiden af bladet mærkes centerlinen op. Og så en tur i håndvasken.
- Balsastykker og skabelon til propelblade.
- Propelbladene klar til formning.
Bladene skal vrides i propelfacon på en cylinder med ca 7,5-8cm diameter, og i en vinkel på 15°. At måle en vinkel på 15° på en cylinder er ikke nemt, så jeg snyder.
På et stykke malertape mærker jeg en "lodret" linie og derefter en linie i en vinkel på 15°. Det er vigtigt at denne linie lægges mod venstre. Ellers virker propellen ikke efter hensigten.
- Malertape med styre linier.
Malertapen fasgøres på den valgte cylinder. Jeg fandt en flaske, hvis indhold havde glædet mig førhen, med passende diameter.
- Styrelinier fasgjort til valgte cylinder.
Så havde jeg simpelthen ikke hænder nok til at tage billeder af det næste skridt, så I må nøjes med en beskrivelse.
Propelbladene lægges med centerlinien over den vinklede linie. Bare læg de to blade oven på hinanden. Den lille forskel i diameteren gør ingen forskel. Det hele holdes fast med et gammelt støttebind. Og flasken lægges på radiatoren natten over.
- Propelbladene klar til tørring.
Har man ikke tålmodighed til at vente og er ovnen ledig, kan man give hele arrangementet et par timer i oven ved 50-60°. Men få lige lov af fruen først....
Jeg valgte radiatoren, så jeg er nødt til at vente til i morgen. Billeder følger.....
Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub
Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King