Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

13 feb 2019 13:36

Hejsa allesammen,

Vi er mange der hvert år deltager i konkurrencer rundt om i Danmark. Fælles for alle piloter er, at vi alle gerne vil være flere til de forskellige konkurrencer. Derfor tager vi selvfølgelig rigtig godt i mod netop DIG, når du møder op til en konkurrence du ikke har prøvet før. Vi vil også gerne hjælpe dig før du møder op, men du kan stort set altid møde op til en konkurrence og få en smag på hvad det går ud på. Du må også godt starte med at komme og kigge når vi flyver eller træner.

Hvis du har kig på en bestemt konkurrence, så skynd dig at kontakte dem der koordinere den klasse. Så får du masser af hjælp. Vi glæder os til at se dig og have dig med til vores skønne konkurrencer!

Hvis du har ideer til hvad der skal til, så der kommer flere piloter til konkurrencerne, så skriv gerne dit gode råd her i tråden. Vi vil alle gerne hører hvad vi måske kan ændre på, så det bliver federe for nye at deltage - og forhåbentlig blive ved.

Det der kommer i tråden bliver også en del af inputtet til Eliteudvalgets og styringsgruppernes fremtidige arbejde om rekrutering.

Vi glæder os til at se dig og læse hvad du skriver.

På gensyn
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

13 feb 2019 20:09

Det bliver en spændende tråd at følge!

Synlighed!!

Synlighed tror jeg er vigtigt, blandt andet derfor jeg startede en youtube kanal med fokus på F2D (Combat).
https://www.youtube.com/AndréBertelsen

Der kan være nogle der måske ikke er klar over de brænder for konkurrence i en klasse, måske har de ikke tænkt tanken, måske ved de ikke man kan konkurrere med netop den gren af modelfly, måske ved de slet ikke det findes. :o

Hvis de ikke ved det findes så søger de den heller ikke frem af sig selv.
Det ville derfor være godt at man "server" det i et spiseligt format, for så mange som muligt.
Hvad præcist det format er har jeg ikke knækket endnu, men jeg har nogle tanker.

Jeg har længe gået og tænkt på en måde at vise alle eller nogen konkurrence klasser frem til det brede publikum.
Det jeg er kommet frem til ville være et "Elite-modelfly-air-show". En weekend (i en skoleferie?) et sted i Danmark hvor folk (fra MDK men også den brede offentlighed) kunne komme og få en smags prøve på at; modelfly ikke bare er noget man bygger i et støvet sløjd lokale på aftenskolen.

Det ville være godt hvis man kunne have 2-3 klasser i gang på samme tid så der altid var noget at kigge på, når piloterne ikke flyver opvisnings konkurrence kunne de stå klar til at svare på spørgsmål.
Man kan sagtens tænke det større eller mindre efter ønske, men jeg tror et større arrangement i den kaliber ville kunne trække lidt på nyheds medierne og derved får vi endnu mere synlighed på konkurrence delen af modelflyvning.

Hvad der skal til for at få sådan et arrangement op at kører, om det er noget der skaber værdi og om det overhovedet er noget de andre klasser mener er brugbart aner jeg ikke! :roll:
Men nu er ideen sat i verden, så kan den jo formes, om tænkes, gennemtænkes så der måske bliver skabt noget endnu bedre!

Jeg siger det lige igen: Det bliver en spændende tråd at følge!

/André
F2D pilot
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

13 feb 2019 20:29

En samlet eliteweekend!! Det er da den fedeste ide. Jeg foreslog selv en samlet DM-weekend for 1 1/2 år siden. Det var der opbakning til, men din idé er nok nemmere at arrangere.
Fedt indspil :D

Hvor?
2020 - dato?
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

13 feb 2019 20:56

Erik Dahl skrev:
Hvor?
2020 - dato?


Det var cirka der min ide stoppede, ved ikke hvor der er plads og hvor vi må larme (F2D larmer lidt mere end f.eks F3K :roll: ) - dem er der ikke så mange af (hvert fald ikke lige jeg kender til) - måske vi kan få en dispensation fra larmen til at være på "vejrstation flyveløse" (flyve station Værløse). Har ingen forbindelser den vej og aner ikke hvor man skulle spørge :)

Dato skulle jo helst være noget vi finder sammen med de klasser som er interesseret i at stille op til opvisning. Da det jo skal passes af med stævne kalenderen - vi er jo konkurrence piloter.
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Ahandrup
Indlæg: 308
Tilmeldt: 04 mar 2009 07:41
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

13 feb 2019 23:43

Så vil jeg da gerne smide Herning i puljen. :D Der er både linestyring og rc inden for 500m af hinanden. Med to baner uden støj begrænsninger så kan der være mange aktiviteter i gang på samme tid.
 
