Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Kent Cortsen
Emnestarter
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29 okt 2009 19:54
Kontakt:

Vario Robinson R22 Beta II stormodel.

16 okt 2014 16:53

Se hvad jeg fik med posten. Jeg har hørt meget om Vario, men det er virkelig imponerende at se det ved selvsyn. Jeg har altid kunne lide R22'eren og nu er den endelig i hus - dvs. noget af den. Jeg har fået kroppen, nu mangler jeg mekanikken, rotorhoved og alt det elektriske. Puha det koster, men jeg kan næsten ikke få armene ned af begejstring.

Planen er at den skal laves med meget skala. Jeg fik lov at besøge Billund Air Center for at tage alle de fotos jeg skulle bruge. Især nitter og pladeforstærkninger hist og her skal efterlignes og også hængslerne på dørene vil jeg prøve at efterligne. Jeg vil dog ikke selv male den - det skal der en prof til. Men nitter vil blive lavet med kanyle og lim som bl.a. Vario har.

Jeg er blevet kraftigt inspireret af en tråd på et andet forum hvor en gut virkelig har lavet et fint stykke arbejde. Jeg har fået fat i Off-set-plade til at lave de pladeforstærkninger som er diverse steder på full-size modellen.
Her et link til en youtube video:

https://www.youtube.com/watch?v=A4EMxDFdvrI

Her er linket til den byggetråd jeg vil lave min efter:

http://www.helifreak.com/showthread.php?t=167257


Det vil blive til foråret næste år at jeg starter på projektet sådan for alvor, men har ingen planer om at få den færdig i 2015, det når jeg simpelthen ikke. Men jeg laver en tråd om projektet.

Lidt data:

Længde: 182 cm
Rotordia: 216 cm
Vægt: 11-12 kilo
Rotor Rpm: 800-950 rpms max.

Min version bliver elektrisk drevet, så man virkelig får lyden af rotoren samt med flybarless rotorhoved.

Her lidt billeder af kassens indhold lagt ud på spisebordet.
















An apple a day keeps anyone anyway, if you throw it hard enough.
 
BrunoHansen
Indlæg: 744
Tilmeldt: 06 sep 2007 20:35
Kontakt:

Spændende, det er altid super

16 okt 2014 22:43

Spændende, det er altid super fedt at få sådan en kasse hjem, bedre end juleaften :). Og herligt at have noget at få venteren til at gå med.


Den skal nok blive flot, måske jeg ser den i luften en dag..

VH Bruno
 
bang68
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 maj 2005 20:22
Kontakt:

Kent ! Jeg har selv en

16 okt 2014 23:20

Kent !

Jeg har selv en Vario XLV på el og vil anbefale dig at lave din R22 som el !

Det spiller max 👌

Peter B
 
petepn
Indlæg: 522
Tilmeldt: 18 okt 2006 19:15
Kontakt:

tillykke med den , den

17 okt 2014 06:59

tillykke med den , den er da total fed :)
 
Brugeravatar
Kent Cortsen
Emnestarter
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29 okt 2009 19:54
Kontakt:

Kent ! Jeg har selv en

17 okt 2014 11:07

Kent !

Jeg har selv en Vario XLV på el og vil anbefale dig at lave din R22 som el !

Det spiller max ��

Peter B




Hej Peter.

Det bliver på el naturligvis. Det med brændstof er ikke lige mig.

Jeg satser på en AR9110 modtager samt en Spartan Vortex VX1 controller på den. Den understøtter 4 servo swash setup.

mvh

Kent
An apple a day keeps anyone anyway, if you throw it hard enough.
 
René77
Indlæg: 865
Tilmeldt: 21 sep 2009 22:02
Kontakt:

Prøv at kigge på Wookong-h

17 okt 2014 11:13

Prøv at kigge på Wookong-h som fbl controller.

Den er lavet til scala og giver dig fed flyning.

her

Fed heli og tillykke med den.
Alt sælges
 
Muunk
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 29 okt 2009 20:34
Kontakt:

Hej Peter. Det bliver på el

17 okt 2014 11:17

Hej Peter.

Det bliver på el naturligvis. Det med brandstof er ikke lige mig.

