Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1711
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

A1 model

14 jan 2009 20:44

Kære fritflyvende modelflyvere,

Nu da vi alle er blevet rigtige modelfyvere, vil jeg bygge et rigtigt modelfly - en fritflyvende svæver.
Jeg har indset at en A2 nok er for stor en mundfuld lige nu, og at jeg nok ikke kommer til at flyve nok med den, til at opveje indsatsen, men en A1 VIL jeg prøve at flyve med.
Jeg skriver tråden fordi både Jørgen Korsgaard og Per Grunnet er til møde i aften:(, og forhåbentlig er der flere MODELFYVERE der får lyst til noget der ligner.

Jeg har kigget i gamle numre af Modelflyve Nyt og på nettet, og jeg har fundet disse modeller med tegning:
Abdul - mfn 3/80 Per Quarnström
Bellevue - mfn 4/00 Svein Larsen
Square Max - mfn 2/01 Jørgen Korsgaard
mini Ghost - mfn 1/02 Per Grunnet
Sus - (tegning?)
(der er flere tegninger i andre numre, men bladene lå ikke i denne bunke)
desuden
Sica - her

Jeg vil gerne prøve en rimelig letbygget svæver med gode flyveegenskaber. Den må gerne være nem at trimme, og den må også gerne have rimeligt gode præstationer. Jeg ved godt at det nærmest er universelle krav:). Jeg vil ikke igang med russer krog i første omgang, så Up-and-away er vel eneste alternativ. En mekanisk timer vil jeg gerne ofre penge på.

Jeg søger gode råd - jo flere jo bedre. Der er ikke garanti for at jeg følger alle råd:)

Højstartsline? =kevlarline til fiskeri?
Beklædning? Papir eller et moderne alternativ?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
jeolla
Indlæg: 89
Tilmeldt: 06 okt 2006 22:42
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Faldt lige over dette arkiv:

14 jan 2009 22:47

Faldt lige over dette arkiv: Godt nok "A2'ere" som vi kaldte dem engang.
her
Ledte egentlig efter nogle moderne "A1'"ere på RC-Network/Freiflug hvor du selv kan lede....
Kunne selv godt finde på at genoptage den ultimative og dejlige gren af modelflyvningen.
Men hvad og hvor i nærheden af Kbh?

opdateret:

her
/Jens
 
poul bentzen
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Hej Erik, Jeg følger med interesse

16 jan 2009 01:02

Hej Erik,

Jeg følger med interesse din tråd her omkring

bygningen af en rigtig "fritflyver". Desværre må

min interesse begrænse sig til dine beretninger, efter

som min egen byggeaktivitet er stærkt begrænset pga

af gigt og skuldre og arme. Men hvorfor bygger du dog

ikke en af de gamle ,men velflyvende A 1 modeller som

dog både er velflyvende og rimelig lette at bygge ?

Personlig synes jeg aldrig, der har været konstrueret

og tegnet en smukkere model end VICTORY og ja, det var en A 2 model, men alligevel, og den fløj

dæ..... godt. Jeg har haft 2 af dem, og de er og

bliver mine favoritter. Mit første "store" fly var en

SUOMI fra DMI i Odense, stor og mægtig, når man kun

er14 år, og egentlig ikke nogen "stor" glider.

For 8 år siden kiggede jeg min nys afdøde mors pulter

rum igennem, og fandt ganske rigtig resterne af mindst

8 svævefly,deriblandt resterne af en Victory, en

Suomi, 2 Pjerri 75 og diverse rester af mindre svæve

fly som illustrerede nu afgåede DMIs program gennem

de sidste mange år af firmaets levetid. En times ophold

på et pulterkammer, som genkaldte så mange skønne

stunder af ens barnmdom og ungdom. Ren nostalgi når

det er bedst !!

