Alle danske modelpiloters forum

 
Søren A
Emnestarter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 26 jul 2013 15:29
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Deans T-stik

22 feb 2015 21:33

I dag måtte min trofaste Multipex Twister EDF ''bide'' i den våde muldjord :rolleyes: Efter at have været på familiebesøg det meste af dagen, besluttede jeg mig for en rask flyvetur her sidst på eftermiddagen. Der var en frisk brise fra sydvest - så det var Twisteren der måtte holde for . . . den er monteret med en CS 10 blade 70 m.m. 'blæser' som trækkes af en Eflite 3200 kv inrunner. Dette setup trækker, ifølge mit tangamperameter, ca. 62 Amp. statisk ved 4S 3600mah. 30c Lipo reguleret af en prisbillig 80A Dentrum regulator fra HobbyFly - Dette setup har jeg fløjet en hel del med de sidste 1½ år uden problemer. Flyvetiden har været små 4 minutter på omtalte 3600 mah. lipo. I dag var jeg nok mere 'gavmild' med gaspinden - Pludselig, efter små to minutters flyvning, cuttede motoren meget brat - troede regulatoren havde cuttet ( aldrig før sket ) så ingen panik, jeg glidelander jo bare for der er jo god højde på . . . Men nej, der var bare ingen reaktion på styrepindene, kunne se modelle kredse rundt et par omgange for til sidst at gå lodret i jorden fra ca. 10 meters højde :mad: Det var da pokkers, tænkte jeg, medens jeg så måtte gå den sure vej ud for at samle vraget op. Straks jeg var nået ud til resterne, opdagede jeg, hvad der var årsagen til det meget pludselige motorstop samt den manglende reaktion på servoerne :eek: Lodningen på Dean T-stikket var simpelthen smeltet af på minus siden. Selve stikket kunne jeg umiddelbart ikke skille ad - Med en bidetang ( skævbider) lykkedes det. Plastic delene havde været meget varme på minussiden.
Og hvad kan man så lære af dette ? Jo, enten må man ikke stole på den lodning af stikkene fra leverandørens side - her tænker jeg på de Deans T-stik der i mange tilfælde er monteret på accu'erne når man køber dem. Eller, som jeg selv gør på 5s og derover, skifter/pålodder EC5 stik eller tilsvarende gode og kraftige stik som kan tåle noget ampere :)
Omtalte 3600 mah. Lipo er et 'Team Orion' ( eneste af dette mærke jeg har ) købt i Flensburg for ca. tre år siden .
Fremover bruger jeg kun Deans T-stik på 3S og derunder ;)
PS - Umiddelbart efter målte jeg accu'en . . . 9% strøm tilbage !!! Efter kun knap to minutters flyvning - må dælme have trukket ampere dèr i blæsten ??? Testede også funktion på motor,regulator og servoer - Fungerede UG

Mvh. Søren
Vedhæftede filer
IMG_7193bsk.jpg
IMG_7193bsk.jpg (45.14 KiB) Vist 2560 gange
IMG_7192bsk.jpg
IMG_7192bsk.jpg (51.01 KiB) Vist 2560 gange
IMG_7178.jpg
IMG_7178.jpg (72.58 KiB) Vist 2560 gange
 
luffedk
Indlæg: 318
Tilmeldt: 24 jul 2013 16:09
Kontakt:

Øv Søren det var uheldigt.

22 feb 2015 22:09

Øv Søren det var uheldigt. Men din støvsuger trækkede også godt afsted. :-)
Men det ser da ikke ud til at den har været særlig godt lodet på stikket.

Mvh leif
 
ClausT
Indlæg: 5512
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

1. Æv 2. Øv 3. Se nr

22 feb 2015 22:45

1. Æv
2. Øv
3. Se nr 1 og 2..

Lidt mere seriøst:
Det er ikke et Deans stik, det er et T-stik men ikke nødvendigvis med samme egenskaber som et Deans stik.

Ledning har loddet sig selv af, men om det er dårlig lodning eller i selve stikket at den høje varme er opstået er svært at sige nu.
De 60-70A kan godt fungere på et Deans stik, egen erfaring og målinger her: her

Hvor mange S (altså antal celler = antal volt) er ikke afgørende for om fejl som denne opstår, det er Ampere der er udfordringen.

Personligt har jeg droppet Deans stikket, men det er ud fra et par kedelige oplevelser hvor den løse bladfjeder har bukket over og kortsluttet.
 
SUC
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 29 dec 2001 10:20
Kontakt:

Har du et billede af

23 feb 2015 12:12

Har du et billede af det andet stik?
 
Søren A
Emnestarter
Indlæg: 100
Tilmeldt: 26 jul 2013 15:29
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

T-stik

23 feb 2015 12:49

T-stik

Jo, det har jeg da Stig - Der var noget mere rød smeltet plastic på fladerne, som jeg skrabede det værste af forinden jeg i aftes testede funtion på motor, regulator og servoerne!
Mvh. Søren
Vedhæftede filer
IMG_7197bsk.jpg
IMG_7197bsk.jpg (115.2 KiB) Vist 2557 gange
IMG_7196bsk.jpg
IMG_7196bsk.jpg (118.65 KiB) Vist 2557 gange
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

De der billige efterligninger til

23 feb 2015 13:55

De der billige efterligninger til et par kr. stykket går bare ikke.

Køb de rigtige. De koster så 20 kr. for et par men til gængæld holder de.

her
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
jbentsen
Indlæg: 732
Tilmeldt: 21 jul 2004 20:10
Kontakt:

De der billige efterligninger til

23 feb 2015 15:48

De der billige efterligninger til et par kr. stykket går bare ikke.

Køb de rigtige. De koster så 20 kr. for et par men til gængæld holder de.

her

Hvilket så heller ikke er de originale.

Det er de her tilgengæld: her
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Det var pokkers

23 feb 2015 15:58

Det var pokkers
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
SUC
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 29 dec 2001 10:20
Kontakt:

Hvis du med sikkerhed har

23 feb 2015 20:05

Hvis du med sikkerhed har fløjet 2min svarer det til et forbrug på 100A i snit og det går ikke!
Jeg har hørt om lodning af stik hvor modparten har været monteret for at køle stikket da plastikken bliver så blød at stikket flytter sig lidt og bliver svært at samle. Det der så kan ske er at stikkene rent faktisk bliver presset fra hinanden med dårlig kontakt til følge. Stikket må selvfølgelig ikke blive så varmt at det smelter. Der skal en ordentlig loddekolbe til som hurtigt kan overføre varmen samt loddetin som ikke har for høj smelte temperatur.
 
Finn Andersen
Indlæg: 673
Tilmeldt: 20 apr 2009 19:35
Geografisk sted: Herlev
Kontakt:

Når jeg kigger på billedet,

23 feb 2015 20:56

Når jeg kigger på billedet, slår det mig at lodningen vist ikke har haft særlig godt fat.

Jeg kan så ikke helt forklare at stikket er blevet så varmt at plastiken smelter, men der har da været smæk på.

Er selv gået over til EC5, men det var mere på grund af gnister. De tager 120A mod Deans 80A.
OY-2498
Flybar: TRex 500 CF. FBL/Microbeast: Goblin 500, TRex 500 XT, Goblin Fireball 280, TRex 300X og TRex 250 SE.
Futaba 18SZ
Blade Nano CP S + Spectrum 6e

God dømmekraft kommer med erfaring.... Erfaring kommer af dårlig dømmekraft.