Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
kedde kræn
Emnestarter
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

opbevaring af gummibånd/-motor mv.??

02 maj 2014 14:06

Nu flyver jeg ganske vist ikke fritflyvning - ihvertfald ikke ofte og sjældent med overlæg:rolleyes:.......selvom jeg skal indrømme jeg godt kunne blive lidt fristet af de små indendørs gummimotor modeller....

Men...jeg tænkte at det var herinde man fandt eksperterne i hvordan man opbevarer sine gummibånd/gummimotorer for længst mulig levetid/størst mulig sikkerhed mod brud i utide.

Indtil videre har jeg brugt at have dem i et glas med skruelåg med et godt drys kartoffelmel (Talkum er til tider overraskende svært at finde?? Og vi har altid det andet i køkkenet....)

Men er det helt forkert? Og/eller er der bedre metoder?

Jeg skal måske lige nævne at jeg ikke bruger gummibånd på brændstofmodeller, men udelukkende til forskellig fastholdelse på el- og svævemodeller.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Regnar Petersen
Indlæg: 2440
Tilmeldt: 13 nov 2001 22:20
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Talkum

02 maj 2014 14:21

Talkum

Hej Kedde

Talkum kan købes i Matas.
M.v.h. Regnar

"Vær nidkær med hvad du skriver, men storsindet med hvad du accepterer!"



 
Landbo
Indlæg: 184
Tilmeldt: 30 apr 2012 00:13
Kontakt:

Du skal også holde dine

04 maj 2014 22:13

Du skal også holde dine "gummistikker" langt væk fra sollys, da det nedbryder gummiet. :)
Mvh. Leif Jørgensen.
 
mig
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 mar 2010 00:10
Kontakt:

Motorgummi opbevares koldt/køligt, mørkt, helst

11 maj 2014 00:05

Motorgummi opbevares koldt/køligt, mørkt, helst forholdsvis konstant temp og fugt. Det bliver leveret i en papkasse med god plads, så det ikke mases. Til brug bliver det smurt med nu silicone olie. Tidligere sjove blandinger af olier/sæbe.
Jeg har fløjet med gummi fra 2005 sidste år. Har også noget 1996 liggende, det er ikke mørnet, men om det stadig holder til flyvning ved jeg ikke.
Men det er nok lige meget for det er ikke samme type gummi som elastikker.

Elastikker har vi samme problem med. Det bliver endda værre når de ligger i en lukket flyvekasse. Det er formentligt lakdampende, der giver problemet der. Så der er skiftet mange elastikker på linerne til rorerne, inden der kom fjedre på. Og erfaringen er at man ikke skal bruge skumle elastikker, for det er ikke sjovt at de knækker i luften.

Thomas Røjgaard