Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Re: Droneregler

21 feb 2017 22:06

Medlemmer af MDK skal bare flyve som de plejer i forhold til BL 9.4, når det foregår på en godkendt modelflyveplads.
Der er ikke krav om dronetegn og ikke krav om registrering af dronen - så længe den er under 7Kg, og det er den jo til ræs.

Vi er stadig underlagt kravet om spotter. De må man honorere det bedste man kan.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

22 feb 2017 23:03

I artiklen står der:

" Alle privatpersoner, der ønsker at flyve med droner, skal tage et dronetegn på nettet. - Alle droner skal registreres i et droneregister."

Er der nogen der kan guide mig hent til siderne hvor jeg tak tage dette dronetegn samt registrere, min drone?

mvh
 
Brugeravatar
Antonio
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 jan 2017 13:47
Geografisk sted: Kyø
Kontakt:

Re: Droneregler

23 feb 2017 10:17

Haike skrev:
I artiklen står der:

" Alle privatpersoner, der ønsker at flyve med droner, skal tage et dronetegn på nettet. - Alle droner skal registreres i et droneregister."

Er der nogen der kan guide mig hent til siderne hvor jeg tak tage dette dronetegn samt registrere, min drone?

mvh

Haike, as far as I know, this will happen after the first of July. At this moment there is no website for the dronetegn. Until then, only BL 9-4 applies to hobby flyers.
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: Droneregler

24 feb 2017 14:29

Haike skrev:
I artiklen står der:

" Alle privatpersoner, der ønsker at flyve med droner, skal tage et dronetegn på nettet. - Alle droner skal registreres i et droneregister."

Er der nogen der kan guide mig hent til siderne hvor jeg tak tage dette dronetegn samt registrere, min drone?

mvh


Den er ikke ude endnu og det er kun nødvendigt at have for MDK medlemmer hvis vi vil flyve udenfor modelflyvepladser.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

26 feb 2017 21:29

LKJ skrev:
Haike skrev:
I artiklen står der:

" Alle privatpersoner, der ønsker at flyve med droner, skal tage et dronetegn på nettet. - Alle droner skal registreres i et droneregister."

Er der nogen der kan guide mig hent til siderne hvor jeg tak tage dette dronetegn samt registrere, min drone?

mvh


Den er ikke ude endnu og det er kun nødvendigt at have for MDK medlemmer hvis vi vil flyve udenfor modelflyvepladser.

Okay, så hvis jeg har forstået det rigtigt, har jeg, som det er nu, ikke mulighed for at gå til en side for at registrere min drone?
Samt, dronetegn, skal forståes som noget andet i forhold til hvad feks dandrone og droner.dk tilbyder?

Jeg skal på et af deres kurser snart. Kunne være rart at vide om jeg lige så godt kan lade være og give op med at optage film jeg kan smide på youtube fordi Danmark er så proppet med regler :)

Det er lækkert med et regelsæt, men jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal lave en film med solopgang/nedgang i baggrunden og en bygning der flyves forbi/over (feks en stor bygning inde i københavn) for så at afsløre solens lækre farver.
mvh
 
Brugeravatar
Grenholdt
Indlæg: 96
Tilmeldt: 04 jun 2009 15:17
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Droneregler

26 feb 2017 22:00

Lagde iøvrigt mærke til at Danmarks radio i vejrudsigten for lørdag bekendtgjorde at fotograferne rigtig havde været ude med dronerne. Og det havde de så sandeligt også. Lige ved siden af motorveje, over veje, over folks huse og haver, i buskaser og åer og mange andre steder for at dokumenterer sne.
De må velsagtens have en speciel tilladelse til al dette som andre ikke kan få, - eller hvad?
 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

26 feb 2017 22:03

Grenholdt skrev:
Lagde iøvrigt mærke til at Danmarks radio i vejrudsigten for lørdag bekendtgjorde at fotograferne rigtig havde været ude med dronerne. Og det havde de så sandeligt også. Lige ved siden af motorveje, over veje, over folks huse og haver, i buskaser og åer og mange andre steder for at dokumenterer sne.
De må velsagtens have en speciel tilladelse til al dette som andre ikke kan få, - eller hvad?

Lige præcis... Jeg er godt nok på herrrens mark her med alle de regler...
Jeg går og tænker at den Mavic pro jeg bestilte i søndags og modtog i Tirsdags, skal retuneres fordi jeg nærmest ikke må flyve med den "interessante" steder, hvis man kan betegne byer således.

Jeg skal ikke have en mavic for så at hente tilladelse for at kunne se på hr. jensens skorsten og ikke for at flyve højere op og ikke "koncentrere" mig om folks privatliv osv, men udsigt ud over en by med solen i baggrundet...
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Re: Droneregler

26 feb 2017 22:20

Det dronetegn der har været omtalt at man på et tidspunkt kan få på en hjemmeside giver ikke ret til noget andet end at flyve en hobbydrone. Det bliver til gengæld nemt at tage.
Det skal egentlig bare sikre(ref TS) at der er noge der flyver rundt derude uden at ane en fis om regler og flyvning. Det er også derfor det ikke bliver et krav at MDK medlemmer skal tage det.