Brugeravatar
Flyvetossen
Indlæg: 2093
Tilmeldt: 01 sep 2009 19:31
Geografisk sted: Nordfalster
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

14 feb 2019 09:00

Skynd jer at få reserveret plads i MDK`s kalender.  :) ;)
Med venlig hilsen
Ib Jensen
Dronetegn løst og registreret 1.7.2017.
http://www.Flyvetossen.dk
"Hangar" opdateret d. 12. september 2022.
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

14 feb 2019 09:44

Ahandrup skrev:
Så vil jeg da gerne smide Herning i puljen. :D Der er både linestyring og rc inden for 500m af hinanden. Med to baner uden støj begrænsninger så kan der være mange aktiviteter i gang på samme tid.


Fin pointe :)
Men tvivler på publikum gider gå 500m mellem to baner - jeg forstillede mig mere et kæmpe flyve areal, med nogle "pit områder" hvor folk kunne komme tæt på modellerne.

Nu er jeg ikke så bekendt med traditioner inden for RC, men afholdes der nogle større arrangementer i en bredvifte, sommerlejer eller ligende.

Måske man kunne kombinere det?

Jeg tror første skridt er at finde ud af hvilke klasser der gerne vil være med. Der efter kan man kigge på kalender dato, det skal jo planlægges uden om world cups, VM'er, EM'er med mere...

Derefter må vi finde en plads hvor vi alle har tilladelse til at flyve - F2D er ikke så krævende, da vi ikke er underlangt luftfarts loven (så længe vi bliver under 100m ;) ), så vi kan være med de fleste steder, men vi fylder (cirkel radius 22m). Det kan blive et problem for de klasser som flyver på asfalt, F2A (speed) og F2C (Team Race).

Det at finde tid er nok nemmere end at finde et sted?

/André
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Emnestarter
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

15 feb 2019 16:31

Til André og Axel!
Tusind tak! Der er store muligheder i begge forslag. Tænk endelig videre!

Til alle:
Lad blot ideerne komme allesammen. Jeg er helt sikker på at der skal mange forskellige ideer og indsatser til, men så vil det også give pote for alle. Jeg ved at F3A/Henrik Nørrelykke har lavet er fint forarbejde, og andre steder er der også tænkt.

Utidig ildhu!
Hvis der ikke er nogen pludselig rykker på noget dette år - og gør det endelig! - så forestiller jeg mig følgende plan:


-> Masser af input i løbet af i år fra alle der interesser sig for rekruttering til konkurrenceklasserne
(evt. et arbejdsmøde for interesserede i løbet af året. Et møde der peger henimod oktober og januar
- men kun hvis nogen virkelig har lyst til at kickstarte forarbejdet. Henvend dig hvis du slet ikke kan vente. )
-> Eliteudvalgsmødet i oktober 2019
-> Elite- og landsholdssalingen januar 2020
=> NOGEN der gør NOGET i 2020 - det kan blive stort!
-> Fejring af dem der har gjort NOGET der virkede og mere fremadrettet ved Elite- og landsholdssamlingen januar 2021
etc.
...

Rettidig omhu med utidig ildhu!
Senest rettet af Erik Dahl 16 feb 2019 10:38, rettet i alt 1 gang.
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

15 feb 2019 17:07

Hejsa.

Rekruttering må vel betragtes som et must for alle konkurrencepiloter. Og selvom vi ikke dyrker samme konkurrenceform, kan vi fint lære af hinanden!

Andrés ide er rigtig god. Jeg kan virkelig lide ideen om en fælles platform at fremvise alle klasser på. Klart noget vi kan bruge.

Axels forslag om Herning er heller ikke dum men som André påpeger så er det et minus at det er på 2 pladser
.
Men men....

Hvis vi kunne flytte arrangementer over på nordsiden af Skinderholmvej, kunne det faktisk lade sig gøre at afvikle alle 4 hovedgrene af modelflyvningen fra samme plads og næsten samtidig!
Det ville selvfølgelig kræve at der blev lavet en aftale med de respektive klubber, der har hjemme på Herning Lufthavn. Det kan lyde som en stor udfordring, men vi ved jo at det kan lade sig gøre....

