Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: Droneregler

27 feb 2017 00:49

Sådan har det nu været altid eller lige så længe jeg kan huske, har fløjet modelfly side 1960.

De 100 meter AGL er der fordi bemandede fly bliver anbefalet at flyve cros country i min. 500 fod AGL og man vil ha lidt seperation mellem dem med mennesker i og os, i tomme/fod lande er højdegrænsen typisk 400 fod.
Samtidig skal dem der er på jorden også sikres mod os.

Sverige har indført totalforbud mod flyvning med modeller med kamera, de fleste andre lande har også strikse regler, mange meget striksere end vore, i virkeligheden er de regler vi har lige nu og dem vi får til sommer slet ik så ring endda.

Men ja hvis det er fede skud/klip fra spændende steder man flyver efter/for at få, ja så driller de nok en del for det mener man bør være de professionelles gebet.

Reglerne er der ikke for at drille os men for at beskytte andre mod os uden bare at forbyde os.
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

28 feb 2017 19:16

LKJ skrev:
Sådan har det nu været altid eller lige så længe jeg kan huske, har fløjet modelfly side 1960.

De 100 meter AGL er der fordi bemandede fly bliver anbefalet at flyve cros country i min. 500 fod AGL og man vil ha lidt seperation mellem dem med mennesker i og os, i tomme/fod lande er højdegrænsen typisk 400 fod.
Samtidig skal dem der er på jorden også sikres mod os.

Sverige har indført totalforbud mod flyvning med modeller med kamera, de fleste andre lande har også strikse regler, mange meget striksere end vore, i virkeligheden er de regler vi har lige nu og dem vi får til sommer slet ik så ring endda.

Men ja hvis det er fede skud/klip fra spændende steder man flyver efter/for at få, ja så driller de nok en del for det mener man bør være de professionelles gebet.

Reglerne er der ikke for at drille os men for at beskytte andre mod os uden bare at forbyde os.

Så er det nok bare mig der ikke har gået op i det før nu hvor jeg har anskaffet mig en.
For mig er de 100 Meter ikke rigtigt noget der går mig på, jeg syntes det er helt fint.
Og hvis de så mener man skal være "professionel" so be it, det koster i det mindste ikke noget at have et CVR nummer.. Men alt den bøvl der er... Ak og ve. Tror jeg kommer til at bruge meget tid ude på flyveklubbens plads med et FPV kit... Når jeg får lært hvordan det skal sættes sammen... Jeg så en video i går af mr. Steele... Jeg tog mig selv i at blive inspireret! 
Mht. at beskytte andre er det jo super lækkert, for som drone ejer, kan man jo også selv risikere og blive overfløjet i sin egen have hvis man måtte. Når så man ligger der og tror ingen kigger, så er der alligevel et øje i luften med 4k opløsning så man kan se hvornår man sidst rensede ører. 
I min verden, så er der flere forskellige former for overflyvning.
Spionage
Udsigt
er primært det jeg deler det op i.
De to eksempler, er jo netop til den enkelte der flyver, som bestemmer hvad der foregår.

Men nede på jorden, så er hr og fru danmark 100% sikker på at man kigger efter deres B&O tv inde i stuen som ikke kan ses alligevel..
Jeg har det som om at man er ligeglad med diverse flyvninger i byer der nu er, For hvis man går på youtube og søger på en dansk by, så er der flere der bare får lov at være der, og som heller ikke er "professionelle" Der er feks en, men en der bare er på besøg i danmark, det må han åbenbart godt, taget i betragtnig at videoen ikke bliver lukket ned. 
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

Re: Droneregler

28 feb 2017 22:48

Haike skrev:
Så er det nok bare mig der ikke har gået op i det før nu hvor jeg har anskaffet mig en.
For mig er de 100 Meter ikke rigtigt noget der går mig på, jeg syntes det er helt fint.
Og hvis de så mener man skal være "professionel" so be it, det koster i det mindste ikke noget at have et CVR nummer.. Men alt den bøvl der er... Ak og ve. Tror jeg kommer til at bruge meget tid ude på flyveklubbens plads med et FPV kit... Når jeg får lært hvordan det skal sættes sammen... Jeg så en video i går af mr. Steele... Jeg tog mig selv i at blive inspireret! 
Mht. at beskytte andre er det jo super lækkert, for som drone ejer, kan man jo også selv risikere og blive overfløjet i sin egen have hvis man måtte. Når så man ligger der og tror ingen kigger, så er der alligevel et øje i luften med 4k opløsning så man kan se hvornår man sidst rensede ører. 
I min verden, så er der flere forskellige former for overflyvning.
Spionage
Udsigt
er primært det jeg deler det op i.
De to eksempler, er jo netop til den enkelte der flyver, som bestemmer hvad der foregår.