De billeder DR har optaget, må vi gå ud fra at de har tilladelse til. Det kan alle få.
Man skal 'bare' tage den rigtige uddannelse og de rigtige certifikater.
Så skal man skrive flyveplaner inden flyvningen og skrive logbog bagefter - og have en drone med 'redundans' dvs. fx minimum 6 rotorer. Så må man flyve inde i byen. Det koster kassen, så man skal virkelig have brug for det.

Hobbypiloter kommer næppe nogensinde til at flyve rundt i byområder med mindre 'bagatelgrænsen' bliver en relitet. Den var tidligere planlagt, men blev fjernet af Trafikministeren. Hvis bagatelgrænsen bliver som den var foreslået, må enhver flyve rundt hvorsomhelst (også ude på motorvejen og inde på rådhuspladsen) med droner på max 250g.
De kan efterhånden lave ret gode billeder. Det var derfor Trafikministeren stoppede bagatelgrænsen, og valgte at fastholde at børns og andres leg med små droner skulle være ulovlig. Man ville ikke have gode kameradroner til at flyve i bymiljøet og i boligområder.
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: Droneregler

26 feb 2017 23:49

Haike skrev:
LKJ skrev:
Haike skrev:
I artiklen står der:

" Alle privatpersoner, der ønsker at flyve med droner, skal tage et dronetegn på nettet. - Alle droner skal registreres i et droneregister."

Er der nogen der kan guide mig hent til siderne hvor jeg tak tage dette dronetegn samt registrere, min drone?

mvh


Den er ikke ude endnu og det er kun nødvendigt at have for MDK medlemmer hvis vi vil flyve udenfor modelflyvepladser.

Okay, så hvis jeg har forstået det rigtigt, har jeg, som det er nu, ikke mulighed for at gå til en side for at registrere min drone?
Samt, dronetegn, skal forståes som noget andet i forhold til hvad feks dandrone og droner.dk tilbyder?

Jeg skal på et af deres kurser snart. Kunne være rart at vide om jeg lige så godt kan lade være og give op med at optage film jeg kan smide på youtube fordi Danmark er så proppet med regler :)

Det er lækkert med et regelsæt, men jeg kan ikke rigtig se hvordan jeg skal lave en film med solopgang/nedgang i baggrunden og en bygning der flyves forbi/over (feks en stor bygning inde i københavn) for så at afsløre solens lækre farver.
mvh


1. nej, den er ikke oppe endnu.

2. Nej, dronetegn bliver for hobbyflyvning uden for byerne, det de 2 firmaer tilbyder er noget helt andet der er for professionel flyvning i byer og andre steder hvor hobbypiloter intet har at gøre og det må kun bruges til professionel flyvning og efter de meget striksere regler de professionelle fik i sommers og flyver efter i dag, hvis du tager de kurser så kan du hvis noget betaler dig for det, eller dit eget firma skal bruge optagelserne til noget foretningsmæssigt og efter du bla. har anmeldt flyvningen til politiet dagen før og og og, måske lave de optagelser du drømmer om.
Med andre ord så er det ikke myndighedernes mening med prof reglerne at folk skal bruge dem til leg og fornøjelse og begynder nogle at misbruge dem tror jeg de får ørene i maskinen, de andre proff droneflyvnings firmaer vogter over deres rettigheder med stor nidkærhed og flere af dem har anmeldt ulovlig hobby droneflyvning de forkerte steder, bare så du/i ved det.

Men tager du kurset lærer du alt om den del.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

27 feb 2017 00:07

1. nej, den er ikke oppe endnu.

2. Nej, dronetegn bliver for hobbyflyvning uden for byerne, det de 2 firmaer tilbyder er noget helt andet der er for professionel flyvning i byer og andre steder hvor hobbypiloter intet har at gøre og det må kun bruges til professionel flyvning og efter de meget striksere regler de professionelle fik i sommers og flyver efter i dag, hvis du tager de kurser så kan du hvis noget betaler dig for det, eller dit eget firma skal bruge optagelserne til noget foretningsmæssigt og efter du bla. har anmeldt flyvningen til politiet dagen før og og og, måske lave de optagelser du drømmer om.
Med andre ord så er det ikke myndighedernes mening med prof reglerne at folk skal bruge dem til leg og fornøjelse og begynder nogle at misbruge dem tror jeg de får ørene i maskinen, de andre proff droneflyvnings firmaer vogter over deres rettigheder med stor nidkærhed og flere af dem har anmeldt ulovlig hobby droneflyvning de forkerte steder, bare så du/i ved det.

Men tager du kurset lærer du alt om den del.


Tak.
Længe leve drømmen om at lave film som de må i andre lande... Som sikkert også snart er indskærpet lige så meget som her i Danmark, hvis ikke de allerede er det, feks de 150m er det samme, samt 100m højde osv, meget er allerede ens, men jeg kan finde flere nyere film på youtube hvor folk overflyver byer og tætbefolkede områder som feks strande osv.