Jeg tænker:
F1, F3, F4, F5, F9 og IMAC kunne deles om de store græsarealer med F2B og F2D. Nogle af klasserne kan afvikles samtidig, hvorimod F1 nok skal bruge det meste af pladsen selv.
F2A, F2C og evt F2B kunne lægges på asfalten udenfor forpladsen.
Og skulle der komme piloter med vandfly kan det også klares.
Det eneste der faktisk mangler er en god skrænt.

Det ville give masser af flyvning over en hel dag! (Eller 2?)

Og så lige til sidst.
F1 er fritflyvningsklasserne (F1A, F1B, F2C og det løse)
F2 er linestyring (F2A, F2B, F2C og F2D)
F3 er radiostyring (Kunstflyvning og svæveflyvning)
F4 er skala (Både rc og cl)
F5 er radiostyret svæveflyvning m motor.
F9 er quad race.
IMAC er radiostyret Kunstflyvning m skalamodeller.

Ruben
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Brugeravatar
zik zak
Indlæg: 831
Tilmeldt: 06 aug 2003 12:54
Geografisk sted: Kbh - Denmark
Kontakt:

Re: Det er fedt at deltage i konkurrencer! Hvordan bliver vi flere?

16 feb 2019 14:07

Blot lidt mere "skud fra hoften":

En ting jeg mener er vigtigt at få fremhævet for andre er at:
En konkurrence pilot ikke nødvendigvis er ham som går efter metallet, de findes i mange forskellige former og størrelser.

Nogle træner mere end andre, nogle er med fordi det er sjovt og hyggeligt at rejse rund og flyve modelfly, nogle tager med for at lærer og afprøve deres egne evner på den internationale scene, og andre tager ud får at få metallet med hjem for en hver pris!
Der er og skal være plads til alle i en konkurrence klasse uanset ambitions niveau.
Vi gør det jo fordi det er sjovt, uanset hvilket "inner game" vi og de andre spiller.
Tag et kig i den vedhæftede fil, det er et udsnit af "The inner game of Tennis", den beskriver nogle af de årsager man kan have for at dyrke konkurrence.

Vi har i F2D brugt denne meget, til at blive klogere på vores med-piloter, hvis en tager afsted for at have det sjovt og hygge og en anden tager afsted for at vinde for en hver pris, kan det give gnidninger på holdet.
Ved at bruge denne tabel, kan vi nemt forklare hinanden at, til denne konkurrence er jeg her for sjov (næste konkurrence kan være "all in"). Så ved holdet hvordan de skal "behandle" én - det kaldes også forventnings afstemning.

Overordnet set mere jeg at synlighed er godt, det kan være opvisning, fordrag til klub aftener, andre events, youtube med mere.
https://www.youtube.com/AndréBertelsen ;)

Man skal også være klar når der så kommer en ny som "vil være med", det skal ikke være for meget "spild til" fra en ny får ideen til han er i luften.
Vi har haft ret godt held med vores nye F2D pilot, han starter konkurrencer i år og glæder sig.
Han skal hjælpes og oplæres til konkurrencer, og det vil flytte fokus (lidt) fra at vinde, til at oplære, men det er det værd!
På den lange bane er det en god indvistering for klassen. Det skal de eksisterende piloter i klassen være klar over når der kommer en ny mand med - hvis man ikke er sammen om at løfte ham, ja så taber man ham.

Indenfor combat (og linestyret generelt), har vi ret meget grej til overs, at en begynder sjælnet skal ud og købe særlig meget for at tage med til en konkurrence. Det bliver givet væk ganske gratis, med en forventning om at hvis de ikke ønsker at flyve alligevel så bliver det leveret tilbage
Hvis de bliver i klassen og slider grejet op, godt, så er der god karme til at de kan være med til at hjælpe den næste nye pilot der skulle finde på at møde op.
Jeg har f.eks aldrig betalt Henning for mine to første F2D motore, nu oplever Kent det samme, han får motor, modeller fra højre og venstre.
Når det handler om at trække nye folk til, kan vi ikke stoppe op for at skulle regne efter, hvad koster den og hvad koster den.
Der skal smedes mens jernet er varmt og viljen til at flyve konkurrence er der - det var også noget at tænke over i den andre klasser :)

Og ja hvis DU vil ud og flyve F2D, så finder vi også noget grej til dig 8-)

Kan jeg låne en F3K, F5B eller F3A model til en konkurrence for at prøve det? Bliver du sur hvis den går i stykker? Jeg har vist nok stadig en radio et sted :roll:
Tjek min kanal på Youtube!

André Bertelsen


F2D Combat
Først stik er altid gratis...
André B.