Alle danske modelpiloters forum

 
poul bentzen
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

Tragisk, at jeg idag har

12 mar 2014 10:38

Tragisk, at jeg idag har oplevet noget, der tæt var ved at brænde huset ned. Jeg har, til min nykøbte trex 600e, fået nogen turnigy 6 cellers batterier hjem. MEN MEN MEN, jeg opdagede straks, ved brug af min oplader, at noget var galt, da den gav mig en voltage error. Den registrerede kun 18-19v, og 5 celler, når det var en 6 cellers batteri.

Helt tilfældigt gik jeg ind på mit hobbyrum for at se, hvor langt opladningen var nået. Jeg opdagede straks røg på batteriet (skal siges, at 2 x 6 celler sidder på samme batteri mount fra en trex 600e). Jeg skyndte mig at tage fat i batteri mount'en, hvilket var det eneste sikre greb at kunne rykke næsten 2 kilo batterier på. Ligeså snart, at jeg smed batterierne ud ad havedøren, BUM så gik der enormt ild i dem (mens de stadigvæk var i luften ved kastet). Det brændte helt vildt, indtil jeg hældte en spand vand over. Heldigvis kom intet til skade, udover 2 batterier, oplader ledning, batteri mounten på min trex 600e.

Lige før hændelsen, havde jeg taget nogen fine billeder af LCD'en på min oplader der viser, at der er en voltage error, samt kun er registreret 5 celler på batteriet, og lavet en RMA på hobbyking.com's hjemmeside. En time efter, UDEN at batteriet var i opladeren, skete hændelsen.. Ingen kortsslutning eller

Mit spørgsmål er så, kan jeg få hobbyking til at erstatte det, deres batteri har forårsaget?

her


Er der noget jeg har misforstået ????......" Helt tilfældigt gik jeg ind på mit hobbyrum for at se til ladningen..........:rolleyes:
DVS at du IKKE var i rummet under opladningen, ikke sandt, og det er meget dumt !;)

Mvh Poul
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Så længe man har lipo

12 mar 2014 11:38

Så længe man har lipo i dertil hørende oplader poser behøver man da ikke være i samme rum, bare man er hjemme
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
Arvid
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 18 jan 2004 10:27
Kontakt:

Så længe man har lipo

12 mar 2014 11:43

Så længe man har lipo i dertil hørende oplader poser behøver man da ikke være i samme rum, bare man er hjemme


Og igen der er flere eksempler på at accuer i lipo poser også kan være farlige !

Husk at lipo poser ikke er af samme kvalitet afhængig af hvor de kommer fra :rolleyes:
Mvh.
Arvid
 
Hans
Indlæg: 3154
Tilmeldt: 29 okt 2001 10:11
Kontakt:

Helt ærligt, og jeg mener

12 mar 2014 12:20

Helt ærligt, og jeg mener helt ærligt!,

Hvor mange af jer sidder ude i hobbyrummet i flere timer og kigger på jeres accuer mens de oplades?

Helt ærligt svar, hvor mange gør det?

Jeg gør i hvert fald ikke. Jeg lader ude i garagen, det har jeg altid gjort, og det bliver jeg ved med, og jeg står altså ikke derude og holder øje med dem.

Det er muligt lipoer kan springe i luften, det kunne/kan NiMH celler også, hvis sikkerhedsventilen ikke virker.
Jeg har prøvet med 3 lipo halvdårlige pakker, om jeg kunne fremprovokere noget voldsomt. Det kunne jeg ikke.
De blev først ladet med alt det laderen kunne trække. De blev lidt varme.
De blev afladet med alt for mange A. De blev lidt mere varme.
Efter denne proces gentaget 5-6 gange, begyndte de at blive oppustede.
De blev så ladet almindeligt op, og så kortsluttede jeg dem. Nu måtte de da springe i luften. Nej! De pustede sig voldsomt op, men det var det. Jeg blev faktisk lidt skuffet. De lå så udenfor i flere dage, stadig kortsluttet, men der skete aldrig mere.
Var jeg så begyndt at lade på dem igen, er det da muligt der var sket noget, det ved jeg ikke.

"Shit happens" og jeg kan også blive kørt over om lidt. Liver er farligt, og i hvert fald for kort til, at jeg vil spilde det ved at sidde og kigge på mine accuer bliver ladet op.
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Jeps :D Og min røv er

12 mar 2014 12:48

Jeps :D

Og min røv er bleg om vinteren :eek:
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
poul bentzen
Indlæg: 3711
Tilmeldt: 15 dec 2005 18:13
Geografisk sted: NÆSTVED
Kontakt:

HANS, ....og hvad tror du

12 mar 2014 13:05

HANS,

....og hvad tror du din indboforsikringsmand ville sige ? Omgang med LIPO akkuer er jo efterhånden almenviden og et Lipobatteri efterladt indendørs ( INDENDØRS !! ) under opladning uden at blive overvåget, ville jeg tro kunne føre til mere end løftede øjenbryn fra forsikringen. :rolleyes:
På den anden side lever vi jo alle vores liv under ansvar ;)