Jeg har idag overgivet mig helt til RC- flyvningen, og

er gået helt over i den anden grøft, nemlig Hotlinere

eller F 5 B fly. Farten i disse fly tiltaler mig meget

men jeg må samtidig indrømme, at hele dette konkurrence

miljø måske ikke er mig..... og dog !!! Hvor vi i gamle

dage stod og nød flyene cirkle under himlen, så må jeg

være ærlig og sige, at farten og det sublime ved netop

F 5 B flyene tiltaler mig stærkt. Nostalgi..... jo...

jo, men vi ændres måske alligevel med årene.

Held og lykke med arbejdet, jeg vil følge det med

interesse.....( og nogen misundelse ! ).

Med venlig hilsen POUL

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1711
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Hej Poul, Tak for indlægget. Der

16 jan 2009 13:13

Hej Poul,
Tak for indlægget. Der var mange flotte modeller fra DMI. Da jeg var ung arbejdede jeg i en periode hos Knud Erik Maatoft i Hobbykælderen i Randers. En del af mit job var sommetider at pakke byggesæt til DMI modeller oppe på loftet:)
Hvis du har en tegning til Baby er jeg interesseret:)

De modeller jeg nævnte var dem jeg kunne finde i MFN. Torsdag talte jeg med Jørgen Korsgaard og han anbefalede mig en anden af de ældre modeller - Fidusia, og der kommer nok mere nyt fra den kant senere. Samtidig har jeg også tænkt på om jeg kan få noget fornuftigt ud af at lave en blanding af JK's Square Max, og Per Grunnets mini Ghost. Jeg har ikke valgt endnu så kom endelig med alle de råd der kan støves op.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
klein
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26 apr 2004 21:21
Kontakt:

Hej Erik. Jeg kan kun anbefale

16 jan 2009 17:20

Hej Erik.

Jeg kan kun anbefale Cikada fra Hobbytræ.

her

Det er et billigt, nemt bygget og velflyvende byggesæt.
Det er selvfølgelig ikke det samme som selv at bygge fra bunden af men det er et meget brugt byggesæt ( ihværtilfald i TMK "Taulov Modelflyve Klub" )
Halebommen kan med fordel byttes ud med et kulfiber rør da det originale af træ har den kedelige egenskab at det knækker nemt.
Altså En model som kan stærkt anbefales

Mvh. Martin
Martin Klein Follmann
Kolding Modelflyve Klub (RC)
Taulov Modelflyve Klub (FF)

Siren Hotliner, Spirit, Spirit Elite, Seahawk & div. vinger
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1711
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Nu har jeg bestilt en

17 jan 2009 09:34

Nu har jeg bestilt en tegning til "Fidusia" hos Hans F. Nielsen. Dansk Modelflyve Veteranklub har mange andre gamle og mindre gamle tegninger, så jeg bestilte måske også en tegning til DMI's "Baby". Forøvrigt fortalte Hans mig, at de planlægger et Fidusia-stævne og hyggetræf på Erimitagesletten 18. maj k. 13.00.

her

Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
PWR
Indlæg: 678
Tilmeldt: 20 feb 2005 10:43
Kontakt:

Hej Erik Jeg faldt lige over

17 jan 2009 18:38

Hej Erik
Jeg faldt lige over din tråd, det lyder spændende med de gamle modeller.
Jeg har selv "i mine unge dage" fløjet mange af de DMI modeller der bliver omtalt.
Jeg så du gerne ville have en mekanisk timer, det fik mig til at kigge i min gamle bygge kasse og sørme om ikke der var en mekanisk timer, er det sådan en du tænker på?
Lad mig høre om det er noget du kan bruge.
MVH



48,34 KB
Palle Rasmussen
 
Brugeravatar
Ole Vestergaard - VFK
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 jan 2009 20:27
Kontakt:

Hej Erik, Det er dejligt at

15 feb 2009 13:05

Hej Erik,

Det er dejligt at høre at du har lyst til at bygge en rigtig svæver.

Jeg har et forslag til hvilket byggesæt du skal bygge.

