For et par måneder siden så jeg en Cox Pee Wee (0,33 ccm) til salg på Forum. Sådan en måtte jeg eje! Jeg startede min modelflyvekarriere med Cox motorer og der er efterhånden gået noget tid så jeg har glemt alle ulemperne ved disse motorer. Nu er jeg klar til Cox igen.
Men sådan en motor skal også have en model. Jeg bladrede nettet igennem og fandt mange tegninger til små Cox motorer. Vel og mærke tegninger der kunne downloades. Men design var ofte gammeldags eller unødigt komplicerede eller begge dele. Og så kom jeg i tanke om Tryk 16 fra modelflyvenyt nr. 2 årgang 1983, en fin lille kunstflyver, hvor tegningen er vist i halv størrelse.
Tryk 16 var beregnet for en 2,5 ccm, så bygget i halv størrelse må det vel passe med en 0,33 ccm ? Hvis man bygger uden at skalere tegningen op bliver spændvidden 38 cm. De fleste andre designs jeg har set til 0,33 ccm er en smule større men har mindre korde. Her var løsningen og modellen er desuden både smart i designet og ser ud til at være sjov at flyve.
Jeg fik squezet byggeriet ind mellem nogle andre projekter hvor jeg var gået død i noget slibearbejde. Efter en lille måneds tid stod jeg med en flyveklar model - nu kaldet "TRYK 8". Vægt 115 gram. Ikke superlet, men skidt med det.
Jeg har brugt 3,5 grams digitalservoer, 1 til højderoret og 2 til krængerorene. Sideror har jeg udeladt. Jeg fik brokket en FrSky ACCST D4R-II modtager i, selvom om det ikke er verdens mindste 4 kanals modtager.
Jeg er pt. strandet på brændstofmangel. Jeg har prøvet noget Cox købebrændstof men det var åbenbart gået en 20-30 år over holdbarhedsdatoen. Jeg kunne ikke få mere end 13.000 RPM ud af Pee Wee hvor denne motor burde køre 18.000 RPM. (Til gengæld er motoren meget nem at starte).
Så hvem sælger metanol, Castor oil/Castrol M og nitro løst i små mængder i DK ?? Før jeg får dette løst – og så længe det er skidekoldt – er Tryk 8 grounded. Hvilket naboerne nok også sætter pris på !!
Nedenfor et par billeder af byggearbejdet og den færdige model (uden ror) set i forhold til en sender.