Alle danske modelpiloters forum

 
Torben12
Emnestarter
Indlæg: 119
Tilmeldt: 01 jul 2014 17:30
Kontakt:

Goblin 500 - servoer ryster

21 jun 2017 22:08

Hej

Jeg har et problem med min Goblin 500. Jeg er ved at sætte den op med en msh brain, men hver gang jeg sætter hovedbatteriet til begynder alle servoer at ryste efter 20-30'erne. Jeg har efterhånden set en del youtube videoer men kan ikke finde fejlen.

Er der nogen der har en idé om hvad der er galt? Er det satellitterne eller fbl enheden?

Jeg kan ikke se nogen bevægelse i min tx, når servoerne begynder at ryste og jeg kan ikke se nogen bevægelse i fbl-software (side 5).

Her er min opsætning:

Indstillinger i esc (HW Platinum 100a indstillet med multifunktionsboks):
- Brake: Off
- Battery type: Lipo
- Cutoff mode: Soft
- Low voltage Threshold: Middle
- Flight mode: Heli Govenor Off
- Auto rotation restart time: 5s
- Timing (degree): 18
- PWM frequency: 16
- BEC output: 6
- Lipo cells: Auto calculate

Indstillinger i tx (dx6):
- Ny model oprettet
- swash type: normal.
- throttlekurve: 0 25 50 75 100
- pitchkurve: 0 25 50 75 100
- ingen andre indstillinger lavet

Msh brain 1:
- Bundet til 2 satellitter: Lemon dsmx rx diversity
- Servo opsætning. Cycliske servoer: Futaba s9650 (1520 us / 165hz) Tail servo: Savox sh-1290mg (1520us / 333hz)

Satellitter:
2 x Lemon rx dsmx diversity

Min tx er ½-1 meter væk fra helien.
Batteriet er fuldt opladet.

Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig eller har mulighed for at hjælpe med fejlfinding.

Tak på forhånd.

Her kan man se, hvad der sker:
https://youtu.be/kRxNQSneVEM

Vh
Torben

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

22 jun 2017 08:07

Der kan være 3 (måske 4) ting som jeg kan se det kan være:

1. Servo frekvensen. Prøv at sænke den til under de 165Hz. Evt. 50Hz bare for at se om det hjælper.
2. For højt gain i hovedrotor setup'et, så den går i svingninger.
3. For stramme ball links, så servoerne "kæmper" for meget.
(4. Brain'en er død)

MVh
Christoffer
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc
 
Brugeravatar
jonnyflox
Indlæg: 846
Tilmeldt: 15 mar 2012 15:25
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

22 jun 2017 08:48

hvis du har en spektrum sat så prøv den og hvis du har en anden servo så prøv den også bare for og udelukke.jeg har selv kun brain/ikon og bruger både spektrum-lemon-redcon- sats uden problemer.
mvh jerry
oy5813
jerry tofte petersen
ishøj helikopter klub
greve rc center
 
Torben12
Emnestarter
Indlæg: 119
Tilmeldt: 01 jul 2014 17:30
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

23 jun 2017 12:33

Hej

Tak for jeres svar.

Ja det er muligt at det er servo frekvensen der er flot høj. Er det muligt at sænke frekvensen uden at skade servoerne så længe man holder sig under deres specifikationer?

Der er ingen ball links på servoerne så der er intet der belaster dem.

Jeg synes dog at brain enheden er ustabil. Den vil ikke altid starte op og vise et grønt lys. Det er især efter at usb har været sat i. Selv om jeg har bundet satellitterne igen blinker den konstant rødt.

Da brainen blinker rødt har jeg ikke mulighed for at se om en lavere frekvens kan have en positiv effekt på servoerne.

Jeg har Ikke noget reserve elektronik så jeg skal ud og købe nyt. Måske en brain/Ikon. Måske 2 spektrum sats.

