Alle danske modelpiloters forum

 
Ole Gørtz
Indlæg: 501
Tilmeldt: 28 jun 2007 13:24
Kontakt:

Tak for at du deler

04 aug 2013 10:47

Tak for at du deler dine erfaringer. Der er ingen tvivl om at der er opstået dårlig forbindelse til en del af den beskadigede celle. Under opladning er strømmene små i fht. afladningen under flyvning. Husk at tabene i en dårlig forbindelse stiger med kvadratet på strømmen. Dvs dobbelt strøm giver 4gange så stor varmeudvikling, og giver et hotspot internt i en dårlig celle, som så kan så starte en brand. Hvis man har et udvendigt beskadiget batteri, kunne man vel afsløre om det elektrisk er OK ved, at belaste det med feks, et par bilforlygte pærer samtidig med, at man måler på de enkelte celler med et batterimeter. Derved vil en svag celle vise et større spændingsnedgang dvs uballance og cellen er farlig at flyve med. En almindelig 12V forlygte pære er på ca. 60W og belaster et fudt opladet 3s lipobatteri med 5A. Jeg har samlet en del forlygte pærer hvor den ene glødetråd er gået. Jeg har så loddet dillenæbsledninger på den gode glødetråd, og bruger disse pærer i serie - og parrallel kombination til belastning og afladning af diverse batterier.

Med venilg hilsen Ole
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Du har ret Ole :)

04 aug 2013 11:59

Du har ret Ole :)

Hvad angår at bruge graj der har været i jorden så er der jo himmelvid forskel på hvilket valg man ville tage afhængig af om det er en 24,999kg 20 kw eller jet model med 300km/t der jo flyves fra en modelflyveplads, med tit mange andre til stede, eller om det er en 500 g skumfidus man flyver alene med fra lars tyndskids mark, ikke ? ;)

Forhåbentlig er dem der flyver de første lidt mere krakilske med sikkerheden end os andre med skumfidusen, det ville da være naturligt, der er jo også noget med prisen på legetøjet, alle ved jo at et beskadiet batteri kan sige fut og den risiko er lettere at tage for en model til under 3000 kr i luften end at risikere en 30-50k kr model + de ulykker den kan lave, bare for at spare et batteri.

Alt er relativt. :p
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.