Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Tøp
Emnestarter
Indlæg: 1782
Tilmeldt: 17 aug 2007 17:17
Geografisk sted: Hørsholm
Kontakt:

72 mhz

14 sep 2007 21:28

hvorfor må vi egentligt ikke det altså sende på 72mhz. ja jeg ved godt at det er ulovligt, men lov kan ændres hvis der er årsag til det.

en eller anden kom med den der "det er fordi at det er ulovligt" smøren...

men mere for nysgerighedens skyld hvad er der på 72 Mhz siden at det er forbudt.

mvh

Tøp
Mvh
Erik Thørup
Hørsholm, Danmark
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

15 sep 2007 00:56

Du kan prøve at kigge efter hvad der foregår på båndene i Telestyrelsens frekvensplan [url]http://www.itogtelestyrelsen.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=121875582



Måske bruger militæret frekvenserne, måske nogle andre eller måske slet ingen. Det er ligegyldigt. Den egentlige årsag er, som så ofte med radiospredning, at man har vedtaget at bruge nogle bestemte radiobånd til et bestemt formål, og så er det forbudt at gøre det samme på alle andre bånd. 72Mc er ikke et af de bånd man har valgt til radiofjernstyring i Europa, så derfor er det forbudt.



Vi er reelt tilbage ved at det er forbudt fordi det ikke er tilladt.

Jeg ved ikke om man generer nogen ved at bruge 72Mc, men fordi det er ulovligt, dækker vores ansvarsforsikring ikke. Det er vel grund nok til at lade være, hvis ikke alm. lovlydighed kan gøre det.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

15 sep 2007 09:59

Næh Tøp, det er en misforståelse.
Hvis du er medlem af RC-Unionen dækker ansvarsforsikringen uanset om du er i klub eller ikke.
Hvis din model vejer under 7 Kg må du gerne flyve andre steder end på en klubs flyveplads. Du skal overholde Statens Luftfartsvæsens BL 9.4 (kan du finde i kopi herinde (vælg information på forsiden)).
Den siger bl.a. noget om hvor langt der skal være til veje, huse og lufthavne.

Du har ret i at lovene er nemmere at overholde, hvis man forstår dem. Men sommetider kan der være love man ikke forstår grundlaget for. I dette tilfælde er der tale om det man i et samfund kalder "regulering". Dvs. man har besluttet at for at undgå kaos skal nogen sætte sig og definere nogle regler. Når reglerne så er lavet og er godkendt, beslutter man at nu skal alle overholde dem, og så er det pludselig at forbudet er der og kan virke uforståeligt.

Hvorfor må Torben ikke stå med sin lille 72Mhz sender ude på Fjerting mark. Det kan da ikke genere nogen. Næ det gør det nok ikke, men da man lavede reglerne kendte man ikke Torben og Fjerting mark. Man var nødt til at være generel. Man sagde: nu bestemmer vi hvad man må, og så er alt andet pr. definition forbudt.

Forsikringen siger (de vil jo gerne spare penge): vi vil ikke diskutere med alle mulige modelflyvere om den store eller lille lovovertrædelse de gjorde var skyld i uheldet. Det er sådan at hvis nogen flyver ulovligt, så vil vi ikke betale - basta.

Nå nu kan du forstå, at grunden til du ikke må flyve 72Mhz er at Telestyrelsen ikke kan overskue det og forsikringen ikke gider at bøvle med dig (eller nogen andre) ;o)

Det med de 500g som ned vægtgrænse er i øvrigt en skrøne. Der er ingen nedre vægtgrænse. 500g er forsikringens øvre vægtgrænse når vi flyver indendørs i sportshaller.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

15 sep 2007 19:23

Velbekomme ;o)
Det bliver vist en stor opgave at overbevise myndighederne om at vi skal bruge 72Mhz. Frekvensreglerne er europæiske og ikke blot danske.

2,4 Ghz er internationalt, så det løser både problemet med oversøisk udstyr og med at komme til at sende på hinandens kanaler.
Det løser dog ikke kravet om at senderudstyret skal være CE-mærket.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

16 sep 2007 11:45

Jo, i det modsatte tilfælde, nemlig hvor det ikke er CE-mærket.
Det må ikke bruges i DK.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

16 sep 2007 22:28

Dine gamle sendere har så formentlig et P&T godkendelsesskilt i stedet for.

Nej, jeg har ikke lige noget link.

Enig i CE mærkets værdi eller mangel på samme, men de ændrer egentlig ikke diskussionen om det er krævet.

Jamen der er regionale forskelle. I Sverige må man fx ikke bruge kanal 60. Til gengæld må de bruge op til kanal 86, hvor max i DK er 82.

I England må de bruge fra kanal 54 (35 Mhz). Det må ingen andre lande.

At man må bruge 41Mc udstyr i Frankrig gør det ikke lovligt at bruge i DK - eller for den sags skyld i Tyskland eller Sverige. Det er ikke på alle områder harmoniseringen virker.

Tyskerne har forresten også et B-bånd på 35Mc (vist noget med kanal 160 og opad). Det har vi ikke uanset hvor meget vi er med i EU.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
Thomas Scherrer
Indlæg: 2222
Tilmeldt: 10 jun 2003 14:42
Geografisk sted: oz2cpu at gmail dot com
Kontakt:

17 sep 2007 12:33

der er 10 lovlige afsatte kanaler til RC model brug i 433-434MHz båndet, det kan men se på ITST,
hvis man bruger disse lovlige kanaler og har grej til dette som jeg, dækker forsikringen så ??
hvad siger du allan ?

jeg har lige fløjet et par dage til europas største stævne i tyskland med dette systen og der var ingen problemer med at få det clearet til brug der.

man kan ikke købe noget grej færdigt til 433-434 RC brug,
så man skal bygge det selv,
dette kræver en radioamatør licens hvis man vil sende over 500mW som jeg forstår ITST ??

jeg har også et hjemmelavet system med variabel sende styrke 0.1-30Watt men jeg er jo også radioamatør, men normalt bruger jeg kun 0.1W som giver mig 1-2km rækkevidde som jo normalt er rigeligt.
Thomas Scherrer - Ballerup - Brug email
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

17 sep 2007 22:21

øh - OK
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp