Alle danske modelpiloters forum

 
pentium
Emnestarter
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Retro: Tryk 16 i halv størrelse til Cox 0,33 ccm

04 dec 2014 20:05

For et par måneder siden så jeg en Cox Pee Wee (0,33 ccm) til salg på Forum. Sådan en måtte jeg eje! Jeg startede min modelflyvekarriere med Cox motorer og der er efterhånden gået noget tid så jeg har glemt alle ulemperne ved disse motorer. Nu er jeg klar til Cox igen.

Men sådan en motor skal også have en model. Jeg bladrede nettet igennem og fandt mange tegninger til små Cox motorer. Vel og mærke tegninger der kunne downloades. Men design var ofte gammeldags eller unødigt komplicerede eller begge dele. Og så kom jeg i tanke om Tryk 16 fra modelflyvenyt nr. 2 årgang 1983, en fin lille kunstflyver, hvor tegningen er vist i halv størrelse.

Tryk 16 var beregnet for en 2,5 ccm, så bygget i halv størrelse må det vel passe med en 0,33 ccm ? Hvis man bygger uden at skalere tegningen op bliver spændvidden 38 cm. De fleste andre designs jeg har set til 0,33 ccm er en smule større men har mindre korde. Her var løsningen og modellen er desuden både smart i designet og ser ud til at være sjov at flyve.

Jeg fik squezet byggeriet ind mellem nogle andre projekter hvor jeg var gået død i noget slibearbejde. Efter en lille måneds tid stod jeg med en flyveklar model - nu kaldet "TRYK 8". Vægt 115 gram. Ikke superlet, men skidt med det.

Jeg har brugt 3,5 grams digitalservoer, 1 til højderoret og 2 til krængerorene. Sideror har jeg udeladt. Jeg fik brokket en FrSky ACCST D4R-II modtager i, selvom om det ikke er verdens mindste 4 kanals modtager.

Jeg er pt. strandet på brændstofmangel. Jeg har prøvet noget Cox købebrændstof men det var åbenbart gået en 20-30 år over holdbarhedsdatoen. Jeg kunne ikke få mere end 13.000 RPM ud af Pee Wee hvor denne motor burde køre 18.000 RPM. (Til gengæld er motoren meget nem at starte).

Så hvem sælger metanol, Castor oil/Castrol M og nitro løst i små mængder i DK ?? Før jeg får dette løst – og så længe det er skidekoldt – er Tryk 8 grounded. Hvilket naboerne nok også sætter pris på !!

Nedenfor et par billeder af byggearbejdet og den færdige model (uden ror) set i forhold til en sender.
Vedhæftede filer
6Covered2.jpg
6Covered2.jpg (120.66 KiB) Vist 2304 gange
5Covered.jpg
5Covered.jpg (71.38 KiB) Vist 2304 gange
4ReadyToCover.jpg
4ReadyToCover.jpg (91.45 KiB) Vist 2304 gange
3ModelMagazine.jpg
3ModelMagazine.jpg (93.46 KiB) Vist 2304 gange
2Build.jpg
2Build.jpg (105.01 KiB) Vist 2304 gange
1Plan.jpg
1Plan.jpg (84.94 KiB) Vist 2304 gange
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
Brugeravatar
altidsulten
Indlæg: 2210
Tilmeldt: 25 nov 2004 17:49
Kontakt:

Den blev jo fin!!!:) Hvad er

04 dec 2014 20:14

Den blev jo fin!!!:)
Hvad er det for en propel du har på?

Hvad med en TRYK 8-10stykker, til en 0,8'er, du ved hvor de kan fåes:D:D

Mvh
Thomas Pedersen
 
pentium
Emnestarter
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Propellen endte med at blive

04 dec 2014 21:40

Propellen endte med at blive en 4x2.5. På billederne er der monteret en 4x3 graupner slim et-eller-andet, men det var blot for at få modellen til at se færdig ud.

Hvis jeg skulle flyve med noget 0,8 ville det nok være min Grokker der blev konverteret fra el til Cox. Oprindeligt fløj den med en Cox så cirklen vil blive sluttet på den måde. Og jeg har 3-4 stk. 0,8'ere i skuffen allerede ;)
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
Brugeravatar
Allan Feld
Indlæg: 5208
Tilmeldt: 29 okt 2001 21:28
Geografisk sted: Aarhus, DK
Kontakt:

Jeg har en Cox, som

04 dec 2014 23:45

Jeg har en Cox, som jeg kujn har leget med i prøvestanden - vi må ikke flyve med Cox-motorer i klubben.

Men den har jeg kørt på alm. nitro brændstof - 16% tror jeg.
Den har kørt fint.

Men hvorfor evt. ikke - kan motoren ikke tåle det ?
mvh. Allan Feld



Medlem af AMC, Nuserne, Aviator og Lindtorp
 
Brugeravatar
LKJ
Indlæg: 3125
Tilmeldt: 15 jun 2006 17:42
Kontakt:

I gamle dage som knejt

05 dec 2014 00:23

I gamle dage som knejt fløj vi da Cox 0,8 på ren 80/20 metanol/amerikansk olie uden nitro, det havde vi da ikke råd til og motorene kørte da fint på den kost. ;) Det var så midt/sidst 60erne. :p
MVH.
Lars Kruse Jensen
MFD 8187

Medlem af bestyrelsen i http://www.uas-sport.dk/

Medlem af.
Sleipner modelflyveklub.
 
JS
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 30 maj 2002 20:40
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Den er sku sød den

05 dec 2014 16:04

Den er sku sød den flyver har os leget med cox engang på en terry fra graupner, Wow hvilken power i forhold til lyd ;) men sjovt var det :D

Flyveren ser ud til at være nem at bygge, måske selv noget jeg kan lave :D
Jesper B
Sæby Modelflyve Klub
Founding and only member of, The North Atlantic Modelflying Club (Har fløjet modelfly over det nord atlantiske hav, stik den ;)
FPV Junkie.

Hold den gode tone XO XO :D
 
pentium
Emnestarter
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Det er helt traditionelt byggearbejde.

05 dec 2014 17:15

Det er helt traditionelt byggearbejde. Simpel kassekrop og ribbevinge med D-box. Det mest udfordrende er beklædningen, men heller ikke det er særligt svært. Og skalerer man den op til 60 cm spænd (tegningen ganges med 1,5) passer den sikkert til 0,8 ccm. Og så er det en TRYK 12!

Omkring Cox-brændstoffet frarådes det at køre udelukkende syntetisk olie. Hvis der køres syntetisk skal der spædes op med Castor oil/Castrol M svarende til 10%.

Det bedste er 20% Castor oil/Castrol M. Man kan godt - som det nævnes - køre uden nitro, men på de små motorer under 0,8 ccm bør der en masse nitro i. Nogen siger 40% andre 25%. Det er nok en smagssag.

Selv kørte jeg engang 10% olie/40% metanol/50% nitro men det døde motorerne af i længden. Til gengæld var de skidenemme at starte og indstille.

Matas sælger noget Castor olie til håret, men duer det ?? Er der tilsætningsstoffer i ? Nogen bud på hvor man skaffer nitro, Castrol M/Castor og metanol i små mængder til selvblanding ? Måske skulle jeg bare spørge i IC-Communication.

Jeg regner ikke med at flyve med Tryk 8 på Sjælland, til gengæld kender jeg en udørk i Jylland som jeg sommetider besøger. Der kan jeg flyve med den. Ellers hænger den bare til pynt på kontoret.
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.