Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

På TS hjemmeside kan man

13 apr 2014 11:20

På TS hjemmeside kan man læse en beskrivelse omkring hvad der betegnes som tættere bebyggelse. Skoler og andre offentlige instutisioner betegnes direkte at hører under denne kategori. Ergo har sstv ret, det er bundulovligt om du har ejerens tilladelse eller ej.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Jeg tror ikke at privatskoler hører under denne kategori, da det jo som skrevet står privat.

Men når dette er sagt må der selvfølgelig ikke være børn på skolen når der flyves.
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
LOL80
Indlæg: 732
Tilmeldt: 23 nov 2012 09:36
Kontakt:

Jeg tror ikke at privatskoler

13 apr 2014 22:29

Jeg tror ikke at privatskoler hører under denne kategori, da det jo som skrevet står privat.

Men når dette er sagt må der selvfølgelig ikke være børn på skolen når der flyves.


Min forståelse af reglerne er, at grunden til, at den slags bygninger ikke må overflyves er, at i modsætning til din egen gård, der ligger 300 m oppe ad en grusvej uden naboer og virkelig er privat, så kan man aldrig vide, hvem der kommer forbi en skole - privat eller ej. Måske er nogen kommet for at lede efter en bold de mistede dagen før, de kan så stå bag ved en bygning.
 
AndersBrandt
Indlæg: 635
Tilmeldt: 30 jul 2003 23:21
Kontakt:

... Spread Spektrum er meget vanskeligt

14 apr 2014 10:53

...
Spread Spektrum er meget vanskeligt at jamme (2.4Ghz),


Det er nu ikke så svært at jamme visse spektrum generationer med WiFi hvis senderen startes op et stykke fra den pågældende bygning eller hvis en af WiFi kanalerne er stille under opstarten.
Hvis senderen har valgt sine spread spektrum kanaler, så de begge ligger i den samme WiFi kanal, så kræver det kun at nogen begynder at downloade en stor fil.

Du skal heller ikke undervurdere betydningen af at komme tæt på.
Signalstyrken påvirkes af kvadratet af afstanden, så hvis der sidder et WiFi access point lige på indersiden af væggen og du er 20m væk, så er dit signal helt overdøvet.

Endelig er der nogen der hævder at smartphones kører på 2.4GHz.
Det passer kun, hvis de er på WiFi (tsk. tsk.)
GSM, 3G, 4G ligger på alle mulige andre obskure frekvensbånd end 2.4GHz.
Anders Brandt, OY-2875
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Vifi, bluetooth kører på 2,4

14 apr 2014 12:26

Vifi, bluetooth kører på 2,4 ja og det kan forstyre, men der er en detalje ved mobilosser uanset hvad frekvenser de sender på og det er at mange RC sendere er dårligt afskærmede for udefra kommende støj, den går lige igennem plastic kassen og ned i linerne på printet inden i RC senderen og det jammer controlleren.

Tænk over en mobilos i bæltet 2o cm fra senderen og ude på en øde mark hvor mobilossen sender på max styrke, så er det stort set ligegyldigt hvad frekvenser mobilen sender på så kan den vælte controlleren i mange RC sendere. :eek:
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
AndersBrandt
Indlæg: 635
Tilmeldt: 30 jul 2003 23:21
Kontakt:

... mange RC sendere er

14 apr 2014 13:25

... mange RC sendere er dårligt afskærmede for udefra kommende støj ...

Helt enig!
Anders Brandt, OY-2875

 
Brugeravatar
sstv
Indlæg: 1688
Tilmeldt: 24 maj 2004 04:37
Geografisk sted: København
Kontakt:

Ja AndersBrandt, du rører ved

14 apr 2014 19:31

Ja AndersBrandt, du rører ved noget helt centralt.
Og ja, min omtalte jamming er kun mellem de sendere i pilotfeltet på en flyveplads.
Som trådstarter har gjort er der mange muligheder for hans Hold på modtageren, så man må jo håbe at han har lært af den oplevelse, men personligt tvivler jeg grundet hans sidste udtalelse.

Ligeledes hører man af og til "Jeg har radiofejl" på pladsen. Om det er styre fejl eller en Hold fordi piloten har en Smartfone i lommen, og dermed er senderen i et nærfeldt med den telefon, bliver aldrig undersøgt, fordi den kan jo ikke gøre noget, vel !!
Alt det opreklamerede bavl som hospitaler, fly og andet forestiller sig, er da aldrig sket for mig ...
Med venlig hilsen,
Steen Svane.
Nordsjællands Modelflyveklub (NFK)
 
povlhp
Indlæg: 88
Tilmeldt: 02 jun 2014 13:40
Kontakt:

2.4GHz WiFi er ikke LoS.

