Alle danske modelpiloters forum

 
Hans
Indlæg: 3154
Tilmeldt: 29 okt 2001 10:11
Kontakt:

Nå-Okay Så siger vi det:rolleyes:

23 mar 2014 15:28

Nå-Okay Så siger vi det:rolleyes: Uagtet at andre mener som jeg-Litium selvantænder hvis det kommer i kontakt med fugtig luft, eller vand med luft:
Chemical Explanation

LiPo batteries contain lithium. If lithium is exposed to air with even a slight amount of humidity, it can ignite, releasing hydrogen and other chemicals. Hydrogen is extremely explosive, and is ignited by the burning lithium, resulting in a violent flare-up.



Physical Process

The usual cause of flare-ups is mishandling, which causes a build-up of gas in the battery, leading to a characteristic "LiPo puff" -- the swelling of the battery package. If the "puff" is large enough, the package may rupture, exposing the lithium to air.




Non-LiPo Chargers

LiPo batteries require chargers made specifically for them. Using the wrong type of charger is likely to cause a flare-up.



Overloading

If too much current is drawn ("overloading"), the battery will become very hot and release gas internally. The battery will rupture, exposing the lithium to air, resulting in a fire.



Physical Damage

Anything that breaks open a LiPo battery pack, even a small puncture, will likely result in a fire.


Hvordan passer dette sammen med det du skriver i #20. Den burde da være sprunget i luften lige i hovedet på dig.
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Hvordan passer dette sammen med

23 mar 2014 19:18

Hvordan passer dette sammen med det du skriver i #20. Den burde da være sprunget i luften lige i hovedet på dig.


Der var ingen strøm på-Og der kom også røg-Men ingen brand.
Hvilket vel betyder at gassen ikke udhviklede sig hurtigt nok til at skabe en brand-Og sømmet sad vel i vejen så der ikke kom ret meget luft (eller slet ingen luft) ind til indholdet.

Og nej det kunne ikke springe i hovedet på mig-Sømmen sad i enden af en 3 meter lang lægte-Og den slog jeg gennem batteriet:p Men altså uden at få en brand
FPV pilot :D
 
psindrup
Indlæg: 4152
Tilmeldt: 25 nov 2007 12:29
Kontakt:

Det er jo også lithium

14 apr 2014 19:50

Det er jo også lithium batterier der sidder i mobiltelefoner, bærbare pc'er, kameraer mm.
Hvem holder øje med dem under opladning?


Det er LiFe batterier der sidder i mobiler, telefoner m.m. - ikke Lipo. Og de er langt, langt mindre følsomme overfor hvordan man "mishandler" dem, og de også tåle at blive afladet helt uden at dø.

Peter
"Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift. That's why it is called the present."
 
HenningOvergaardLarsen
Indlæg: 1534
Tilmeldt: 27 feb 2011 15:04
Kontakt:

Det er LiFe batterier der

14 apr 2014 21:38

Det er LiFe batterier der sidder i mobiler, telefoner m.m. - ikke Lipo. Og de er langt, langt mindre følsomme overfor hvordan man "mishandler" dem, og de også tåle at blive afladet helt uden at dø.

Peter


Jeg har kun Li-Ion i mine mobiler og PC'er. Kan ikke mindes at have set Li-Fe i nogen.
Medlem af:

Sleipner Modelflyveklub
Modelflyvning Danmark
 
Muunk
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 29 okt 2009 20:34
Kontakt:

Jeg lader mine Lipoer indenfor,

14 apr 2014 23:40

Jeg lader mine Lipoer indenfor, men i et gammelt pengeskab lavet af 1 cm tykt jern. Det gør mig lidt mere tryg og kan klart anbefales. :)
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Og vi har selvfølgelig allesammen

15 apr 2014 00:18

Og vi har selvfølgelig allesammen et gammelt pengeskab stående-:D
FPV pilot :D
 
HenningOvergaardLarsen
Indlæg: 1534
Tilmeldt: 27 feb 2011 15:04
Kontakt:

Og vi har selvfølgelig allesammen

15 apr 2014 06:59

Og vi har selvfølgelig allesammen et gammelt pengeskab stående-:D


Klart... og når vi nu alligevel ikke har penge at putte deri...:D
Medlem af:

Sleipner Modelflyveklub
Modelflyvning Danmark
 
Brugeravatar
Michael Munk
Indlæg: 684
Tilmeldt: 02 sep 2009 18:14
Kontakt:

Det er LiFe batterier der

15 apr 2014 07:36

Det er LiFe batterier der sidder i mobiler, telefoner m.m. - ikke Lipo. Og de er langt, langt mindre følsomme overfor hvordan man "mishandler" dem, og de også tåle at blive afladet helt uden at dø.

Peter


Hej Peter
Prøv at se billedet her af batteriet i en iphone 4
her
Jeg er altså ret sikker på at det er et lipo batteri.

De "Aviator celler" som Aviators modelflyvere fik fingrene i for en del år siden, var også fra mobil telefoner, og det var helt sikkert lipo celler.

Jeg føler mig temmelig overbevist om at der sidder lipo i stort set alle mobiltelefoner. Der sidder nogle elektroniske sikkerhedskredsløb som overvåger batterierne i telefonerne som nok gør dem lidt mere robuste, men disse kan jo også fejle.

Så husk også at lade din mobiltelefon inde i pengeskabet mens du sidder og stirrer på den.
Venlig hilsen
Michael Munk
 
SUC
Indlæg: 1857
Tilmeldt: 29 dec 2001 10:20
Kontakt:

Hvorfor skulle Aviators celler helt

15 apr 2014 08:30

Hvorfor skulle Aviators celler helt sikkert være LiPo?
På den enkelte celle er der ingen synlig forskel om det er LiPo eller LiFe.
 
Brugeravatar
Michael Munk
Indlæg: 684
Tilmeldt: 02 sep 2009 18:14
Kontakt:

Hvorfor skulle Aviators celler helt

15 apr 2014 08:34

Hvorfor skulle Aviators celler helt sikkert være LiPo?
På den enkelte celle er der ingen synlig forskel om det er LiPo eller LiFe.


Tjaeh. det mente jeg bare at det var.
Når man snakker LiFe tænker jeg bare at det normalt er sådan nogle runde nogle i stål hylster. Men måske tager jeg fejl.

Når vi snakker LiFe er det vel dem her vi snakker om her
De har også en noget lavere nominel spænding. Og batteriet i min iPhone og batterierne fra Aviator har en nominel spænding på 3,7V
Venlig hilsen

Michael Munk