Alle danske modelpiloters forum

 
tonnesen
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 dec 2014 08:30
Kontakt:

elastik - hvordan

01 feb 2015 08:33

Har bygget denne flyver som aften hygge.
Men nu skal der elastik i. Men kan ikke helt lure vejledningen.
Så er der nogen der kan hjælpe med den, eller har en anden måde at gøre det på..
98514
98513
Mvh tonnesen
Vedhæftede filer
20150131_090013.jpg
20150131_090013.jpg (135.39 KiB) Vist 2611 gange
20150201_082229.jpg
20150201_082229.jpg (132.93 KiB) Vist 2611 gange
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Hej Tonnesen. Det er da

01 feb 2015 10:45

Hej Tonnesen.

Det er da en flot P30 model du har fået bygget dig!

Tilbage til dit spørgsmål:

Det er nu ikke særlig vanskeligt. Jeg går ud fra at du har lavet motoren som beskrevet.
Længden på din motor skal være: 4x36cm = 144cm + 5cm til knuden, så 150cm er fint. Enderne på gummiet binder du sammen med et råbånds-knob. Det kan være svært at stramme knuden helt op, men putter du den lige ind i munden og fugter den en smule, kan du få den helt stram. (Lyder ulækkert, men det virker!)

Så skal du lige have smurt din motor. Dette er vigtigt, meget vigtigt, for det giver mindre modstand i mellem strengene og derved mindskes risikoen for at din motor sprænges. Det giver også mere effekt ud på møllen. Brug opskriften fra byggevejledningen, den virker fint. (Risinus olie er det samme som Castrol M Jeg ville gå efter glycering og flydende sæbe, det er til at skaffe)

Nu til det egentlige:
Da motoren skal bestå af 4 strenge, lægger du den simpelt hen dobbelt hen over krogen på propellen. I modsatte ende bindes en snor med et lod i. Snoren skal være så lang at den kan nå hele vejen gennem kroppen og ud af det hul, der er i beklædningen bag bagerste motorfæste.
Snoren "dumpes" ned gennem kroppen og ud af hullet. Så trækkes elastikken gennem kroppen og fæstes med dyblen i det bagerste fæste. Sådan er det beskrevet i vejledningen.
Enkelt ikke?

Jeg ville nu nok gøre det den modsatte vej:
Lav en pind med en solid krog i enden. (1-1,5mm Piano eller en blomsterpind med et bøjet søm). Enden af motoren, som stadig er lagt dobbelt, føres gennem hullet i bagkroppen og gøres fast på dyblen. Pinden føres gennem kroppen fra snuden og elastikken fanges med krogen. Nu kan hele herligheden trækkes gennem kroppen og propellen hægtes på. Slut.

Husk lige at motoren skal strækkes til næsten dobbelt længde under optræk, så kan du få langt flere snoninger på. Jeg vil mene at din motor bør være god for mellem 3-400 omdrejninger.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
tonnesen
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 dec 2014 08:30
Kontakt:

Mange tak for svaret. Det

01 feb 2015 11:46

Mange tak for svaret.
Det var også lidt sådan jeg havde tænkt det burde laves.
Men beskrivelsen af 4 x 36 cm længde gjorde mig usikker.
Men synes selv den blev meget god. Det er kun nr. to jeg bygger.
Men kan mærke det det trækker at bygge dem selv.
Næste projekt bliver vist noget line hygge noget...
Men skal nok stikke snuden forbi den lokale klub før det går løs...
Go weekend..
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Orv! Line-hygge-noget? Det lyder spændende...

01 feb 2015 12:19

Orv! Line-hygge-noget?

Det lyder spændende...

Check lige det her ud, måske det var noget?
her

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

Linehygge ? jeg har et

01 feb 2015 13:13

Linehygge ? jeg har et helt nyt byggesæt til en Diessalla combat
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .
 
tonnesen
Emnestarter
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23 dec 2014 08:30
Kontakt:

Et du skal af med...;-)

01 feb 2015 20:35

Et du skal af med...;-)