Alle danske modelpiloters forum

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

16 nov 2017 15:12

Spændende tråd - F2D er jo lidt svært at træne sole, men det er mulig at træne model kontrol og bevægelse i cirklen alene.

Jeg har haft stor glæde af at prøve at lave en slags meditations øvelser mens jeg flyver. Her er et eksempel:

Flyv sløjfer, kig på dem mens du flyver, du skal ikke bedømme dem, du skal blot observere dem, læg mærke til hvordan din krop, fra dine ben, din arm, dit håndtag bevæger sig. Hvordan passer det med måden modellen flyver på. Flyver modellem som du føler den bør? Hvis ikke juster modellen eller juster din måde at styre på (det er ikke tit det er modellen).

Nu kigger du væk fra modellen (f.eks ned i jorden), mens du forsætte med at have den "rigtige følelse i kroppen" - føl hvad modellen laver, føles det som før?
Kig op og observer din model igen, flyver den som før? Gør den ikke det - gentag øvelsen..

Når man har godt styr på det kan man begynde at blande sløjfer (ind og udenvendige) med ovale loop (ind og udenvendige).
Til sidst er du så fokuseret på dig selv og sammenspillet med modellen man glemmer tid og sted - man er "in the zone" - der skal man (helst) kunne gå hen på kommando :?

Jeg har også haft stor glæde af at filme mig selv til konkurrencer (og i trænings situationer), man ser ALLE sine fejl når man kigger klippene gennem. Nogle gange ser man også fif som modstanderen bruger :shock:
Det er dog vigtigt at man får det set igennem senest et par dage efter, ellers har man glemt alt hvad der skete.

Jeg er enig i at lysten til at træne skal være der, ellers kan man ligeså godt blive hjemme - udover flyve træning er det også vigtigt at grejet er vedlige holdt. Få skiftet lejer (er jeg ikke selv altid lige god til at huske), ren gjort motor, kigget stempel og cylinder gennem for små defekter.

Et andet område jeg føler vi har god fod på i F2D er at lave hjælpe værktøj/redskaber der minimere fejl og gøre opgaver nemmere. Det er også en god aktivitet til de dage hvor man ikke kan flyve. Tænk din færden på banen i gennem, er der et stykke værktøj som kunne gøre dit liv nemmere? Findes det ikke - så 3D print/laserskær det - Det kan være lige så meget værd som et par dages træning ;)

/zik zak
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
pbm77
Indlæg: 891
Tilmeldt: 06 nov 2005 21:12
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

10 dec 2017 19:57

Mit bedste råd er analyser, analyser, analyser.... Hvad gik godt og vigtigst, hvorfor gik det godt. Hvad gik skidt og igen hvorfor gik det skidt.

Dette gælder selvfølgelig både efter en konkurrence og når man træner.

Når man har godt styr på sine styrker og svagheder, er det for set første meget nemmere at gøre noget ved det, og for det andet er en stor fordel, at vide det i en konkurrence situation.

Og modsat et par andre her i tråden, vil jeg faktisk give det råd, netop engang imellem at flyve når man er uoplagt/træt. Jeg har i et par andre sportsgrene haft rigtig god succes med det. Det der sker er, at man afsløre ens fejl og mangler og modsat også, hvad der ligger på rygraden og dermed er godt indøvet.

Kunne forstille mig, at ikke mindst kunstflyverne ville kunne bruge det, og se, hvilke figurer og manøvre de har godt styr på og derfor kan lave godt, selvom de er lidt uoplagt og hvilke der måske har brug for lidt intensiv træning.
Peter Madsen
 
LuP
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 mar 2003 12:57
Geografisk sted: Valby
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

14 dec 2017 22:41

Som mangeårig deltager/dommer til EM og VM og nu holdleder til VM i CL 2018, er det selvfølgeligt meget vigtigt at træne.
Men det er ligeså vigtigt at læse de gældende FAI regler!!
Mvh
Luis Petersen 
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

19 dec 2017 10:28

LuP skrev:
...
Men det er ligeså vigtigt at læse de gældende FAI regler!!

Amen!

Jeg er gået så langt at jeg har lavet F2D reglerne i html version, med links mellem judge guide og de ordinære regler.
Det gør det nemt at læse og hoppe frem og tilbage, de kan gemmes på og åbnes med tablet/telefon.
Man kan søge efter ord! Det savner man (jeg) tit i papirudgaven, og hvis telefonen er vandtæt er reglerne det også. Papir er kedeligt at læse hvis det bliver vådt.

