Alle danske modelpiloters forum

 
Kim Jensen
Emnestarter
Indlæg: 560
Tilmeldt: 01 sep 2009 20:44
Kontakt:

F3C i Danmark

02 apr 2011 10:07

Så kom der sørme et F3C forum.
Så lad os se om ikke vi kan finde ud af at bruge det til at dele lidt erfaringer om den del af hobbyen.

Jeg har egentlig masser af ideer til tråde om modeller, opsætninger, manøvre osv osv.
Men inden de startes, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvilken fremtid du ser F3C har her i DK.

Her er nogle af de forskelle jeg har oplevet efter at have indstillet mig på at bruge 2011 til at komme grundigt igang med F3C:
- F3C er temmelig svært. Specielt efter en stresset dag på job er det næsten umuligt at finde roen der skal til.
- jeg bruger næsten ingen tid på vedligehold af modellen længere
- jeg falder ikke ned da grejet ikke svigter og manøvrene ikke er svære 'på den måde'
- det er umuligt at flyve hovermanøvre uden en 'bane' med de 2 flag
- modellen hover klart bedst når vinden kommer forfra
- F3C bliver sjovere og sjovere at flyve, men er kedeligt at se på
- F3C stiller andre krav til radio grejet end 3D
- Flyves hover manøvrene i et separat 'hjørne' af pladsen, harmonere flyvemønstret langt bedre med fastvingede end 3D
- Mange 3D piloter bliver 'trætte/mætte' af altid at flyve 3D, så de får lyst til også at dyrke F3C, f.eks. Nick Maxwell, Dominic Haegele, Chen Zarfati, Jae Hong Lee, vores egen Sebastian

Baseret på disse ting vil jeg jo tro der burde være masser af fremtid for F3C i Danmark.
Hvad tror du?
 
Brugeravatar
Thomas I Nielsen
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 21 mar 2004 22:43
Kontakt:

Her vil jeg godt selv

02 apr 2011 23:06

Her vil jeg godt selv byde ind med hvad jeg tror.
Nu er det sådan at jeg til daglig ser og hører og taler piloter tale om 3D og F3C en af de ting hvor der er stor opmærksomhed er når der kommer en gut ud og gir den gas/smak det får mange til at åbne øjnene. Tit hører man – Hvornår mon han smadre den ?
Personlig har jeg leget med tanken om F3C da min flyvestil er som selvskrevet til dette. Nu er jeg tyben der er gået helt over til flybarless og håber at det bider sig fast også i F3C, eller der kommer en klasse med Flybarless for jeg mener stadig at det er manden bag senderen som styrer maskinen.
F3C i det lille danske land er meget mulig, da det giver en hvis ro, og beherskelse, samt meget mindre slid på ens udstyr.
Dog mener jeg at 3D træning er godt for F3C stilen, da der er mange planer man får bugt med ved at smide helien rundt på himlen. Men klart at F3C er meget mere rolig, og det er rigtig svær.

Prøv at hoover et stor M hvor der laves en pirouette for hvert ben som varer i 5-8 sek. J (go træning)

- F3C kan godt bide sig fast i DK hvis det ikke bliver lagt op til at det koster en krig.
- Måske nogle små klub mesterskaber.
- Meget mere info om denne sports gren.
- Også for unge.
- F3C er lige så sjovt som 3D
- Flybarless bliver tilladt.
- Dage i klubben kun til F3C (Manøvre/program)
- Tips og trix på forum, samt historier (film)
Det var lidt fra en der tænker på F3C som fik lidt positivt feedback da jeg lege lidt med nogle af manøvrerne

The old boy
TiN
Mvh.
Thomas I. Nielsen.
OY 2456.
A & H Certifikat / Kontrollant.
Klub: GRCC - Ishøj Helikopter Klub.
 
Brugeravatar
pxpep
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 28 okt 2007 14:59
Kontakt:

Nu er jeg typen der

02 apr 2011 23:15

Nu er jeg typen der er gået helt over til flybarless


Det var godt nok en kæmpe overraskelse, det har du da holdt hemmeligt længe...
" Member of Team Gaui Denmark
 
Brugeravatar
PoulD
Indlæg: 458
Tilmeldt: 18 apr 2010 15:47
Kontakt:

Jeg synes nu ikke du

03 apr 2011 01:49

Jeg synes nu ikke du har ubetinget ret i, at F3C er kedeligt at se på Kim. Nuvel, helien ligner måske ikke et insekt på vildt for meget ecstasy, men jeg synes nu alligevel der ser imponerende ud, og jeg vil i al fald prøve det på et tidspunkt.

Jeg tror også, at når top klasse 3D piloter som dig kaster sig over F3C vil det få afsmittende effekt på andre. Klart F3C har en fremtid i DK.

For mit eget vedkommende synes jeg dog F3C ser bedst ud med en heli i fuld krop. Jeg har overvejet lidt om jeg måske skulle købe den Sylphide Rene har til salg. Er der nogen af jer der ved om man i Europa kan købe Black Shark 3T fuse i E udgaven? Eller kan man måske modificere en Staysee ll til hurtig skift af batterier?