Med brandhyggelig hilsen Poul
 
Brugeravatar
hhp
Indlæg: 1917
Tilmeldt: 23 mar 2008 21:50
Kontakt:

Tag nu lige og stik

12 mar 2014 13:10

Tag nu lige og stik en finger i jorden, Poul....:rolleyes:
Venlig hilsen
Henrik
OY 4479
IshøjHeliKlub
I got a heli for my wife. - Best trade i ever made.!!!:D
 
John Knudsen1
Indlæg: 544
Tilmeldt: 17 apr 2009 10:23
Kontakt:

Jeg sidder ihverfald aldrig og

12 mar 2014 21:36

Jeg sidder ihverfald aldrig og glor på mine lipo'er mens de lader. Der er nogen der må have for god tid. :D
JK
 
Brugeravatar
FastOldPan
Indlæg: 655
Tilmeldt: 05 nov 2006 17:54
Kontakt:

Helt ærligt, og jeg mener

12 mar 2014 21:51

Helt ærligt, og jeg mener helt ærligt!,

Hvor mange af jer sidder ude i hobbyrummet i flere timer og kigger på jeres accuer mens de oplades?

Helt ærligt svar, hvor mange gør det?

Jeg gør i hvert fald ikke. Jeg lader ude i garagen, det har jeg altid gjort, og det bliver jeg ved med, og jeg står altså ikke derude og holder øje med dem.

Det er muligt lipoer kan springe i luften, det kunne/kan NiMH celler også, hvis sikkerhedsventilen ikke virker.
Jeg har prøvet med 3 lipo halvdårlige pakker, om jeg kunne fremprovokere noget voldsomt. Det kunne jeg ikke.
De blev først ladet med alt det laderen kunne trække. De blev lidt varme.
De blev afladet med alt for mange A. De blev lidt mere varme.
Efter denne proces gentaget 5-6 gange, begyndte de at blive oppustede.
De blev så ladet almindeligt op, og så kortsluttede jeg dem. Nu måtte de da springe i luften. Nej! De pustede sig voldsomt op, men det var det. Jeg blev faktisk lidt skuffet. De lå så udenfor i flere dage, stadig kortsluttet, men der skete aldrig mere.
Var jeg så begyndt at lade på dem igen, er det da muligt der var sket noget, det ved jeg ikke.

"Shit happens" og jeg kan også blive kørt over om lidt. Liver er farligt, og i hvert fald for kort til, at jeg vil spilde det ved at sidde og kigge på mine accuer bliver ladet op.


+1

Men jeg kører så også uden hjelm på når jeg skal ned og have en is om sommeren, og det er garanteret både dummere og farligere end at sidde inde i huset, mens ens LiPo'er bliver ladet op i garagen...

Livet uden at løbe risici og tage chancer er da alt for kedeligt! :)

Mvh Sebastian.
Mvh FOP

Blade mCP X V2
Blade 130 X
Align Trex 450 PRO DFC
Skala: AS350 Ecureuil CHP (Trex 500 m/Naza-H)
Skala: UH-60 Black Hawk (500 size - under construction)
Extra 300 (kunstflyver)
RC Factory Flash 3D (skumfly med power!)

OY 6496
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Helt ærligt, og jeg mener

13 mar 2014 07:06

Helt ærligt, og jeg mener helt ærligt!,

Hvor mange af jer sidder ude i hobbyrummet i flere timer og kigger på jeres accuer mens de oplades?

Helt ærligt svar, hvor mange gør det?

Jeg gør i hvert fald ikke. Jeg lader ude i garagen, det har jeg altid gjort, og det bliver jeg ved med, og jeg står altså ikke derude og holder øje med dem.

Det er muligt lipoer kan springe i luften, det kunne/kan NiMH celler også, hvis sikkerhedsventilen ikke virker.
Jeg har prøvet med 3 lipo halvdårlige pakker, om jeg kunne fremprovokere noget voldsomt. Det kunne jeg ikke.
De blev først ladet med alt det laderen kunne trække. De blev lidt varme.
De blev afladet med alt for mange A. De blev lidt mere varme.
Efter denne proces gentaget 5-6 gange, begyndte de at blive oppustede.
De blev så ladet almindeligt op, og så kortsluttede jeg dem. Nu måtte de da springe i luften. Nej! De pustede sig voldsomt op, men det var det. Jeg blev faktisk lidt skuffet. De lå så udenfor i flere dage, stadig kortsluttet, men der skete aldrig mere.
Var jeg så begyndt at lade på dem igen, er det da muligt der var sket noget, det ved jeg ikke.

"Shit happens" og jeg kan også blive kørt over om lidt. Liver er farligt, og i hvert fald for kort til, at jeg vil spilde det ved at sidde og kigge på mine accuer bliver ladet op.

+1 Og jeg har prøvet at banke et søm gennem nogle oppustede pakker-For at få en flot lipo brand:p Og der sker ikke en sk..:(
Selvfølgelig kan lipo være farligt, men der skal vist være et sammentræf af uheldige omstændigheder for at få ild i dem:eek:
FPV pilot :D