Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Peter Schmidt
Emnestarter
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23 feb 2006 21:59
Kontakt:

Hej Christian Du har ret, det

07 sep 2010 12:31

Hej Christian
Du har ret, det er et optisk bedrag eller dårligt kamera om man vil....
Formen er små 2mm bredere bagerst eller der hvor den sidder på motorspantet. Det ville rigtigt nok være dumt og stå med formen uhjælpeligt indpakket i cowlet:D:D

mvh.

Peter
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

just checking!

08 sep 2010 09:43

just checking!

Der er vist styr på sagerne....:)
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Peter Schmidt
Emnestarter
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23 feb 2006 21:59
Kontakt:

12 apr 2011 09:36

[B]Hvilket slipmiddel ?[/B]



Flyvesæsonen er nu snart igang, og derfor haster det lidt med at få min kvæstede Corsair gjort kampklar. Jeg lavede sidste år en positiv form til cowlet som var tænkt til at vacumforme et nyt. Uheldigvis har jeg ikke kunnet opstøve plast i den størrelse som var nødvendigt. Derfor vil jeg støbe et nyt over formen (se billede). Formen er malet og vandslebet så den er helt glat...og grim. Mit spørgsmål er: Hvad bruger man som slipmiddel på formen, kan man evt bruge autovoks.



på forhånd tak



mvh.



Peter
Vedhæftede filer
cowl.jpg
cowl.jpg (83.87 KiB) Vist 2195 gange
 
Brugeravatar
Dan Hansen
Indlæg: 253
Tilmeldt: 26 feb 2010 21:21
Kontakt:

Hej Peter!! Hvis du vil

12 apr 2011 14:24

Hej Peter!!

Hvis du vil støbe dit cowl i glasfiber, så har de fleste, som forhandler bådudstyr, noget specielt slipvoks, og nej det koster ikke en formue.

Men prøv at google slipvoks, så skulle der komme nogle sider frem.
Ved at bl.a. biltema har det på deres hjemmeside.

Og held og lykke med projectet..
Dan Hansen - Østfyn's Modelflyveklub - tlf. 60623582



2013 - Basic - ikke freestyle
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Jeg ville bruge slipmiddel-kan købes

12 apr 2011 18:12

Jeg ville bruge slipmiddel-kan købes hos avionic, på spray.
Skal det være billigt kan du smelte noget starin, i en gammel gryde (vandbad) holde dit covl i ,et minut, så det bliver varmt-Og derefter tage det op og lade det dryppe af.
Hvis starin laget blev for tykt-var covlet ikke varmt nok:rolleyes: Så kan du varme forsiktigt med en varme pistol, så overflødigt starin smelter og løber af.
Så kan du støbe-Hverken epoxy eller polyester binder på starin:D
FPV pilot :D
 
Brugeravatar
micu
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 11 nov 2009 22:35
Kontakt:

Så fik jeg endelig lavet

12 apr 2011 20:17

Så fik jeg endelig lavet formen til et nyt cowl. Blå skum og x-finer blev spændt op i min drejebænk og drejet i en passende form, herefter har jeg spartlet med sandspartel og finslebet hele herligheden. Nu mangler jeg at vandslibe endeligt og herefter vil jeg prøve om jeg kan vacu-forme cowlet-det kan blive lidt trickey da jeg kun kan få plasten i A4 størrelse, men jeg prøver. Går det ikke må jeg tage en afstøbning og lave det i glasfiber.

mvh

Peter
prøv og snak med isoplast der kan du da nok købe en plade på 2050x1250 mm 139 kr pr m2 så har du da lidt og gøre med:D det kan da også være du kan få det i mindre størrelser.
micu:)
HJÆLP TILBYDES TIL BYGNING AF MODELLER OG ARF :)
www.micusrc.dk"
 
HenningOvergaardLarsen
Indlæg: 1534
Tilmeldt: 27 feb 2011 15:04
Kontakt:

Hvilket slipmiddel ? Flyvesæsonen er

12 apr 2011 21:08

Hvilket slipmiddel ?

Flyvesæsonen er nu snart igang, og derfor haster det lidt med at få min kvæstede Corsair gjort kampklar. Jeg lavede sidste år en positiv form til cowlet som var tænkt til at vacumforme et nyt. Uheldigvis har jeg ikke kunnet opstøve plast i den størrelse som var nødvendigt. Derfor vil jeg støbe et nyt over formen (se billede). Formen er malet og vandslebet så den er helt glat...og grim. Mit spørgsmål er: Hvad bruger man som slipmiddel på formen, kan man evt bruge autovoks.

på forhånd tak

mvh.

Peter



Jeg har købt PETG hos RS Components med henblik på vacuum-formning af mindre komponenter. Det skulle være særdeles velegnet. Ved ikke hvilken tykkelse du skal bruge, men det jeg har er 1 mm tykt og plademål er 620 X 1200. Drop en PM, hvis du kan bruge noget af det.

Ellers kan du finde andre dimensioner her:

her

Priserne er særdeles rimelige, men husk at de viste er uden moms.
Medlem af:

Sleipner Modelflyveklub
Modelflyvning Danmark
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Hvis din autovoks er en

12 apr 2011 22:10

Hvis din autovoks er en fast carnouba-voks uden silikone (dette er vigtigt, der skulle angiveligt ske noget underligt med epoxyen i forb.med silikone), skulle den kunne bruges som slipmiddel til epoxy/glasfiber.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
Peter Schmidt
Emnestarter
Indlæg: 377
Tilmeldt: 23 feb 2006 21:59
Kontakt:

Tak for de svarene til

13 apr 2011 09:10

Tak for de svarene til jer.
Jeg har lige et ærinde i nærheden af et bådebyggeri i Farsø, så jeg vil lige se om ikke jeg kan handle mig frem til noget af det de profesionelle bruger. bla. slipmiddel. Ville selvfølgelig helst vacumforme cowlet af hensyn til giftigheden af polyester og hærder. Så Henning jeg vender nok lige tilbage så vi evt. kan handle lidt plast. Jeg legede en del med vacumformning sidste år og det er bare genialt efter min mening.:)

mvh.

Peter
 
HenningOvergaardLarsen
Indlæg: 1534
Tilmeldt: 27 feb 2011 15:04
Kontakt:

Du har PM, Peter...

13 apr 2011 10:33

Du har PM, Peter...
Medlem af:

Sleipner Modelflyveklub
Modelflyvning Danmark