Alle danske modelpiloters forum

Michael Jensen
Emnestarter
Kontakt:

øv øv oversvømmelse i kælder.

02 jun 2013 17:16

Vi havde desværre haft et stort skybrud i Tirsdags som bare blev ved i 1 time. Det var så voldsomt i Østjylland at vores kælder blev total oversvømmet hvor der kom ca. 35 cm vand i hele kælderen hvor jeg sidste år fik lavet total istandsættelse af flyverummet m.m. med nye vægge gulve parket samt lofter og døre altså en total renovering. Jeg fik mig en grim overraskelse ved at jeg gik ned og så at vandet stod op til døren og ikke nok med dette at hele gulvet i mit nye flyverum lå der ca. 35 cm vand. Det gik ud over hele gulvet vægge flyvere som blev til vandflyver, samt udstyr værktøj plus en helt masse el udstyr. Det var så voldsomt at de blev brugt næsten 8 timer med sugning og udtømning af vand fra skadesikringselskabet plus at hele rummet skal udtørres i ca. 4 til 6 uger muligvis, men der bliver lavet en fugttætningstest i løbet af 4 uger inden det nye rum bliver lave helt om igen. samt at jeg gik total i panik med at få alle ting ud eller ret og sagt smidt ud for at redde hvad der kunne reddes skulle, men desværre ikke alt gik som jeg troede. Dette er bare for at sige til jer som har en kælder med modelfly m.m. som måske ikke har en sær regel eller ekstra forsikring på disse dækning af modelfly skal huske at se efter om i er dækket som jeg er heldigvis også på vandskade i policen under en ekstra dækning jeg har tegnet og ikke kun tyveri i policen. Det er alligevel en skade til ca. 150.000,00 og kan kun sige at jeg er utrolig glad for at jeg har haft mine forsikrings dækninger i orden i dag.

rene frederiksen
Kontakt:

Uønsket vand

02 jun 2013 22:14

Uønsket vand

Ja det var godt der var forsikring MEN! første,så ryger der en del tid med uanvendelighed her i sæsonnen og har man bygget fly i længere tid,så er der også en del uerstatteligheder og alligevel skal man bruge masser af kostbar tid til nye indkøb osv og osv.
Der er vist noget med man idag kan købe en kloaksikring imod dette,mon ikke du skulle overveje dette ?
Ja,meget surt :(
oy-1979

Brugeravatar
BHZF
Kontakt:

Det er altid godt at

02 jun 2013 22:45

Det er altid godt at være forsikret, men det løser ikke problemet. Jeg har haft samme hus nu i 21år og har haft vand i kælderen ca. 10 gange og det har gjort vi ikke længere ville lægge tæpper på mere, også selvom forsikringen har dækket hver gang. Vi har nu fået lavet vores egen brønd og kloak system så der er ingen vand der kan komme ind pga af isat vandlås og alt vand fra tagrender bliver ledet ud i brønden. Det har kostet ca 40.000kr, men har så kunne trække håndværker fradraget fra. Fedt at få det lavet :thumbup:

Sendt fra min GT-I9505 med Tapatalk2

Brugeravatar
Flyvetossen
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Der kan sættes en såkaldt

02 jun 2013 22:53

Der kan sættes en såkaldt højtvandlås i brønden, det er desværre en halv pebret investering, men så undgår man alle ærgelserne over ødelagt grej.

Jeg har gud-ske-lov mit hobbyrum på 1. sal og huset ligger ret højt, jeg har aldrig haft vand i kælderen.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Min hjemmeside.
http://www.flyvetossen.dk

Michael Jensen
Emnestarter
Kontakt:

Ja det er bare ærligt

03 jun 2013 01:23

Ja det er bare ærligt at det er gået til med fly som har været fyldt med vand og derved slået sig kraftigt ved udtørring, har prøvet om jeg kunnet redde dem ved at lagt dem til tørring, men er blevet meget værre af dette.
Vi har haft huset siden 1982 og har aldrig været ude for noget som dette som skete i Tirsdags med vand i kælderen. Jeg har ved vores ombygning selv sørget for at lave regnvand ledet ud selvstændigt i egen brønd m.m. og har altid fungeret uden problemer, men bare ikke i Tirsdags.
Jeg har tegnet en udvidet forsikring som gælder også kloaksystem som går ind under dette. Men det er også meget vigtigt at systemet bliver tjekket 2 gange årligt med rensning af rør m.m. Men som sagt har vores nabo også fået vand i deres kælder som de aldrig har oplevet før.
Nu håber jeg bare at det ikke sker igen og har overvejet at få lagt epoxygulv i stedet for parketgulv, men ved godt at det ikke hjælper med at vægge kan få vandskade igen. Og har også tænkt over fra vaskerummet ind til hobbyrummet få lavet afløbsrende ved indgangsdøren som en ekstra sikkerhed som bliver afledt til vore nuværende regnvandsledning.

Brugeravatar
Flyvetossen
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Den eneste holdbare løsning er

03 jun 2013 08:32

Den eneste holdbare løsning er at sætte dertil indrettede tingester i alle gulvbrønde/afløb i kældrene, de findes i forskellige udformninger og prisklasser.

Årsagen til de fleste uheld med vand i kældrene, er at det offentlige kloakanlæg er underdimensioneret til spidsbelastninger og når vandet ikke kan løbe væk hurtigt nok, så løber det tilbage i ledningerne, pga. trykket ovenfra og stiger op af gulvbrønde/afløb i folks kældre.

Derfor er en eller anden form for blokering af gulvbrønde/afløb eneste mulighed for at undgå vand i kælderen.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Min hjemmeside.
http://www.flyvetossen.dk