Tja. Det er jo en dyr hobby :)

Torben

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

24 jun 2017 10:06

Hej. Du kan sagtens sænke frekvensen uden du beskadiger servoerne. Men det lyde som om din Brain måske er lidt syg hvis den er meget lang tid om at initialisere. Ellers er det satellitterne der ikke er så gode, og måske skaber problemer med initialiseringen. Kan du låne en satellit af en anden og lige afprøve om det blot er dem der driller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc
 
Torben12
Emnestarter
Indlæg: 119
Tilmeldt: 01 jul 2014 17:30
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

24 jun 2017 12:11

Hej Stuff
Tak for det.
Jeg havde ikke en ekstra satellit, så jeg har bestilt to nye spektrum sats.
Hvis det ikke løser problemet må jeg se på en anden fbl. Måske en ikon.

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
 
Brugeravatar
Thomas I Nielsen
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 21 mar 2004 22:43
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

24 jun 2017 18:28

Ser godt nok syg ud...

Jeg ville prøvet at total reset af den Brain, og hurtig lave et nyt opsæt.. Hjælper det ikke så
se om du ikke kan finde 3 servoer du kan sætte til for bare se om der ikke er sket noget med
dem. Driller det så stadig, ja så er det nok byt til nyt - BeastX :twisted: brum brum.. Den bliver du glad for ;)

Hvis det er så kan vi hjælpe dig i GRCC hvis det er.

Mvh. Thomas
Mvh.
Thomas I. Nielsen.
OY 2456.
A & H Certifikat / Kontrollant.
Klub: GRCC - Ishøj Helikopter Klub.
 
Torben12
Emnestarter
Indlæg: 119
Tilmeldt: 01 jul 2014 17:30
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

24 jun 2017 19:40

Ja desværre. Den ser ikke rask ud.
Jeg har allerede lavet et totalt reset af brain. Uden at det hjalp. Jeg er tilbøjelig til at tro at det enten er brain eller sats da jeg kun får rødt lys på brain nu. Servoernes rysten kan måske skyldes at hale frekvensen er for høj, men det kan jeg desværre ikke tjekke når den ikke vil starte op.
Jeg har tidligere sat en ar7200bx op og den er jeg glad for, men der sad en brain på denne goblin jeg lige har købt brugt. Så det er lidt surt hvis den allerede er blevet dårlig.
Det er godt at vide at der er hjælp derude. Jeg bor i Århus området så jeg kommer nok ikke lige forbi Greve.

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
 
Brugeravatar
Thomas I Nielsen
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 21 mar 2004 22:43
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

24 jun 2017 21:30

Ok... Så kan vi tage den på den lidt tunge måde.. Men sikre.

Ta en alm modtager og bind den op - Her efter ta´en alm servo og test om den kører ( feks kanal 2 ) så her efter test de 3 servoer der styrer swash de skal bare køre fint så er den i orden...

Haleservo ved jeg ikke om det er en alm 1520ms eller en af de fine 760ms for så kan den ikke testes i alm modtager.

Hvis det hele kører som det skal ( de 3 servoer ) ville jeg pille den brain ud og sætte noget andet i den og så ud og flyve. Du kan altid lege med den måske syge FB enhed i løbet af vinteren. Måske en opdate kan hjælpe hjælpe den.

Husk at hobbyrummet er kun til når det regner :-)

Kan godt se der er lidt langt til GRCC :-)

PS. Hvis det er - så kan du sende den Brain til mig, så vil jeg godt se på den.

/TiN
Mvh.
Thomas I. Nielsen.
OY 2456.
A & H Certifikat / Kontrollant.
Klub: GRCC - Ishøj Helikopter Klub.
 
Torben12
Emnestarter
Indlæg: 119
Tilmeldt: 01 jul 2014 17:30
Kontakt:

Re: Goblin 500 - servoer ryster

24 jun 2017 22:09

Det lyder som en smart måde. Men da jeg er relativ ny i faget har jeg ikke en ekstra modtager liggende. Alt elektronik er i brug :)
Jeg har kun en gammel 3gx. Men den kan vel ikke bruges til det?

Da jeg første gang satte power til brainen havde jeg alle servo strik sat i. Men det kan vel ikke have skadet dem, da den tidligere ejer allerede havde sat deres frekvenser i brain. Men er den rigtige måde ikke at vente med at montere servoerne? Eller?

Er brain/Ikon generelt mere skrøbelig end andre fbl enheder? Eller er det det samme?

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk