Alle danske modelpiloters forum

 
nns
Emnestarter
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30 maj 2003 13:35
Kontakt:

Reparetion af Allegro halebom

24 sep 2007 20:38

Hej

Jeg sad og fumlede lidt med min allegro lite krop, og opdagede at den var blevet lidt løsagtig. Det viste sig at den havde fået nogle revner i halebommen 5-6 cm fra kroppen. De er formodeltlig opstået da dens ejer foretog en hård spydlanding):-(

Jeg har tænkt mig at prøve at reparerer den, men er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre. Jeg har søgt lidt efter sider der beskriver hvordan en halebom er fremstillet fra bunden, men har endnu ikke fundet de rigtige side.

Jeg forestiller mig at man kunne ligge kulfiber rowings på med epoxy på langs af bommen hele vejen rundt og så surre noget video bånd stramt omkring. Er det en god løsning eller skal jeg have fat i en anden form for kulfiberdug ?

Gode råd søges

Niels N. Sørensen
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

25 sep 2007 13:08

Måske der kan komme en "kulstrømpe" ind over ? (de kan blive ganske store i diameter, når de "skubbes sammen")

Det er måske ikke så pænt, men det virker, og det kan gøres relativt let.

Tommy :)
 
nns
Emnestarter
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30 maj 2003 13:35
Kontakt:

25 sep 2007 19:18

Hej Folkens

Tak for de gode råd.

Men Peter, hvilken side er den rigtige side, den glatte side antager jeg ?

Jeg har skrevet lidt med Adam (2Dpilot), og han foreslår at lave en sandwich af noget tyndt glasvæv med 45 graders fibre og UD kul som så rulles om halebommen.

Jeg vender tilbage når jeg når længere i processen

Mvh

Niels

Niels N. Sørensen
 
2D-pilot
Indlæg: 587
Tilmeldt: 03 apr 2003 22:07
Kontakt:

25 sep 2007 19:40

Hej Niels

Begge sider af videobåndet er glatte og ser ens ud:)

Med cellulose fortynder eller acetone skal du prøve at fjerne denne brune eller sorte "magnet belægning" på båndet for at finde den rigtige side.

Belægningen klæber skide godt til epoxy og man få aldrig videobåndet af igen, så den skal vende den anden vej, væk fra epoxy.

Den rigtige side er ren polyester/mylar som ikke klæber til epoxy.

Mvh Adam
 
trinitus
Indlæg: 319
Tilmeldt: 18 mar 2002 21:25
Kontakt:

25 sep 2007 23:17

Hej Niels
Tag noget kulstrømpe og så vikkel noget abreisgewebe omkring imens det hærder

så får du en rimlig overflade
har set flere Ellipser og div F3B modeller lavet på den måde og det holder



John villum Rasmussen
br]
4,4 KB
 
nns
Emnestarter
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30 maj 2003 13:35
Kontakt:

26 sep 2007 20:39

Hej Trinitus

Det kan godt være det er mere simpelt end at få UD kul (jeg har kun løse fibre liggende) til at sidde ordentlig. Men hvor kan man købe kulstrømpe, og skal man ikke købe flere meter? Jeg har ikke kunnet finde nogen steder i DK hvor de har disse ting.

Mvh

Niels
Niels N. Sørensen
 
2D-pilot
Indlæg: 587
Tilmeldt: 03 apr 2003 22:07
Kontakt:

26 sep 2007 20:47

Man skal nok til tyskland. Avionic har solgt R&G ting før. Men hvordan vil du trække en kulstrømpe over din siderorsfine eller kropen?:)
 
trinitus
Indlæg: 319
Tilmeldt: 18 mar 2002 21:25
Kontakt:

26 sep 2007 21:01

Hej Niels
Hvor tyk er din hale ?
og hvorlangt et stykke skal du bruge, det kan være jeg har noget på "lager"

john
John villum Rasmussen

br]
4,4 KB
 
nns
Emnestarter
Indlæg: 37
Tilmeldt: 30 maj 2003 13:35
Kontakt:

26 sep 2007 21:19

Hej John

Halen på min allegro er et konisk kulrør, og ca 1.5 cm i diameter der hvor revnerne er. Desværre sidder der jo et sideror for enden af bommen, og kroppen er vel 4.5 cm i diameter på det tykkeste sted. Jeg ved ikke om man kan få en strømpe hen over kroppen. For at dække det område hvor revnerne er skal det i strakt tilstand dække ca 10 cm i længden.

Hvis du har en stump du kan undvære ville det være alle tiders.

Mvh

Niels
Niels N. Sørensen
 
Brugeravatar
Tommy Persson
Indlæg: 2266
Tilmeldt: 23 apr 2002 17:36
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

27 sep 2007 00:59

Hvorfor bliver mit forslag, om at bruge en kulstrømpe først interessant, når det bliver gentaget af John ?

Jeg føler mig lidt holdt udenfor, når mit forslag bare ignoreres i første omgang, men held og lykke med reparationen.

Tommy :)