Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Hvis den skal være virkelig

23 nov 2015 09:58

Hvis den skal være virkelig langsom, så er der nok ikke meget der slår en Parkzone Vapor her, Men den koster jo lidt, især hvis man ikke flyver Spektrum i forvejen, da det er en BNF.

Mit standardsvar til en begyndermodel til indendørs vil nok generelt være en Nutball. Hvis man bygger den relativt stor i diameter er den nem at få en rigtig lav planbelastning på, da det hele jo er bæreplan, og med sideror og elevons er den både nem at bygge og rigtig fin at flyve indendørs. Og robust er den også, hvis man bygger den i 6mm depron el.lign.

Jeg tror så også modellerne i denne video: her kunne være rigtig gode og virkeligt langsomme, hvis man bygger dem helt lette, dvs. 3mm depron i stedet for deres relativt tunge papirbeklædte 5mm skum, byg med sparsom UHU por el. evt. CA i stedet for varmlim, brug et let fastlimet motorfundament i letfiner med et par stumper depron bag til afstivning i stedet for hele deres powerpod (indsæt evt et enkelt lille depron spant midt i kroppen over/under vingen til at afstive den lidt), skip evt. understellet, brug let indoor grej osv. "Jedelsky" profilet i vingen burde give rigelig stivelse i sig selv, så en stribe tape langs udsatte forkanter burde være nok til at gøre sådan en tilstrækkelig robust, når den er let, så kulfiber og alt det andet fancy-fine kan spares væk. De er ret ligetil at bygge, tror faktisk det sværeste vil være at samle vingen, da der skal findes en anden måde at lave jedelsky-knækket på, hvis der skal bruges 3mm depron. Måske kunne man forme og låse knækket i de 3 paneler over en bordkant el.lign. med varme? Ville give den absolut stærkeste og letteste løsning.


Det bør også være muligt at udvide dem med krængeror (selvom de nok skal være ret store for at have udpræget virkning), men det kan man jo evt. gøre senere i forløbet.

Link til tegninger og video byggebeskrivelse FT Old Fogey: http://forum.flitetest.com/showthrea...-Scratch-Build

Link til tegninger og video byggebeskrivelse FT Old Speedster: http://forum.flitetest.com/showthrea...peedster-BUILD
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
highboy
Emnestarter
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27 mar 2005 21:17
Kontakt:

Tak for diverse forslag og

23 nov 2015 13:59

Tak for diverse forslag og tilbud.
Jeg har lige bestilt en Nutball EPP fra Hobbyking.
Venlig hilsen
Torben ;)
 
Brugeravatar
kedde kræn
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 14 feb 2006 16:04
Kontakt:

Ser fin ud; bemærk at

24 nov 2015 17:27

Ser fin ud; bemærk at den er ren højde/siderorsstyret.Flyver den så absolut udemærket med, og det er nemt at gå til som en start. Det bør så være en smal sag senere at give den elevons ved at dele højderoret i 2, så poderne kan lære at flyve fuldt koordineret.
Mvh Christian, Sønderborg MFK

Basic Flying Rules:
Try to stay in the middle of the air. Do not go near the edges of it.
The edges of the air can be recognized by the appearance of ground, buildings, sea, trees and interstellar space. It is much more difficult to fly there.
 
Brugeravatar
highboy
Emnestarter
Indlæg: 68
Tilmeldt: 27 mar 2005 21:17
Kontakt:

Ser fin ud; bemærk at

25 nov 2015 19:03

Ser fin ud; bemærk at den er ren højde/siderorsstyret.Flyver den så absolut udemærket med, og det er nemt at gå til som en start. Det bør så være en smal sag senere at give den elevons ved at dele højderoret i 2, så poderne kan lære at flyve fuldt koordineret.

Yep jeg har set den modifikation på nettet, og har den i tankerne.
Men først når de har lært det grundlæggende i flyvning.
Venlig hilsen
Torben ;)
 
Henrik e
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 okt 2015 22:35
Kontakt:

Hobbyzone champ, nu ved jeg

04 jan 2016 20:34

Hobbyzone champ, nu ved jeg godt du har en anden, men champ er fantastisk.
Vh
Henrik
 
Brugeravatar
Abra
Indlæg: 130
Tilmeldt: 05 dec 2014 12:59
Kontakt:

Bix3 fra hobbyking. Er næsten

04 jan 2016 21:55

Bix3 fra hobbyking. Er næsten ikke til at få ned når den først er kommet op.

her
Thomas Abraham
OY 7264
HTM – Høje-Taastrup Modelflyveklub (tidl. KFK)
www.htm-rc.dk
 
ARFL
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17 okt 2015 13:15
Kontakt:

Hej Torben. Jeg har en

16 jan 2016 12:29

Hej Torben. Jeg har en Multiplex Funcup til salg. Den er helt ny, og som flere skriver er den velegnet som begyndermodel. Ring for pris (20200858)