Alle danske modelpiloters forum

 
Malm
Emnestarter
Indlæg: 99
Tilmeldt: 03 jul 2005 16:02
Kontakt:

DX6 eller MC-12, det svære valg

08 maj 2007 12:26

Jeg har ligget i hi siden '95 og nu hvor jeg atter er vågnet har jeg bemærket at modelverdenen, mod min forventning, ikke har gjort det samme :D

Der er kommet internet ja sågar et forum til; Lipo'er og genopfindelse af dem uden børster. Største nyhed er nok de nyeste computeranlæg, gps, diversity og 2-vejskomunikation mellem sender og modtager.

Jeg har læst og læst for at blive opdateret og tro mig det er ligesom at være genfødt begynder. Den eneste forskel mellem en genfødt og en nybegynder er at man allerede har lært en begynders fejl - på den hårde måde. Derfor ved jeg at man aldrig kan få spurgt sig nok omkring før der skal inversteres og i denne forbindelse har jeg afskrevet 6EXP'eren som et muligt valg.

Derimod findes DX6'eren nu i rigmelige mængder ude i klubberne men jeg finder ligeledes at der er ret mange af jer, der flygter fra denne.

Er det pga. usikkerhed mht. den lave effekt og mulige "skygger" eller er det fordi DX7'eren skulle være så meget mere sikker med de to seperate modtagere?

Er det fordi den er nyere?

Nogle af de påståede problemer skyldes sikkert alene faktore der ikke har noget med anlægget at gøre. Tvivlen er desværre kommet for at blive.

Nu hvor DX7'eren er kommet kunne jeg godt tænke mig at modelflyvenyt tog fat i emnet igen og måske testede de to anlægs individuelle rækkevidde for på den måde at fastslå om der er en sund udvikling inden for "frekvens" området. Bliver 2,4 GHz et værdigt alternativ til 35Mhz?

Skal jeg glemme alt om 2.4Ghz og vælge en MC-12'er der er et par hunderede kroner billigere.

Vil jeg på sigt have fornøjelse af begge så jeg kan flyve i tilfælde af at MC-12-kanalen skulle være optaget og samtidig snuse til 2,4Ghz båndet? To anlæg er jo ikke overdrevet når man vil noget med sin hobby. Jo bevares det gør da ondt i sparegrisen men ærligt talt svare det jo blot til prisen på to fiskestænger med hjul? Kender i en lystfisker med kun en stang om jeg må være så fri at spørge?

Er 2,4 GHz i det hele taget stadig på pionerstadiet og måske kun egnet til parkflyvere og indedørsbrug?

-

Jeg elsker de stille øjeblikke - ligefør stormen kommer

-Malm
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

08 maj 2007 13:15

jeg er ikke i tvivl om at 2,4GHz er kommet for at blive og for at gøre modelflyvning sikrere.

DX6 kører ikke spread spectrum og må derfor kun sende med 10mW mod de andre der sender 100mW. I seriøse annoncer anbefales DX6 specifikt til indendørs og til parkflyvere.

Jeg ville nok ikke købe en DX6 af samme grund men gå efter DX7 eller efter et 2,4GHz modul til min trofaste FF9. De vante leverandører kommer jo også med 2,4GHz nu, så man ikke er bundet til hvad DX7 kan - selv om det afgjort er en hel del.

Havde jeg ikke en masse 35Mhz modtagere der ville blive overflødige, ville jeg seriøst overveje at skifte til 2,4GHz nu eller i starten af næste år, når de gængse fabrikater er til at få.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Krunder
Indlæg: 988
Tilmeldt: 16 dec 2002 12:26
Kontakt:

08 maj 2007 17:45

Hvis du vælger 35mHz skal du klart gå efter en MX-12 i stedet for MC-12.
Men hvis du skal ud og købe nyt grej, så køb en DX-7er.
Save the flybar - before its to late!! Nitro is the new black :)