Men nede på jorden, så er hr og fru danmark 100% sikker på at man kigger efter deres B&O tv inde i stuen som ikke kan ses alligevel..
Jeg har det som om at man er ligeglad med diverse flyvninger i byer der nu er, For hvis man går på youtube og søger på en dansk by, så er der flere der bare får lov at være der, og som heller ikke er "professionelle" Der er feks en, men en der bare er på besøg i danmark, det må han åbenbart godt, taget i betragtnig at videoen ikke bliver lukket ned. 


De fleste ny bliver chokerede når de finder ud af hvor gennem reguleret luftrummet egentligt er.

Bøvl ??? så skulle du prøve at tage certifikat til fly du selv sidder i og konstant holde det valid, eller at selv eje et fly og holde det flyvende, og endnu værre at selv at bygge et, så skal du bare se bøvl, har selv været der. :lol:

Har selv fløjet FPV i vel snart 12 år, mest elsvæver, har intet HD kamera men optager det jeg ser på jorden, ikke for at filme, jeg ser det sjældent igennem men fordi at hvis noget går galt er det rart at ha en video så man kan se hvor man skal gå ud til og samle den op. :oops:

Har nu aldrig helt forstået spion skrækken, man ser jo ikke mere end hvis man selv sidder i flyet med et kamera i hånden og er der jo ingen der løfter et øjenbryn fordi TV2s heli sværmer rundt over ens hoved men er det en drone/modelfly så falder himlen ned og jorden går under.
Men der er jo kommet en masse ny spillere på banen nemlig video/foto freaks, og de er ikke intra i at flyve men bruger dronerne som ny geniale og spændende flyvende fotostativer der kan gi ny spektakulære skud i kassen fra spændende steder og de aner intet om flyvning når de starter heck det er jo bare et fotostativ det kan der da ikke gøres noget ulovligt med, man kan jo bare gå ind og købe dem og de flyver jo selv og når så nogle forsigtigt fortæller dem at der er regler ser de deres investering og drømme flyve ud af vinduet og reagerer tit hmmm. ret bestemt.

Der ligger et utal af videoer hvor der er fløjet ulovligt på tuben ja, lad dem være, tuben vil ikke lukke dem ned og det er jo sket, men er de danske er der altså flere tilfælde hvor den spøj/video er blevet kvitteret for med et bødeforlæg fra etaten, typisk 3500-5000kr men det hører man ikke meget om, det er nok for pinligt. :D
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
Brugeravatar
Antonio
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 jan 2017 13:47
Geografisk sted: Kyø
Kontakt:

Re: Droneregler

01 mar 2017 14:30

Haike skrev:

Så er det nok bare mig der ikke har gået op i det før nu hvor jeg har anskaffet mig en.
For mig er de 100 Meter ikke rigtigt noget der går mig på, jeg syntes det er helt fint.
Og hvis de så mener man skal være "professionel" so be it, det koster i det mindste ikke noget at have et CVR nummer.. 

Haike, best of luck, but... do you really think that having a CVR number is enough to get a professional license (and keep it... ) and it will allow you to fly your drone as you wish? Have you read and understood "Bekendtgørelse om flyvning med droner i bymæssigt område"? You will have to alert Police 24 hours before each flight, and observe many other rules... easy to follow for a real professional who earns his daily bread this way, but probably not likely by someone who just wants to have fun (and "recreational" flying is absolutely prohibited in build areas...).
Also, to be able to keep flying "professionally", you might be requested to show a number of flights each year, I mean, professional flights, and then Skat would want taxes paid on them, supposing you have earned money from the flights...  It may get quite messy, IMHO. But if this is your call, ok, go ahead. As I said, best of luck...
 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

02 mar 2017 20:21

Antonio:

Haike, best of luck, but... do you really think that having a CVR number is enough to get a professional license (and keep it... ) and it will allow you to fly your drone as you wish? Have you read and understood "Bekendtgørelse om flyvning med droner i bymæssigt område"? You will have to alert Police 24 hours before each flight, and observe many other rules... easy to follow for a real professional who earns his daily bread this way, but probably not likely by someone who just wants to have fun (and "recreational" flying is absolutely prohibited in build areas...).
Also, to be able to keep flying "professionally", you might be requested to show a number of flights each year, I mean, professional flights, and then Skat would want taxes paid on them, supposing you have earned money from the flights...  It may get quite messy, IMHO. But if this is your call, ok, go ahead. As I said, best of luck...


