Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
jesper_ch
Emnestarter
Indlæg: 1428
Tilmeldt: 17 jul 2006 10:15
Kontakt:

Så har jeg haft min

07 maj 2016 14:23

Så har jeg haft min første flyvning med raketorm'en. Det er gået godt og jeg er allerede vild med denne flyver. Den skal nok blive super hurtig ;0)
Men regulatoren var meget varm efter turen, omkring 70-80C. Så der skal mere køling til. Hvordan laves det normalt på en RW4?

Hvor stor er forskellen på temperaturen på regulatoren. Hvis man kun giver 90% gas og så 100%? Den udvikler vel mere varme ved 90% da den både switcher med 8khz og de måske 500hz motoren køre med. Den gang i begyndte af lave gas rampe kunne i så se en temperatur forskel på regulatoren?

">her
Mvh Jesper Chrisetnsen
DEN 9233 - FAI 9059

Zepsus - Switch to the Future

Billede
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Nu antager jeg at det

07 maj 2016 17:38

Nu antager jeg at det er en Schulze regulator (det ligner det ihvertfald på billedet).
Jeg brugte en Schulze 18.200 tidligere og trak ca 350A, hvilket resulterede i godt 100g, den holdt fint.

Men hvis du stadig gerne vil køle, så laves en slids på tværs af kroppen på ca 1½ cm lige foran og bag regulatoren.
Forrest varmes med en foliejern lige foran slidsen, og herefter trykkes kroppen ned så der dannes et luftindtag.
Det samme gøres bagved, men her skal naturligvis varmes bag slidsen.

Udgangshullet kan også laves andre steder, fx i kropssiden eller et par kulrør op gennem vingen pegende bagud.

Og jo, din regulator vil have et hårdere liv ved mindre end fuld gas, men hvor meget det ændrer på temperaturen ved jeg ikke...
 
Brugeravatar
jesper_ch
Emnestarter
Indlæg: 1428
Tilmeldt: 17 jul 2006 10:15
Kontakt:

Hej Jeppe 1000 tak for

09 maj 2016 09:55

Hej Jeppe

1000 tak for input. Tror jeg tager løsningen med en slids på tværs af kroppen og et par kulrør op gennem vingen.

Lige et spørgsmål mere.
Hvor varm er en Plettenberg motor normalt udvendig efter 10 stig?
Mvh Jesper Chrisetnsen
DEN 9233 - FAI 9059

Zepsus - Switch to the Future

Billede
 
Brugeravatar
JeppeA
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 15 jun 2003 23:14
Kontakt:

Yaiks, det ved jeg faktisk

09 maj 2016 13:21

Yaiks, det ved jeg faktisk ikke, jeg er holdt op med at bekymre mig om motortemperatur efter vi gik på 10S setups...
(er testet ved 40g varme i Italien uden antydningen af problemer)

Men en 80-90g skal man nok helst ikke over... Indeni motoren er der lidt varmere end udenpå, og så vidt jeg husker tager magneterne permanent skade ved 110-120g...
 
Brugeravatar
jesper_ch
Emnestarter
Indlæg: 1428
Tilmeldt: 17 jul 2006 10:15
Kontakt:

Det er noteret og endnu

12 maj 2016 23:50

Det er noteret og endnu engang tak for input
Mvh Jesper Chrisetnsen
DEN 9233 - FAI 9059

Zepsus - Switch to the Future

Billede
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Yaiks, det ved jeg faktisk

13 maj 2016 09:50

Yaiks, det ved jeg faktisk ikke, jeg er holdt op med at bekymre mig om motortemperatur efter vi gik på 10S setups...
(er testet ved 40g varme i Italien uden antydningen af problemer)

Men en 80-90g skal man nok helst ikke over... Indeni motoren er der lidt varmere end udenpå, og så vidt jeg husker tager magneterne permanent skade ved 110-120g...


Nu bliver jeg sikkert endnu engang upopulær, men det går nok ;)

Jeppe og Jesper, det er min erfaring med NeuMotors/LEOMOTION til F5B konkurrencebrug, at de ikke bliver nær så varme både med 4, 5, 6, og 10S LiPo, som især Plettenberg og også Hacker. Jeg har endnu ikke haft en NeuMotors der har været over 70 °C udvendigt på statoren, og aldrig haft en rotor, som er blevet ødelagt af varme. Så erfaringerne med NeuMotors/LEOMOTION kan ifølge mine erfaringer ikke umiddelbart overføres til en Plettenberg.

Tommy