Alle danske modelpiloters forum

Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Oprustnigen fortsætter. Easy-B+Coot IV

10 mar 2009 22:23

Halløjsovs.

Så blev det næste fly færdigt.

Aldrig har jeg før bygget noget så "fimset" bare man nyser knækker listerne. Men indrømmet, det er nu meget hyggeligt;)

Modellen er bygget fra et meget gammelt byggesæt, som blev vundet på en sommerlejr, dengang ruderkonge stadig var helt ung.
Her lidt pics

62,4 KB
Småt, småt småt.....

62,93 KB
Propellen er lavet på flg måde.
Bladene, 0,7mm (1/32") tykke, er lagt i varmt vand i små 10 min.
Herefter er de spændt op på en vinflaske i korrekt vinkel (ca 6°) og tørret i en 50-60° varm ovn i 30min.
Akslen er pudset ned og bladene limet på i en jig, der fulgte med i byggesættet.

56,49 KB
Vægten incl gummi. Knap 3,0 gr. Min fjedervægt har ikke tiendelsindikering, men den er ikke helt oppe på 3,0 gr:D

57,01 KB
Kig engang på Lego-betjenten og på balsalisten i finnen.
Dette er ikke for fumlefingrede grovsmede:D

Håber der kan købes rigelige mængder af gummi i Vejle.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King

Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Kontakt:

Thi-hi....:D Det her er sjovt Har lige

11 mar 2009 16:49

Thi-hi....:D

Det her er sjovt

Har lige fløjet Easy-B i stuen. 200 snoninger på elastikken og en flyvetid anslået på mere end 30 sek. Det kommer helt an på hvor mange gange diverse forhindringer rammes.

Fedt at modellen bare kravler op under loftet "bouncher" og flyver videre.

Jeg glæder mig.....

Ruben

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King

Brugeravatar
Bjørn J.
Geografisk sted: Vejle Ø
Kontakt:

Hej Ruben. Her hjælper kun følgende: Nyt

11 mar 2009 17:04

Hej Ruben.

Her hjælper kun følgende:

Nyt hus med større stue og mindre antal møbler..;)

Flyvemaskinen ser nu fin ud og dit "legotøj" er meget velholdt..:D
Med venlig hilsen
Bjørn Jørvad - OY7670

Medlem af Haderslev RC Modelflyveklub og Modelflyveklubben Area 15 R/C

Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit..!

Brugeravatar
Ruben Sonne
Emnestarter
Kontakt:

Så er det snart nu

20 mar 2009 16:10

Så er det snart nu det er nu....

Vi skal jo have en hel dag til at gå i Vejle, så lidt grej skal der til.

Som altid begynder det med en tegning. Fordi man ikke kan købe disse modeller RTF

47,38KB
Denne gang faldt valget på en indendørs ChuckGlider. På tegningen står der 2-3gr og en synkehastighed på 0.25m/s!

Vingen stod først for tur. Her kan man se vægten på den rå vinge, lige skåret ud af en 1,5mm balsaplade.

45,08KB
Efter en tur med pudseklodsen og balsahøvlen er lidt mindre end halvdelen af vægten barberet af. I samme proces er der pudset profil i vingen.

47,79KB
Efter at vingen er delt, kan man se om profilet ser nogenlunde ud. Det her er ikke værst;)

39,83KB
Men vingerne skal jo også have noget at sidde fast på. For mange år siden byggede jeg en tilsvarende model. Den holdt dog ikke længe. Kroppen var simpelt hen for svag. Derfor....

54,3KB
Bliver denne krop lamineret af 2 stykker 1,5mm balsa og et stykke 0,5mm kulfiber. Ja, jeg ved godt det er alt for tykt, men det var altså lige det, som var tilgængeligt i værkstedet.
Efterfølgende er kroppen pudset i facon. Billedet er ikke særligt godt, men man kan godt fornemme at det er "tynde" sager.

51,15KB

Halefjerene skal efter tegningen laves af 0,2mm balsa. Sådan noget har jeg heller ikke liggende. Så frem med pudseklodsen og et stykke 1mm balsa. Efter at have produceret en masse støv er resultatet et tyndt stykke balsa. 0,4mm nåede jeg ned på. Se lyset i gennem fineren...

27,19KB

Så skal delene limes sammen. Haleplanet er tiltet 1,5mm i forhold til vandret, der for ligger der en liste under højre side (set bagfra!) Vinklingen af haleplanet bevirker at modellen automatisk kurver til højre.

56,43KB

Når ret skal være ret, er det den anden model jeg bygger i denne omgang. Den første, den røde, er blevet noget for tung. Den veger lige omkring 7 gr. Mest fordi kroppen er 2stk 1mm balsa lamineret over en 0,5X3mm kulfiber.
Den blå, som lige er bygget, vejer færdigt små 4gr. Det er meget bedre, men der er jo langt ned til 2gr:(

57,03KB
Måske man skulle allierer sig med nogle rigtige frittere og "stjæle" noget af deres kvalitetsbalsa:)

Nu tro jeg ikke der bliver bygget mere i denne omgang. Men jeg vil ikke love det;). En ting er helt sikkert. Der er enormt hyggeligt at sidde og nørkle med disse spinkle og lette modeller.

Vi ses på søndag.......

Ruben