Alle danske modelpiloters forum

Brugeravatar
askham
Kontakt:

Der er nok en grund

12 aug 2013 12:11

Der er nok en grund til at orange modtagere er billige.

Det kan være branding, branding er dyrere en ikke brand

Det kan også være p.g.a billigere komponenter

Hvis man ikke tør smide en orange modtager i en dyr maskine, så siger man jo også dermed at de nok ikke er så pålidelige som originale, ellers ville det jo ikke være et problem.

Men det er udelukkende fordi de er så billige at du og jeg konkluderer at de nok ikke er så gode :-) Min erfaring viser at de er bedre end Spektrums egne :-)
René
- - - - - - - - - - - - - - -
Modelflyveklubben Comet

Brugeravatar
MrFox
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Pris og kvalitet hænger tit

12 aug 2013 12:46

Pris og kvalitet hænger tit sammen :)
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser

RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK

The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.

Ole Gørtz
Kontakt:

Det er jo pragtfuldt, at

12 aug 2013 14:01

Det er jo pragtfuldt, at se så mange gør sig kloge og giver råd om elektronik, som de åbenlyst ikke har forstand på. Både Spectrum - og orangemodtagerne er bestykket med overflade komponenter. Dvs fuldautomatisk pick and place, lodning er også automatisk. Derved forsvinder næsten alle fejl muligheder. Hvis man åbner en orange modtager, vil man se, at de er loddet nydeligt, ligesom en Spectrum modtager Modstande og kondensatorer er super billige. feks. 1% modstande koster få hundredele øre/stk. Netop pga komponenternes ringe vægt i fht. loddearealerne størrelse er printkortene utroligt modstandsdygtige overfor vibrationer. Næsten alle komponenter dvs modstande, kondensatorer og integrerede kredsløb fabrikeres i kina. Mon ikke Spectrum også benytter de samme kinesiske komponenter og får monteret alt i Kina ligesom HobbyKing. Jeg har lige afsluttet udviklingen af en elbils hjemmeladekinesiske station for et amerikansk firma og alt elektronikken incl. printet er fremstillet i kina og bestykket med kinesiske komponenter. O serien på 30 stk har jeg selv målt på, og der er bestemt intet at udsætte på kvaliteten af komponenterne. Jeg flyver selv med de billige 6ch. orange modtagere og jeg har endnu ikke oplevet svigt. En bizler uden sattelit har mange gange været så langt væk, at jeg valgte at lade den gå ned en mark, og alligevel var der en konstant lysende modtagerdiode, som indicerede at der havde været fint signal hele tiden. Een ting skal man være meget opmæksom på, en svag bec. vil give modtager problemer. Iøvrigt kan man ikke måle reele servo spidsstrømme med et digitalt meter, de sampler alt for langsomt. Brug dog et oscilloscop.

Med venlig hilsen Ole

Bent Hillerup
Kontakt:

Een ting skal man være

12 aug 2013 14:35

Een ting skal man være meget opmæksom på, en svag bec. vil give modtager problemer.

Lige præcis!;)

Og tager du en DSMX er det ikke sikkert du opdager dette, da den er hurtigere til at genoprette forbindelse.
Mvh. Bent Hillerup

Selvom man er begynder, må udstyret godt være iorden.
(Min søn er lige med til, at lave en "pratical joke"!)

NÆSTVED MODELFLYVEKLUB

Brugeravatar
MrFox
Kontakt:

Ole hvis du er så

12 aug 2013 14:36

Ole hvis du er så klog, så burde du også kunne læse en simpel tekst :)

Jeg giver flere årsager til at Orange kan være billigere.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser

RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK

The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,

Brugeravatar
cgroen
Kontakt:

Ole, det er jo ikke et

12 aug 2013 14:52

Ole,
det er jo ikke et spørgsmål (kun) om der bruges "de samme modstande", men i langt højere grad hvilket design arbejde der er gået forud. Det er en smal sag at designe elektronik så det "ligger lige på kanten" rent designmæssigt, og ved den mindste forandring (strømforsyning, temperatur etc etc) så vipper det til den ene side...
Derudover er der hele snakken om software i modtageren, hvis ikke det er lavet/designet korrekt, og frem for alt TESTET ordentligt, ja så skvatter lor... ned.
Mvh Carsten G.
"
Besøg JetDanmark på http://www.jetdanmark.dk
Medlem af JetDanmark, Østjysk Mfk og Lindtorp Mfk

oveprebenlyth
Emnestarter
Kontakt:

svar

12 aug 2013 16:03

svar

Jeg har aldrig haft udfald på Orange modtagere, John. Jeg har prøvet at miste forbindelse én gang, og det var med en original Spektrum modtager.

Jeg flyver små skumfly til billige penge og tør godt flyve med Orange modtagere. Det kan være at jeg ville købe noget andet hvis jeg havde fly til mange tusind kroner, men som sagt, har aldrig haft udfald med Orange.

Og fordi trådstarter skifter modtager, betyder ikke at han giver modtager fejlen - han prøver bare alle muligheder :-)

Ove, har du forresten opdateret sender? Du kan registrere den på Spektrum's hjemmeside og se om der er opdateringer.

Min spektrum dx7 er kun 2 mdr gammel ?

Brugeravatar
askham
Kontakt:

Min spektrum dx7 er kun

12 aug 2013 17:19

Det er ikke sikkert at den skal opdateres, men jeg registrerede min DX8 på Spektrums hjemmeside og sagde ja tak til at få e-mail når der kom opdateringer (du får ikke spam - jeg har modtaget én e-mail på 1/2 år). Det kan også være opdateringer med nye muligheder - det behøves ikke kun at være fejlrettelser :)
René

- - - - - - - - - - - - - - -

Modelflyveklubben Comet

Brugeravatar
MrFox
Kontakt:

Min spektrum dx7 er kun

12 aug 2013 17:19

Jo men den kan have ligget i forretningen i lang tid så tjek dit serienummer og se om der er en opdatering.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser

RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK

Ole Gørtz
Kontakt:

Der er intet der tyder

13 aug 2013 02:26

Der er intet der tyder på designfejl i orange modtagerne, så en mindre temperaturvariation eller lav spænding skulle få modtagerne til at svigte. Jeg har fløjet med helikoptere både 500 og 600 rex om vinteren og ligeledes en hed sommerdag, uden det mindste svigt. Ligeledes fungerer modtagerne i test også fint på lav spænding. Dog havde jeg problemer med en svag bec. på 600 helien og gik derfor over til et separat 4s nimh modtagerbatteri. Et svigt i en bec. på et 6s kan resultere i, at man får 22V på radiosiden med afbrænding af al elnikken tilfølge, så derfor er det god, men selvfølgelig en lidt mere besværlig løsning. Mon de omtalte svigt under indflyvning skyldes kraftigere brug af servoer evt. kombineret med flaps servoer. Prøv evt. med et separat modtagerbatteri af god kvalitet, ikke 4 alm. AA celler, de kan ikke give nær så store spidsstrømme. Min opfattelse er at de fleste modtagerfejl skyldes undervurdering af spidsstrømme kombineret med at mange bec. slet ikke kan levere de specificerede strømme.

Med venlig hilsen Ole