Alle danske modelpiloters forum

 
BrunoHansen
Emnestarter
Indlæg: 744
Tilmeldt: 06 sep 2007 20:35
Kontakt:

2.4 ghz kontra wierles net

12 apr 2014 15:26

Hejsa.

Oplevede et problem med min Quadcopter i dag.

Var ude og lave en tjek flyvning med den i går og den fløj fint og kom selv hjem og lander perfekt som den skulle.


Så i dag tog jeg op på min arbejdsplads ( en skole ) for at tage lidt billeder med den.

Startede fint op, kom op i 10 - 15 m højde den laver så et lille udslag til den ene side men finder sig selv igen ( der skulle jeg jo nok havde taget den ned ) nå jeg flyver lidt ind over den ene bygning, så laver den igen et udslag og bliver væk bag taget, ifølge kameraet er den forbi bygningen og jeg trækker gaspinden ned det ser ud som om den retter sig op og den lande nogenlunde , kun en knækket propel og kamera holder .


Hvorfor F..... gjorde den det.
Kan det være skolens wierles net som har forstyrret signalet mellem min sender og modtager, så vidt jeg ved er wierles net også 2.4 ghz ???.

Nogen som har haft tilsvarende oplevelser , eller har viden om dette ??


VH Bruno
 
nielserik
Indlæg: 3712
Tilmeldt: 15 sep 2010 20:54
Kontakt:

Man må ikke overflyve bebyggede

12 apr 2014 16:28

Man må ikke overflyve bebyggede områder-Nu ved du bla, hvorfor:D

Radio signaler går rigtigt dårligt gennem faste materialer-Normalt skal der være fri luft mellem sender og modtager-Og flyver du tæt på forhindringer, kan der forekomme en "spejling" af signalerne, som kan forårsage at du ikke kan styre ordentligt.
Men det er måske bare min teori:cool:
FPV pilot :D
 
BrunoHansen
Emnestarter
Indlæg: 744
Tilmeldt: 06 sep 2007 20:35
Kontakt:

Joo, men hvis jeg har

12 apr 2014 16:42

Joo, men hvis jeg har tilladelse af ejer og der ellers er mere end 150 m til anden bebyggelse må jeg vel godt ??.

Ja måske du har ret.

VH Bruno


Man må ikke overflyve bebyggede områder-Nu ved du bla, hvorfor:D

Radio signaler går rigtigt dårligt gennem faste materialer-Normalt skal der være fri luft mellem sender og modtager-Og flyver du tæt på forhindringer, kan der forekomme en "spejling" af signalerne, som kan forårsage at du ikke kan styre ordentligt.
Men det er måske bare min teori:cool:
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Hej BrunoHansen. I dette link: http://selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/civilluftfart/Dokumenter/Love%20og%20bestemmelser/Bestemmelser%20for%20Civil%20Luftfart%20(BL)/BL%2009-serien/9_4_ud3.pdf kan

12 apr 2014 20:21

Hej BrunoHansen.

I dette link: her

kan du se hvor du ikke må flyve i henhold til Trafikstyrelsens regler § 3 og § 4.
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
BrunoHansen
Emnestarter
Indlæg: 744
Tilmeldt: 06 sep 2007 20:35
Kontakt:

Hejsa. Ja det er helt

12 apr 2014 20:34

Hejsa.

Ja det er helt korrekt, det er den lette del.

Men det løser ikke mit problem med styre/radio fejl , det vil jeg gerne havde løst

VH Bruno




Hej BrunoHansen.

I dette link: her

kan du se hvor du ikke må flyve i henhold til Trafikstyrelsens regler § 3 og § 4.
 
Muunk
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 29 okt 2009 20:34
Kontakt:

En solstorm kan have været

13 apr 2014 00:27

En solstorm kan have været problemet.

Hvis du googler det lidt finder du hurtigt ud af hvorfor :)
 
ClausT
Indlæg: 5507
Tilmeldt: 12 feb 2002 15:11
Kontakt:

Og WiFi kan være en

13 apr 2014 00:36

Og WiFi kan være en meget valid forklaring, det arbejder/støjer også på hele 2.4GHz båndet, lige som vores sendere/modtagere gør det.
 
BrunoHansen
Emnestarter
Indlæg: 744
Tilmeldt: 06 sep 2007 20:35
Kontakt:

Hejsa. Ahhh nu er det

13 apr 2014 09:23

Hejsa.

Ahhh nu er det jo ikke 1 april mere såå.

Men ok jeg vil da Google det for at se om der skulle være noget om det


VH Bruno.



En solstorm kan have været problemet.

Hvis du googler det lidt finder du hurtigt ud af hvorfor :)
 
BrunoHansen
Emnestarter
Indlæg: 744
Tilmeldt: 06 sep 2007 20:35
Kontakt:

Hejsa. Ja, jeg har prøvet

13 apr 2014 09:32

Hejsa.

Ja, jeg har prøvet at søge på det og har kun fundet noget på udenlandske sider og der står både for og imod.

jeg har aldrig oplevet problemer hjemme hos mig selv når jeg har testet de små maskiner i haven og jeg kan godt gå på nettet i min have med pc og mobil.

Men på skolen hvor det skete er der jo et lidt kraftigere net og mange acces point, men det kan jo også være noget andet ??.

Har tænkt på at der ligger en transformator station ca 300 m derfra men om det kan gøre noget ved jeg ikke. Jeg skulle faktisk lave nogle optagelse tætter på den transformator station, ca 100 m fra den meen om det så går an ved jeg ikke .

VH Bruno



Og WiFi kan være en meget valid forklaring, det arbejder/støjer også på hele 2.4GHz båndet, lige som vores sendere/modtagere gør det.
 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Du har fået svaret. At du

13 apr 2014 09:42

Du har fået svaret.
At du vælger ikke at tro på det, fortæller bare at du ikke vil forstå, og ej heller at sætte dig ind i hvad du arbejder med.
Det du gør er bund ulovligt og farligt, så vær så venlig at holde den slags ude af vores forum.

VHF og højere frekvensen bevæger sig i rette linier og kræver at sender og modtager kan "se" hinanden. Bare det at gå om bag en med pilot kan medføre at flyet "taber" senderen, altså at modtageren går i Hold.

Spread Spektrum er meget vanskeligt at jamme (2.4Ghz), men især TV og Video fylder flere Mhz, og lægger sig dermed som en dyne over et frekvens bånd, og det kan FHSS ikke "hoppe" sig ud af.
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)