Vi i F2D har længe haft den tradition at vi læser reglerne mens vi kører til konkurrence. Passageren læser højt og reglen diskuteres, hvordan forstår vi den, hvordan bruger vi den til vores fordel - så har man de fleste regler på fingerne efter et par gange :D

Sidst men ikke mindst er er den en kæmpe fordel at læse de overordnet regler (Sporting Code General Section og porting Code Section 4 - CIAM General Rules).

Reglerne kan findes her:
https://www.fai.org/page/ciam-code

/zik zak
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

19 dec 2017 10:51

Super indlæg!

Jeg har tit spekuleret over, hvordan man som pilot i en bedømmelsesgren, vender det til sin fordel, at det tilsyneladende kan være en fordel at være et "navn" - altså at være kendt? Hvis det er en faktor i at vinde en konkurrencegren, hvordan sørger man så får at bruge det bevidst? Det er jo også en faktor som andre sportsgrene arbejder med (dans, dressur, opvisningsymnastik,skøjtedans, ...). Hvis det er vigtigt for at vinde, kan man vel også manipulere med dommerene på kort eller langs sigt (ikke bestikke :D ), så de ubevidst kommer til at give netop dig flere point???
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

19 dec 2017 12:49

Erik Dahl skrev:
Super indlæg!

Jeg har tit spekuleret over, hvordan man som pilot i en bedømmelsesgren, vender det til sin fordel, at det tilsyneladende kan være en fordel at være et "navn" - altså at være kendt? Hvis det er en faktor i at vinde en konkurrencegren, hvordan sørger man så får at bruge det bevidst? Det er jo også en faktor som andre sportsgrene arbejder med (dans, dressur, opvisningsymnastik,skøjtedans, ...). Hvis det er vigtigt for at vinde, kan man vel også manipulere med dommerene på kort eller langs sigt (ikke bestikke :D ), så de ubevidst kommer til at give netop dig flere point???


Det er være et navn behøver ikke være individet, eller være i en bedømmelsesgren.

Da vi for nogle år siden havde besøg af (daværende) verdensmester i F2D, fortalte han bla. at det var vigtigt at have en "brand", så en fælles beskrivelse alle hørte under, vi valgte "F2D Danish Vikings", dem kan øst folkene godt huske ;)

Et fælles brand gør bla. at hvis det går godt for et par stykker under fanen går det godt for alle, pas på de er jo vikinger!, er hvad konkurenterne tænker. Lyder mærkeligt, men vi kan se det virker, konkurrenterne ser nogle vikinger det går godt for og tænker alle andre vikinger også er farlige - det giver god selvtilid. Det gør også noget at have et brand man er med til at "beskytte".

Jeg lavede et logo og fik trygt nogle (200+) klistermærker som blev delt ud med rund hånd og som noget nyt et banner som hænger i/på vores telt på banen.

Næste trin bliver (3D printet) horn i hjelmen 8-) (må man som mekaniker, men ikke som pilot)

(PÅ billedet er vi lige ankommen på banen og er ved at sille op - derfor har vi ikke uniformen på endnu :roll: )
Vedhæftede filer
2017-08-05 16.09.29.jpg
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

22 jan 2018 13:49

En artikel om hvad der skal til for at man kan blive verdens bedste indfor et felt:

https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/ ... get-talent
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

27 jan 2018 21:41

Et interview med Quicque Somenzini, F3A pilot fra Argentina, senere USA. Verdensmester F3A 2007:
https://www.modelaircraft.org/files/SomenziniQuique.pdf

Der står meget forskelligt om hans karriere og om hvad han træner og hvor tit han gør det :D
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

27 jan 2018 22:05

En lille video om hvordan man øver og træner effektivt:
https://www.youtube.com/watch?v=f2O6mQkFiiw
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Hvordan træner du, så du bliver bedre?

27 jan 2018 22:14

google "how to become the best ... ..."

Det er nemt at formulere, men svært at føre ud i livet:

10.000 timer
kærlighed til det du gør
et team og nogle der hjælper
vedholdenhed
Lav fejl: https://www.youtube.com/watch?v=vEhoc_zGeN0
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8