//Poul
. . Oscar Yankee Wun Zero Five Five bail out! . . expedite! . . to late.

mCPX, T-REX450SE-Jetranger, T-REX500ESP, T-REX600NSP, T-REX700N, JR X9303
 
René77
Indlæg: 865
Tilmeldt: 21 sep 2009 22:02
Kontakt:

Hej Poul Ham der startede

03 apr 2011 03:14

Hej Poul

Ham der startede på min Sylphide har skåret bunden på Staysee'en så den næsten passer med rammen...

Man kunne jo tilpasse hulet 100% og så kigge på denne løsning hvor man lige tilpasser det så det spiller... :-)

her

Skal bare monteres et sæt i hver side da motoeren ca er i midten af maskine
Alt sælges
 
Kim Jensen
Emnestarter
Indlæg: 560
Tilmeldt: 01 sep 2009 20:44
Kontakt:

Enig, f3c kalder på fuldkrop.

03 apr 2011 08:12

Enig, f3c kalder på fuldkrop. Curtis påstår endda der er ekstra point i det ved konkurrence. Det ser også kanon ud.

De to problemer er prisen og at man skal være helt sikker på man ikke skal ind og skrue i mekanikken hele tiden fordi man roder med setup'et.

Vi mangler lidt at canomod eller fosuno eller Align går ind og laver nogle 'budget' kroppe. Mon ikke det kommer når nu trex får sin officielle 'debut' ved wc i år.

Søren Jørgensen har lavet fed krop løsning på hans jr. Måske han kan smide et billede af det?
 
Brugeravatar
Thomas I Nielsen
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 21 mar 2004 22:43
Kontakt:

Det var godt nok en

03 apr 2011 09:20

Det var godt nok en kæmpe overraskelse, det har du da holdt hemmeligt længe...


Har sendt dig en pm
Mvh.
Thomas I. Nielsen.
OY 2456.
A & H Certifikat / Kontrollant.
Klub: GRCC - Ishøj Helikopter Klub.
 
Brugeravatar
PoulD
Indlæg: 458
Tilmeldt: 18 apr 2010 15:47
Kontakt:

Enig, f3c kalder på fuldkrop.

03 apr 2011 22:13

Enig, f3c kalder på fuldkrop. Curtis påstår endda der er ekstra point i det ved konkurrence.

Og alligevel har han ikke engang (endnu) lavet en krop til Rave :D


De to problemer er prisen og at man skal være helt sikker på man ikke skal ind og skrue i mekanikken hele tiden fordi man roder med setup'et.

Det sidste er næsten det værste. Jeg forstår ikke hvorfor den udfordring ikke er løst forlængst. Hvor svært kan det være?
Hvis man nu bare var en 10-20 stykker der kunne slå sig sammen om at lave en støbeform og. . . .
Måske kunne man endda sælge nogle stykker i udlandet.

//Poul
. . Oscar Yankee Wun Zero Five Five bail out! . . expedite! . . to late.

mCPX, T-REX450SE-Jetranger, T-REX500ESP, T-REX600NSP, T-REX700N, JR X9303
 
Kim Jensen
Emnestarter
Indlæg: 560
Tilmeldt: 01 sep 2009 20:44
Kontakt:

Så blev Helibatic 1 gennemført,

18 apr 2011 11:23

Så blev Helibatic 1 gennemført, og F3C klassen var weekendens største med 6 piloter.

Een fløj med flybarless, hvilket vi ikke ønsker at forhindre, når bare vedkommende ikke bruger modellen til at kvalificere sig til landsholdet.
Det blæste en del, og det var klart FBL ikke forvandler hover-øvelserne til en leg. De er stadig en seriøs udfordring. Flyvemanøvrerne hjalp det mere på, men der er stadig store udfordringer med at sikre manøvrer ligger på center og er symmetriske.

Så er du til FBL, kan du sagtens også være til F3C i Helibatic regi.
 
Brugeravatar
PoulD
Indlæg: 458
Tilmeldt: 18 apr 2010 15:47
Kontakt:

Så blev Helibatic 1 gennemført,

04 maj 2011 21:58

Så blev Helibatic 1 gennemført, og F3C klassen var weekendens største med 6 piloter.

Een fløj med flybarless, hvilket vi ikke ønsker at forhindre, når bare vedkommende ikke bruger modellen til at kvalificere sig til landsholdet.
Det blæste en del, og det var klart FBL ikke forvandler hover-øvelserne til en leg. De er stadig en seriøs udfordring. Flyvemanøvrerne hjalp det mere på, men der er stadig store udfordringer med at sikre manøvrer ligger på center og er symmetriske.

Så er du til FBL, kan du sagtens også være til F3C i Helibatic regi.


Har kigget ganske kort på FAI reglerne. Jeg kan ikke se, er der egentlig noget til hinder for at flyve FBL F3C i FAI regi, hvis det vel at mærke sker uden elektronisk FBL controller? I så fald har TIN jo ret :D

Har iøvrigt set, at nogen (Curtis?) mener FBL til enhver tid vil tabe imod FB og en god F3C pilot, fordi en gyro er re-aktiv. Altså skal sensoren/helien jo faktisk tilte en smule inden gyroen kan begynde at korrigere, hvilket jo aldrig kan give en rock steady hover.
. . Oscar Yankee Wun Zero Five Five bail out! . . expedite! . . to late.

mCPX, T-REX450SE-Jetranger, T-REX500ESP, T-REX600NSP, T-REX700N, JR X9303