Yes, i'm aware of all the rules that's listed towards flight in build areas, The CVR is not enough ofcourse, but if you read the rules, one of them is that a CVR number is needed for "professional" flight. I have no issues when it comes to keeping it, afaik, it's 1 test only. but correct me if i'm wrong. And even if then change it, let's say a 2 year period, that's plently of time to prepare if it's required.. now, "flying as you wish" - That's not going to happen to the full extend, but yet, some of the way, may be "flying as you wish" even as a "professional" alerting the police 24 hours is easy, there will just be the same email, only thing to change is the location. the pass that to them every time the day before. I have no issues about folloiwing all the rules, not at all. Professional flights is easy to overcome, i will just advertise some roof inspection etc. then that is going to provide them their "professional" flights. Also, recreational flying, is what you need to make a "professional" movie, i don't see how revenue/ads/whatitscalled on youtube, is not "professional" you get momey from the movies, let's say, 10kr for a year, skat gets 4 and i have 6 left to charge my controller to 14%, to me that's a win. because i'm basically flying recreational, but i get the result i want.
i may be totally wrong, but i really want to make it work, even if it's a long shot. i may regret it if i don't try at all.. Positivity!! :P
 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

02 mar 2017 20:56

LKJ skrev:
De fleste ny bliver chokerede når de finder ud af hvor gennem reguleret luftrummet egentligt er.

Bøvl ??? så skulle du prøve at tage certifikat til fly du selv sidder i og konstant holde det valid, eller at selv eje et fly og holde det flyvende, og endnu værre at selv at bygge et, så skal du bare se bøvl, har selv været der.  :lol:

Har selv fløjet FPV i vel snart 12 år, mest elsvæver, har intet HD kamera men optager det jeg ser på jorden, ikke for at filme, jeg ser det sjældent igennem men fordi at hvis noget går galt er det rart at ha en video så man kan se hvor man skal gå ud til og samle den op.  :oops:

Har nu aldrig helt forstået spion skrækken, man ser jo ikke mere end hvis man selv sidder i flyet med et kamera i hånden og er der jo ingen der løfter et øjenbryn fordi TV2s heli sværmer rundt over ens hoved men er det en drone/modelfly så falder himlen ned og jorden går under.
Men der er jo kommet en masse ny spillere på banen nemlig video/foto freaks, og de er ikke intra i at flyve men bruger dronerne som ny geniale og spændende flyvende fotostativer der kan gi ny spektakulære skud i kassen fra spændende steder og de aner intet om flyvning når de starter heck det er jo bare et fotostativ det kan der da ikke gøres noget ulovligt med, man kan jo bare gå ind og købe dem og de flyver jo selv og når så nogle forsigtigt fortæller dem at der er regler ser de deres investering og drømme flyve ud af vinduet og reagerer tit hmmm. ret bestemt.

Der ligger et utal af videoer hvor der er fløjet ulovligt på tuben ja, lad dem være, tuben vil ikke lukke dem ned og det er jo sket, men er de danske er der altså flere tilfælde hvor den spøj/video er blevet kvitteret for med et bødeforlæg fra etaten, typisk 3500-5000kr men det hører man ikke meget om, det er nok for pinligt.  :D

Ja, det kan jeg godt forstå. Det er noget af en mundfuld hvis man tror det er lige til.
Ja, jeg er slet ikke i tvivl om at der kunne være mange flere problematikker man skulle løse, og regler mv. Sådan en flyvning som jeg foretager mig, skraber jo kun overfladen af reglerne.
-Samtidig, så er jeg slet ikke misundelig, eller noget... xD Hvem har ikke lyst til at være pilot :D

Spænden, det er også lang tid. er det stadig svæver du flyver? Jeg kunne godt tænke mig at komme i gang med fpv quads, men der er godt nok mange muligheder.. Og jeg vil ikke skyde mig selv i foden ved at starte ud med det forkerte komponenter. Det jeg ender ud med til at starte med, skulle gerne være så fremtidssikret som muligt.

Ja, man hører nok ikke så meget for det fra youtube's side, de er mere eller mindre ligeglade så længe folk ikke dør eller er nøgne...
Det er mere staten der lige skal have hentet penge hjem til kaffekassen der ser efter om der lige er noget..
 
Brugeravatar
Antonio
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 jan 2017 13:47
Geografisk sted: Kyø
Kontakt:

Re: Droneregler

04 mar 2017 17:22

 
Haike
Indlæg: 10
Tilmeldt: 22 feb 2017 22:41
Kontakt:

Re: Droneregler

04 mar 2017 23:34

Antonio skrev:

Yeah, i've just seen it today. not excatly helping anything
 
Brugeravatar
Antonio
Indlæg: 8
Tilmeldt: 22 jan 2017 13:47
Geografisk sted: Kyø
Kontakt:

Re: Droneregler

05 mar 2017 09:29

Haike skrev:
Antonio skrev:

Yeah, i've just seen it today. not excatly helping anything

Absolutely! When somebody shows this amount of disrespect for the rules -and for human lives- just to get an orgasm out of it, it is not helping the sport and those who approach it in a responsible way. And bragging about it, or condoning it like some on that forum have done, is equally criminal. 
 
evilhonda
Indlæg: 22
Tilmeldt: 29 okt 2010 22:44
Geografisk sted: Vestsjælland
Kontakt:

Re: Droneregler

05 mar 2017 16:15

Jeg skal ikke være dommer, men ham her synes jeg er meget farligere for andre mennesker.
https://www.youtube.com/watch?v=tneTSvQfsQ8