12 aug 2013 14:01
Det er jo pragtfuldt, at se så mange gør sig kloge og giver råd om elektronik, som de åbenlyst ikke har forstand på. Både Spectrum - og orangemodtagerne er bestykket med overflade komponenter. Dvs fuldautomatisk pick and place, lodning er også automatisk. Derved forsvinder næsten alle fejl muligheder. Hvis man åbner en orange modtager, vil man se, at de er loddet nydeligt, ligesom en Spectrum modtager Modstande og kondensatorer er super billige. feks. 1% modstande koster få hundredele øre/stk. Netop pga komponenternes ringe vægt i fht. loddearealerne størrelse er printkortene utroligt modstandsdygtige overfor vibrationer. Næsten alle komponenter dvs modstande, kondensatorer og integrerede kredsløb fabrikeres i kina. Mon ikke Spectrum også benytter de samme kinesiske komponenter og får monteret alt i Kina ligesom HobbyKing. Jeg har lige afsluttet udviklingen af en elbils hjemmeladekinesiske station for et amerikansk firma og alt elektronikken incl. printet er fremstillet i kina og bestykket med kinesiske komponenter. O serien på 30 stk har jeg selv målt på, og der er bestemt intet at udsætte på kvaliteten af komponenterne. Jeg flyver selv med de billige 6ch. orange modtagere og jeg har endnu ikke oplevet svigt. En bizler uden sattelit har mange gange været så langt væk, at jeg valgte at lade den gå ned en mark, og alligevel var der en konstant lysende modtagerdiode, som indicerede at der havde været fint signal hele tiden. Een ting skal man være meget opmæksom på, en svag bec. vil give modtager problemer. Iøvrigt kan man ikke måle reele servo spidsstrømme med et digitalt meter, de sampler alt for langsomt. Brug dog et oscilloscop.
Med venlig hilsen Ole