I VFK bruger vi Balsar, en a1 model fra Hobbytræ. Vi har i sin tid købt en stak til klubben. Modellen har stor spænvidde 140cm og let bygget da vinger er en Jedelski vinge - dvs. vinger er bygget helt i balsa. For at gøre vingen stærkere har vi forstærket centralplanet ved at indfræse en 3x10mm fyrliste i undersiden. Vi har selvfølgelig kontaktet hobbytræ med vort forslag til forbedring af modellen - men man ønsker ikke at ændre på noget her. Desværre betyder det at vinger uden denne forstærkning knækker meget let.

En anden vigtig ting er at erstatte det medfølgende haleplan med et opbygget haleplan lavet af ribber og beklædt med tyndt papir. Det medfølgende haleplan består af et buet stykke balsatræ, og bliver meget let for tungt. Samtidig er den stall oprettende effekt af profilet meget ringe.

Modeller svæver fantastiske godt og klarer nemt en masse max´er som jo er 120sek i den klasse. I VFK har en klubmodel af slagsen, som har fået en masse ture med FULD træk på linen af div. førstegangs flyvere - og modeller flyver stadig. Du er velkommen til at komme forbi og prøve en tur...

HLI sælger Balsar for ca 250,00.

Håber at du kan bruge ovenstående input i din søgen efter en god model.

Good luck - håber vi ses på heden en dag.

Ole Vestergaard - VFK
24694102

Kopi af besked:Oprindelig indsendt af Erik Dahl[/i]

Kære fritflyvende modelflyvere,

Nu da vi alle er blevet rigtige modelfyvere, vil jeg bygge et rigtigt modelfly - en fritflyvende svæver.
Jeg har indset at en A2 nok er for stor en mundfuld lige nu, og at jeg nok ikke kommer til at flyve nok med den, til at opveje indsatsen, men en A1 VIL jeg prøve at flyve med.
Jeg skriver tråden fordi både Jørgen Korsgaard og Per Grunnet er til møde i aften:(, og forhåbentlig er der flere MODELFYVERE der får lyst til noget der ligner.

Jeg har kigget i gamle numre af Modelflyve Nyt og på nettet, og jeg har fundet disse modeller med tegning:
Abdul - mfn 3/80 Per Quarnström
Bellevue - mfn 4/00 Svein Larsen
Square Max - mfn 2/01 Jørgen Korsgaard
mini Ghost - mfn 1/02 Per Grunnet
Sus - (tegning?)
(der er flere tegninger i andre numre, men bladene lå ikke i denne bunke)
desuden
Sica - her

Jeg vil gerne prøve en rimelig letbygget svæver med gode flyveegenskaber. Den må gerne være nem at trimme, og den må også gerne have rimeligt gode præstationer. Jeg ved godt at det nærmest er universelle krav:). Jeg vil ikke igang med russer krog i første omgang, så Up-and-away er vel eneste alternativ. En mekanisk timer vil jeg gerne ofre penge på.

Jeg søger gode råd - jo flere jo bedre. Der er ikke garanti for at jeg følger alle råd:)

Højstartsline? =kevlarline til fiskeri?
Beklædning? Papir eller et moderne alternativ?


Ole Vestergaard
Vejle Fritflyvnings Klub - VFK
Tlf.: 24694102
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1711
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Hej Ole, Tak for de hjælpende

15 feb 2009 16:58

Hej Ole,
Tak for de hjælpende ord og gode råd.
Jeg har modtaget tegningen af Fidusia, og har kigget på den med stor interesse. I mellemtiden har jeg dog også kigget mere på nogle af JK's konstruktioner, og har også modtaget en lille "dims" i alu og noget snor til træk og til turbulator fra ham. Samtidig , sammen med en tegning der viser hvordan man kan nlave snoretrækket til sideror og haleplan (DT).
Da jeg altid har svært ved at lade være med at lave om på ting, har jeg indtil videre bestemt mig for at lave noget der ligner en blanding af JK's Square Max (ø 6/4mm kulrør som hovedbjælke), og hans Mini Max. den får et K66 profil og almindeligt balsa til forkant og bagkant. En timer har jeg allerede byttet mig til, så når der bliver plads på bygebordet og i kalenderen skal der snittes balsa.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!