Jeg satser på en AR9110 modtager samt en Spartan Vortex VX1 controller på den. Den understøtter 4 servo swash setup.

mvh

Kent


Hej Kent.

Den ser altså bare super duber ud den helikopter. Jeg glæder mig meget til at følge projektet.


Må jeg anbefale dig at kigge på denne gyro også inden at du bestemmer dig? Den understøtter også 4 servo på swash.

Fordelen er bla. self level og en rigtig rigtig god rescue funktion.

Det er gennemtestet tysk kvalitet og indeholder med sikkerhed ingen børnesygdomme.

http://www.bavariandemon.com/en/products/flybarless-systems-rc-helicopters/3sx/
 
Brugeravatar
Kent Cortsen
Emnestarter
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29 okt 2009 19:54
Kontakt:

Hej Kent. Den ser altså bare

18 okt 2014 10:23

Hej Kent.

Den ser altså bare super duber ud den helikopter. Jeg glæder mig meget til at følge projektet.


Må jeg anbefale dig at kigge på denne gyro også inden at du bestemmer dig? Den understøtter også 4 servo på swash.

Fordelen er bla. self level og en rigtig rigtig god rescue funktion.

Det er gennemtestet tysk kvalitet og indeholder med sikkerhed ingen børnesygdomme.

http://www.bavariandemon.com/en/products/flybarless-systems-rc-helicopters/3sx/




Hej Muunk.

Jo, jeg har luret lidt på Bavarian Demon. Jeg ved det er kvali og det kan da godt være jeg satser på den. Der varer længe inden jeg skal bestiller elektronik, så jeg når nok at skifte mening 100 gange inden da.
Kender i det med at man downloader manualer og læser tests af alt hvad potentielt kunne bruges i ens fly/heli?
Jeg skal bruge noget der er let at gå til. Jeg vil ikke gøre brug af selv-level, gps funktioner osv. Min eneste sikkerhed er batteri-backup på elektronikken og autorotation .. og intet andet.
Desuden vil jeg bruge en Castle Edge HV regulator og benytte dens mulighed for slow spool-up og auto-bail-out.
Det kan nogen gange være et problem at der er så mange funktioner bygget ind i en Flb. controller at det ikke spiller særligt godt sammen med de funktioner man vil bruge i regulatoren, her tænker jeg på min iKON på min 600. Jeg skal bruge en no-nonsens enhed der kun skal varetage opgave som flybarless controller og der kommer Demon faktisk meget tæt på.
Nå, men lørdagens program står på at lave skillerum færdigt. Jeg har inddraget vinklen på vores vinkelstue til værksted/PC rum. Der er indkøbt matrialer og dør med 10 glasfelter. Das wird fantastisch, praktisch und gut jah?!!! :D

Lige et billede af Mygdal "modelflyveplads" ..

An apple a day keeps anyone anyway, if you throw it hard enough.
 
Brugeravatar
anthony
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 20 maj 2008 14:57
Kontakt:

den er super nice.. den

24 jan 2015 21:06

den er super nice.. den fortjener da en 4t stempelmotor som sådan en bandit jo har..;)..

mvh martin
 
Brugeravatar
Kent Cortsen
Emnestarter
Indlæg: 201
Tilmeldt: 29 okt 2009 19:54
Kontakt:

Nulz, nixenbixen -det der med

25 jan 2015 02:38

Nulz, nixenbixen -det der med brændstof motor det er ikke lige sagen, man ka' ik' høre den dejlige lyd fra rotoren, desuden har jeg ikke forstand på det skidt. Skal jeg have noget med en forbrænding så må det blive en turbine - se det er rigtig lyd.:D Måske en Lama eller en Gazelle.

Jeg er så småt igang med projektet, men jeg starter først byggetråden senere for at have et lille forspring - ellers kan der gå lidt for lang tid imellem opdateringerne.

meeen her er en lille teaser



og en lille cadeau til Modelflyvenyt .. Mit Favorit Værktøj

Absolut et uundværligt stykke værktøj når man tilbringer mange timer i værkstedet. Bemærk den gennemførte kvalitet i stål og alu. Man skal dog være varsom - heftigt brug af dette håndværktøj kan føre til at modellen bliver skæv med dertil dårlige flyveegenskaber.

An apple a day keeps anyone anyway, if you throw it hard enough.