04 jun 2014 10:43

2.4GHz WiFi er ikke LoS. Det går gennem mange materialer eller reflekteres. Det er derfor man kan smide sit access point på loftet, og hoteller sætter PSs op ude på gangen. 2.4GHz går dog ikke gennem ret meget. Man risikerer dog, at der er nogle der booster deres WiFi ulovligt for at kunne overdøve naboen.

Man hærer om flere der har problemer med at få WiFi til at virke i lejligheder i byen, da man reelt kun har 3 kanaler at vælge mellem.

5.8 GHz er rent line of sight, og går ikke igennem nær så mange materialer som 2.4 GHz. Så jeg har stor forståelse for at DJI i deres Vision modeller bruger 2.4GHz til WiFi, og 5.8 GHz til fjernbetjeningen.
 
ohrberg
Indlæg: 217
Tilmeldt: 08 okt 2008 10:51
Kontakt:

Quatro

18 sep 2014 17:09

Quatro

Hej Bruno.
Der siges jo en masse om radio udstyr.
Da jeg købte mit Aurora 9. 2,4 anlæg var vi 2 som experimenterede lidt med det da vi havde sat det første fly op med det.
Jeg gik rundt i villakvarteret med senderen, og makkeren stod inde i garagen med flyet, og det svigtede på intet tidspunkt.
Nu er der jo forskel på anlæg, men her så jeg at ikke alle anlæg lader sig forstyrre.
Jeg bruger osse WI FI på mit GoPro når jeg flyver med min dji 550, og det virker fint.
Jeg fløj en gang ved en skole, med et lille skumfly, og der skete noget lignende, flyet lavede nogle u kontrollerede bevægelser, og virkede igen, men inden jeg kunne nå at få den ned kom det igen, og denne gang fortsatte den i jorden.
Der var osse lavet wireles på skolen, så det kan godt have noget med det at gøre.
Vi har lige haft en dobbelt solstorm, og i radioen sagde de at GPSer godt kunne blive forstyrret af, og dronerne flyver jo efter GPS.
Men du skal nok starte med et rækkevidde check af anlægget først, så du er sikker på at det virker okay...
J.O.P.
 
BrunoHansen
Emnestarter
Indlæg: 744
Tilmeldt: 06 sep 2007 20:35
Kontakt:

Hejsa. Takker for svar. Ja

19 sep 2014 10:12

Hejsa.

Takker for svar.

Ja og det siger jo så bare igen igen, at man jo aldrig kan regne med noget 100% , man kan tjekke og gøre sig umage men især i bebyggede område er der større muligheder for fejl.

VH Bruno


Hej Bruno.
Der siges jo en masse om radio udstyr.
Da jeg købte mit Aurora 9. 2,4 anlæg var vi 2 som experimenterede lidt med det da vi havde sat det første fly op med det.
Jeg gik rundt i villakvarteret med senderen, og makkeren stod inde i garagen med flyet, og det svigtede på intet tidspunkt.
Nu er der jo forskel på anlæg, men her så jeg at ikke alle anlæg lader sig forstyrre.
Jeg bruger osse WI FI på mit GoPro når jeg flyver med min dji 550, og det virker fint.
Jeg fløj en gang ved en skole, med et lille skumfly, og der skete noget lignende, flyet lavede nogle u kontrollerede bevægelser, og virkede igen, men inden jeg kunne nå at få den ned kom det igen, og denne gang fortsatte den i jorden.
Der var osse lavet wireles på skolen, så det kan godt have noget med det at gøre.
Vi har lige haft en dobbelt solstorm, og i radioen sagde de at GPSer godt kunne blive forstyrret af, og dronerne flyver jo efter GPS.
Men du skal nok starte med et rækkevidde check af anlægget først, så du er sikker på at det virker okay...
 
ohrberg
Indlæg: 217
Tilmeldt: 08 okt 2008 10:51
Kontakt:

RC

19 sep 2014 15:44

RC

Ja der er ved at være godt overfyldt på 2,4 GHz.
Det burde spredes lidt mere ud.
Jeg bruger af og til en Hot Spot med 4G netværk i, og min i plade, og ifon
mens jeg flyver med min Hexa.
Min forlovede styrer GoProet med i pladen med WI FI, senderen er en HI TEC
Aurora 9, og jeg er så heldig at jeg aldrig har haft en forstyrrelse på det.
------:rolleyes:------
En ting som også kan indtræffe er blandings produkter, hvor 2 frekvenser fremstiller en tredie, det er lidt sværere at påvise fordi det kan komme fra 2 ting som er helt u afhængige af hinanden.
Så er der de harmoniske, grund frekvensen X1, X2 X3 osv, og i dag hvor der sidder mindst en sender på hvert gadehjørne er risikoen for forstyrrelser stor.

Jens O.P.
OZ1GWF
J.O.P.