Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JEH
Emnestarter
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 sep 2012 10:02
Geografisk sted: Grevinge
Kontakt:

Sveriges andet IMAC-stævne 2019

26 maj 2019 14:30

Sveriges andet IMAC-stævne var planlagt afholdt i Sölvesborg i weekenden 25. - 26. Maj.

Jeg ankom med campingvogn til pladsens koordinater (GPS) torsdag ved godt 18-tiden, idet jeg gerne ville træne hele fredagen inden konkurrence start lørdag kl. 8.00.

Min umiddelbare tanke da jeg ankom var, at der måtte foreligge en fejl – jeg kunne nemlig ikke se at der var en flyveplads overhovedet. En gåtur rundt på arealet var ikke opløftende, idet bevoksningen ikke var klippet i år, og visse steder stod det 40 - 50 cm højt. Det værste var dog, at det der skulle udgøre en airstrip, var fyldt med store huller. Huller så store at en fod kunne være deri og op til 30 cm dybe. En gyngende tørvemose erfarede jeg senere.
Mens jeg ledte efter et telefonnummer til konkurrencelederen, dukkede han op med græsklipperen. Han bedyrede, at pladsen ville blive fin og god, og at der næste dag ville blive opstillet det lovede toilet (der var intet på pladsen), samt senere næste dag, strøm fra en generator.
Flere og flere piloter ankom, men ingen ville flyve fra pladsen, risikoen for haveri ved start og landing var ganske enkelt for stor.
Fredag morgen/formiddag ankom flere IMAC-piloter, og det stod klart, at alle var enige om, at pladsen ikke var egnet til flyvning. Som den eneste pakkede jeg min flyver ud, og forsøgte at taxie rundt på pladsen. Dette var til stor morskab for de øvrige, der højlydt kommenterede min models hoppen rundt, faretruende tæt på haveri, mens de flittigt videofilmede til dokumentation. Jeg turde ikke flyve og modellen blev pakket ned igen.

Noget skulle gøres, og der blev taget kontakt til Jörgen Svensson i arbejdsgruppen for IMAC i Sverige. Handlekraftigt arrangerede Jörgen Svensson i løbet af nogle timer, at vi kunne flyve og afvikle stævnet fra hans plads Hässeleholms Flygklubb ved Vankiva.
Jörgen arrangerede også, at kommunen i en hast ville klippe græsset i løbet af eftermiddagen.
Alt i mens at arbejdsgruppen arbejde på højtryk for at fremskaffe alle fornødne papirer og et fungerende sekretariat, pakkede vi sammen i Sölvesborg og kørte de godt 66 km til Vankiva.

Ved ankomsten til pladsen i Vankiva var græsset klippet på den iøvrigt ualmindeligt gode plads, og fortrøstningsfulde blev campingvogne og telte opsat igen. Desværre blev det ikke til træning inden konkurrencen, dagen var ganske enkelt gået med pakke ned og pakke op, samt transport (men nu er jeg blevet trænet i at opsætte fortelt på campingvognen).

Konkurrencestart lørdag morgen var kold, overskyet og noget blæsende, men vinden var temmelig stabil og var helt lige på banen, så ganske godt flyvevejr. Hen på dagen tittede solen lidt igennem skyerne og temperaturen steg, så at det blev ganske behageligt.
Vejrudsigten for søndagen var desværre ikke god, så det blev besluttet, at fortsætte med at flyve kendte programmer om lørdagen indtil at alle grupper havde gennemført 3 styks 2-sekvensflyvninger, så ialt 6 sekvenser for alle 13 deltagende blev det til. Tanken var så, at vi skulle mødes søndag kl. 10 for at se på vejrsituationen og flyve ukendte programmer. Som forudsagt af vejrmeldingstjenesterne, begyndte det at regne om natten, og regnvejret varede ved. Det blev derfor besluttet søndag formiddag at afslutte stævnet uden gennemførelse af ukendte programmer.

Udover 11 deltagende svenske piloter + hjælpere og familie, var der dansk repræsentation af Flemming Bollerslev og undertegnede.
Flemming opnåede en fin andenplads i Intermediate, og udtrykte tilfredshed med udbyttet såvel erfaringerne ved flyvninger, samt placeringen.
Jeg havde desværre motorstop i første flyvning og måtte udgå fra de første 2 sekvenser. Heldigvis kom modellen godt og hel ned, og jeg fandt hurtigt frem til, at fejlen var et defekt Li-Po batteri til tændingen, som blev erstattet. Jeg kunne herefter deltage igen og gennemføre de resterende flyvninger. Med baggrund i de tilstrækkeligt mange efterfølgende flyvninger, blev det alligevel til flest point i gruppen, og jeg opnåede guld i Sportsman. Så læren er, at selvom man umiddelbart har modgang skal man ikke give op!

Alt ialt nogle indholdsrige dage med et drys af drama.
At alt gik så godt som tilfældet er, skyldes de snarrådige folk i arbejdsgruppen for IMAC i Sverige. Til dem skylder vi en stor tak!

Jeg glæder mig til at deltage i næste stævne i Brännebrona om små 3 uger den 15. - 16. juni.

Resultater fra weekendens stævne og tidligere, samt meget mere kan ses på http://www.mini-iac.se
Vedhæftede filer
EF Slick 580 105,5 %22.jpg
 
Brugeravatar
fbo
Indlæg: 713
Tilmeldt: 16 mar 2007 23:25
Kontakt:

Re: Sveriges andet IMAC-stævne 2019

26 maj 2019 18:12

Det er fantastisk gået både af den Svenske imac gruppe, og dig at det kunne lade sig gøre, og at du kom fint igen, godt gået Jan.
Flemming Bollerslev
RC-parken mfk.
 
Brugeravatar
Krolle Erik
Indlæg: 799
Tilmeldt: 03 feb 2008 19:49
Geografisk sted: Nykøbing Mors
Kontakt:

Re: Sveriges andet IMAC-stævne 2019

27 maj 2019 17:02

Tillykke med resultaterne. Det er rigtig flot.
Det glæder mig at I har klaret Jer så godt.
Mvh Erik.
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Re: Sveriges andet IMAC-stævne 2019

27 maj 2019 18:49

Godt at høre at I nød turen. Og stort tillykke med de meget flotte resultater. Jeg fløj selv med i Norge denne weekend og skal også lave en lille tråd om det.