Blot lidt mere "skud fra hoften":
En ting jeg mener er vigtigt at få fremhævet for andre er at:
En konkurrence pilot ikke nødvendigvis er ham som går efter metallet, de findes i mange forskellige former og størrelser.
Nogle træner mere end andre, nogle er med fordi det er sjovt og hyggeligt at rejse rund og flyve modelfly, nogle tager med for at lærer og afprøve deres egne evner på den internationale scene, og andre tager ud får at få metallet med hjem for en hver pris!
Der er og skal være plads til alle i en konkurrence klasse uanset ambitions niveau.
Vi gør det jo fordi det er sjovt, uanset hvilket "inner game" vi og de andre spiller.
Tag et kig i den vedhæftede fil, det er et udsnit af "The inner game of Tennis", den beskriver nogle af de årsager man kan have for at dyrke konkurrence.
Vi har i F2D brugt denne meget, til at blive klogere på vores med-piloter, hvis en tager afsted for at have det sjovt og hygge og en anden tager afsted for at vinde for en hver pris, kan det give gnidninger på holdet.
Ved at bruge denne tabel, kan vi nemt forklare hinanden at, til denne konkurrence er jeg her for sjov (næste konkurrence kan være "all in"). Så ved holdet hvordan de skal "behandle" én - det kaldes også forventnings afstemning.
Overordnet set mere jeg at synlighed er godt, det kan være opvisning, fordrag til klub aftener, andre events, youtube med mere.
https://www.youtube.com/AndréBertelsen Man skal også være klar når der så kommer en ny som "vil være med", det skal ikke være for meget "spild til" fra en ny får ideen til han er i luften.
Vi har haft ret godt held med vores nye F2D pilot, han starter konkurrencer i år og glæder sig.
Han skal hjælpes og oplæres til konkurrencer, og det vil flytte fokus (lidt) fra at vinde, til at oplære, men det er det værd!
På den lange bane er det en god indvistering for klassen. Det skal de eksisterende piloter i klassen være klar over når der kommer en ny mand med - hvis man ikke er sammen om at løfte ham, ja så taber man ham.
Indenfor combat (og linestyret generelt), har vi ret meget grej til overs, at en begynder sjælnet skal ud og købe særlig meget for at tage med til en konkurrence. Det bliver givet væk
ganske gratis, med en forventning om at hvis de ikke ønsker at flyve alligevel så bliver det leveret tilbage
Hvis de bliver i klassen og slider grejet op, godt, så er der god karme til at de kan være med til at hjælpe den næste nye pilot der skulle finde på at møde op.
Jeg har f.eks aldrig betalt Henning for mine to første F2D motore, nu oplever Kent det samme, han får motor, modeller fra højre og venstre.
Når det handler om at trække nye folk til, kan vi ikke stoppe op for at skulle regne efter, hvad koster den og hvad koster den.
Der skal smedes mens jernet er varmt og viljen til at flyve konkurrence er der - det var også noget at tænke over i den andre klasser
Og ja hvis DU vil ud og flyve F2D, så finder vi også noget grej til dig
Kan jeg låne en F3K, F5B eller F3A model til en konkurrence for at prøve det? Bliver du sur hvis den går i stykker? Jeg har vist nok stadig en radio et sted