Alle danske modelpiloters forum

 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Mode 1 - fordele/ulemper?

10 mar 2018 14:17

Hej figurpiloter (og beslægtede artsfæller)

Flyver nogle af jer med 'mode 1' (halefjer samlet på venstrepinden, jf vedh billede) på jeres sendere? Har læst/hørt at samlingen af højde-/sideror kan give en lidt mere præcis styring ifm kunstflyvning? (I Frankrig er mode 1 populært ifm kunstsvæveflyvning, jf denne bog om VTPR: https://voltige-planeur-rc.net/rc-glider/)

Alle med input vedr. fordele ulemper mht 'mode 1' vs 'mode 2' må gerne lige komme ud af busken nu - tak! :)
mode1.png
mode1.png (21.92 KiB) Vist 2502 gange
 
Brugeravatar
Erik Dahl
Indlæg: 1707
Tilmeldt: 30 okt 2001 19:50
Kontakt:

Re: Mode 1 - fordele/ulemper?

10 mar 2018 18:27

Mode 2:
højre styrepind virker som en styrepind i et rigtigt fly. Jeg ved godt at det er mere en beskrivelse end et reelt argument for en kvalitet. Det var det jeg fik at vide da jeg var ung.

Mode 1:
Her side- og højderoret i venstre pind. Det fik jeg at vide, kan være en fordel i en højsart, hvor man kaster selv med højre hånd, og stadig har kontrol over højde- og sider. I kunstflyvning har jeg hørt, at det en en fordel i fx rullende cirkler. Så har man samme pind til at arbejde med højde- og siderne.
Mvh
Erik Dahl Christensen / "The Bart Bird man" aka Dr. Dahl / Droneforening Fyn / bredt engageret modelflyver :D
Vi kan hvad vi vil - hvis vi vil! / Gør noget, og gør det sjovt!
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mode 1 - fordele/ulemper?

10 mar 2018 18:43

Erik Dahl skrev:
Mode 2:
højre styrepind virker som en styrepind i et rigtigt fly. Jeg ved godt at det er mere en beskrivelse end et reelt argument for en kvalitet. Det var det jeg fik at vide da jeg var ung.

Mode 1:
Her side- og højderoret i venstre pind. Det fik jeg at vide, kan være en fordel i en højsart, hvor man kaster selv med højre hånd, og stadig har kontrol over højde- og sider. I kunstflyvning har jeg hørt, at det en en fordel i fx rullende cirkler. Så har man samme pind til at arbejde med højde- og siderne.
Mvh

@Mode 2: Kommer selv fra 1:1-verdenen og højde og kræng på samme "pind" er nærmest en naturkonstant - eller er det...?! :mrgreen:

@Mode 1: En lille fordel ved selvstart i en højstart - ja, kan godt tænkes (hvis man er højrehåndet). I QT's (quick turnarounds, F3K) kunne det måske også være en fordel at man start kan styre pitch når man har hånden rakt ud efter kastebladet? (P. Meunier kører fx 'mode 1'.) Og ja: Til kunstflyvning er der folk som siger at "samlingen" af halefjerene er mere logisk (?).

Kan man mon lære at skifte mellem de to modi eller er det "enten eller"? ("Prøv det!" - gys!)
 
pentium
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

Re: Mode 1 - fordele/ulemper?

10 mar 2018 19:28

Jeg startede min karriere med Mode 1, da jeg kun havde råd til en 2-kanals sender. Efterfølgende da jeg skulle flyve med 4 kanals syntes jeg at det var ubehageligt at styre højde-sideror på en pind (hvilket var venstre pind). Alle andre fløj Mode 2, så jeg følte at jeg var nødt til at lære det. Når man ikke var så rutineret var det ret hårrejsende.

Da jeg endeligt havde vænnet mig til Mode 2, var der en nybegynder der rakte mig en 2-kanals sender (Mode 1). Jeg kunne godt styre det når jeg koncentrerede mig, men når der skete noget uventet som jeg skulle klare på rygraden kunne jeg ikke bevæge pindene ! (En 2 kanals sender kan kun køre lodret på venstre pind og vandret på højre).

Pointe: Jeg tror at man er nødt til at lægge sig fast på enten mode 1 eller mode 2. Man vil altid have en præference for den ene, især i feberredningssituationer. Ellers vil man bare opleve "radiosvigt".

På mit DLG setup har jeg en fjederbelastet switch til venstre pegefinger, der ændrer højdetrimmet, så jeg kan grovstyre højderoret ved kast. Jeg troede at alle brugte dette, men kan se på dit spørgsmål at dette åbenbart ikke er standard ? (Ellers har jeg nok misforstået dit indlæg)
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.
 
bruel
Emnestarter
Indlæg: 1981
Tilmeldt: 06 okt 2015 11:55
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Mode 1 - fordele/ulemper?

10 mar 2018 19:44

Tak for tankerne, Mikael. Ja, spøjst selv på en 2ch-svæver kan folk ævle op og ned stolper om hvorvidt højde- og sideror skal ligge på samme eller hver sin pind - frihed er et helvede :mrgreen:

Nu har jeg aldrig dyrket kunstflyvning (udover alm. rocker-flyvning på skrænten - ikke noget der skal vises frem!) og derfor var/er mit spørgsmål primært med sigte på netop denne disciplin, idet jeg ikke rigtig kan se en afgørende fordel i hverken F3K eller alm. hyggeflyvning. Ikke nok fordele til at jeg pt "tør" tage springet i al fald...