Alle danske modelpiloters forum

 
kjürs
Emnestarter
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 apr 2017 16:05
Geografisk sted: Jyderup
Kontakt:

Fbl head og dfc head

18 dec 2017 11:43

Hvad er forskellen på fbl og dfc head har købt en trex 700 som har fbl head men kan ikke finde ud af hvad forskellen er har kun haft de gamle heller med padler 
Håber der er noge der kan hjælpe 
Karsten Jürs
22465116
Jyderup
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

18 dec 2017 13:25

DFC hovedet er også et FBL hoved :)

Men, der er den store forskel at DFC ikke har nogen swash plate follower, og i stedet skrues links mellem swash og blade grip direkte sammen, så de ikke kan give sig i forhold til hinanden. Lidt svært at forklare, men til at se på billeder. Swash'en behøver kun to styrekugler til et DFC hoved, mens der skal fire styrekugler til på et konventionelt FBL hoved.

Der er en smule forskel i "feel" om man flyver med det ene eller det andet. Og så er et DFC hoved gerne en smule lavere end et FBL hoved. 
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

18 dec 2017 15:42

DCF hoved er mere præcis da man springer et led over, det skubber også tyngdepunkt lidt ned :)
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
RasmusH
Indlæg: 3851
Tilmeldt: 29 jun 2006 08:45
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

18 dec 2017 20:00

Kort sagt, dfc er noget de opfandt for at sælge noget nyt.

Hurtigt gik man bort fra det, da det i manges øjne var skrald.

Det med at det er mere præcist, er aldrig noget jeg egentligt har kunne mærke den store forskel til.
Eneste fordel er mindre dele ved et styrt der skal skiftes.
A & H Certifikat.
A & H Kontrollant.
" Nakskov modelhelikopter klub
" ( www.nmhk.dk" )

Heli-Blog : dkhelimadness.blogspot.dk/" & facebook.com/DkHeliMadness"
 
tfj
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

18 dec 2017 23:59

Jeg tror dfc er en betegnelse Align har fundet på.
Andre kalder det noget andet.
Princippet er vist først set på en lille sjm helikopter.
Siden lavede compass en med delrin arme som de kaldte tracX som er udmærket da delrin er bøjelig.
Så kom Align med DFC, men de bruger stive metal arme. Derfor skal dæmperne være meget hårde. Jvf. video nedenfor.
SAB goblin havde noget lignende i starten, men gik over til et normalt system (HPS). I starten som en opgradering.
Gaui kom med en mellemting - armene var bevægelige og havde hver en styregaffel.
Og så videre...?

Her er den gamle video som viser hvorfor dfc og bløde dæmpere ikke passer sammen.
https://www.youtube.com/watch?v=r9XAPvYUXq4
Hårde dæmpere er ikke godt ved lav headspeed. (Helikopteren wobbler).

mvh. torben
oy3546
 
Brugeravatar
RasmusH
Indlæg: 3851
Tilmeldt: 29 jun 2006 08:45
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

19 dec 2017 01:03

Det er rigtigt, sab gik tilbage til det gamle design med swash driver. Med salgsgassen, at det var et høj præcisions hovede.
Amen godnat du
A & H Certifikat.

A & H Kontrollant.

" Nakskov modelhelikopter klub
" ( www.nmhk.dk" )



Heli-Blog : dkhelimadness.blogspot.dk/" & facebook.com/DkHeliMadness"
 
Stuff
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 05 aug 2010 08:54
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

19 dec 2017 08:25

MrFox skrev:
DCF hoved er mere præcis da man springer et led over, det skubber også tyngdepunkt lidt ned  :)

Ikke helt, da man faktisk ikke springer et led over. Alle moderne FBL hoveder styrer blade grips direkte fra swash. Den store forskel ligger i hvordan linket til blade grip er udformet.
Højden kan også blive for lav, så man ryger ind i problemer med boom strikes, som SAB fandt ud af på den hårde måde. Og, der kan også være problemer med at benytte for bløde dæmpere, da der vil komme for stor stress i blade grip leddet. Det efterlader én med et begrænset head speed interval at arbejde ud fra (gerne højere end gennemsnittet). 
Næstved Modelflyveklub

DarkLake RC: http://www.darklakerc.dk

Mød os på Facebook her: http://www.facebook.com/darklakerc
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

19 dec 2017 09:52

Jeg synes min Align 450 med DCF hoved er blevet mere præsic. Det samme med min 250

På min Align 600 er det almindelig FBL(tror jeg nok) men her kan man jo ikke sammenligne, altså 450 DCF og 600 FBL da det jo er størrelsen som gør den store forskel. Det kan være at DCF er god i 450 størrelse men på 600 er det måske ligemeget?

Nu flyver jeg jo kun lidt morfar sports flyvning, men jeg er godt tilfreds med både DCF på min 450'er og alm FBL på min 600
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
Brugeravatar
MrFox
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 29 dec 2010 22:11
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

19 dec 2017 10:02

Kom da lige i tvivl om min 600 er alm FBL eller DCF

Billede



Sent from my iPhone using Tapatalk
Med venlig hilsen

Medlem af:

De Frie modelflyvere

BenBoxLaser


RCGROUPS
RC-Ørnene
MDK


The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience,
but where he stands at times of challenge and controversy M. L. King jr.
 
tfj
Indlæg: 2922
Tilmeldt: 10 aug 2006 22:16
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Re: Fbl head og dfc head

19 dec 2017 10:12

Jeg fandt en ældre sjm 180 helikopter med princippet, men det er vist ikke den første af dem.
Der er lidt billeder i bunden af siden (fra 2008). Jeg kan ikke regne ud hvordan den driver swashpladen rundt.
https://www.helifreak.com/showthread.php?t=94152

mvh. torben
oy3546