Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
JEH
Emnestarter
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 sep 2012 10:02
Geografisk sted: Grevinge
Kontakt:

Sveriges tredie IMAC-stævne 2019

17 jun 2019 16:06

Sveriges tredie IMAC-stævne er afholdt i Brännebrona i weekenden 15. - 16. juni.
Til konkurrencen var tilmeldt 25 med enkelte frafald, så der var 22 fremmødte kombattanter incl. kvindelig repræsentation. Der blev fløjet i alle kendte klasser: Basic, Sportsman, Intermediate, Advanced, Unlimited og Freestyle.
Jeg ankom som den første, torsdag ved 18-tiden, men der dryssede efterfølgende flere til, ligesom, at der fredag morgen/formiddag ankom en del for at deltage til træning i løbet af dagen.

Brännebrona ligger i den sydøstlige kant af Väneren. Pladsen der også er et full size flyveplads, byder ikke bare på en stor flot bane, men også masser af plads til campering, stort klubhus med el, vand og toilet, samt ikke mindst store hangarer hvor modeller med vingerne på kunne stå tørt over natten.
Der er gode grunde til, at Brännebrona har været en valgt plads hvert eneste år i alle de år der er fløjet IMAC i Sverige.

Vejret var med os. Fredagen bød på en enkelt kortvarig lille byge hen på eftermiddagen, ellers flotte betingelser for flyvning.
Første konkurrencedag lørdag var en skøn sommerdag, med masser af sol, kun svag vind – en behagelig brise, og der blev fløjet rigtigt meget. Der blev holdt på længe (dog med behørig respekt overfor naboerne), idet vejrprofeterne forudsagde temmeligt blæsende vejr og også regn om søndagen. Sådan blev det heldigvis ikke, søndagen blev en let overskyet dag, med svag vind og god varme, perfekt for IMAC-flyvning.
Under disse gode betingelser, dels vejrmæssigt, men også den professionelle afvikling, opnåede alle grupper 3 gange 2-sekvensflyvninger kendt program, og (på nær Basic) ukendt program i løbet af de to konkurrence dage. Desuden flere omgange Freestyle.

Således var der masser af flot programflyvning iblandet imponerende Freestyle opvisning. Man skal unde sig, at se de dygtigste piloter, med lynhurtig præcisionsflyvning skarpt markeret for i det næste at vise store bløde graciøse figurer, som igen eksploderer i noget vildt hurtigt – det er virkeligt én på opleveren. Ser så utroligt let ud – og er virkeligt så svært!

Der var mange deltagere i særligt Sportsman og Intermediate, og konkurrencen var hård. Kun ganske få point adskilte de bedst placerede, som skiftevis i de forskellige sekvenser præsterende den bedste flyvning.
For mig blev ukendt program afgørende. Jeg var “vinderen” i lodtrækningen og skulle starte først, så ingen afluring af de andre piloters fejl og mangler, men direkte på som den første.
Jeg fik ingen god start og efterfølgende præsterede jeg en uskøn gennemflyvning af programmet med mange fejl. Det blev straffet hårdt, og en kneben 1.plads inden ukendt program, blev til en sluttelig 4.plads. Lærerigt – og nu ved jeg så hvad der skal arbejdes på.

Flyvningen var afsluttet søndag kl. 14, hvorefter at prisuddeling tog plads, hvorefter alle forlod stævnet grundigt røde af den megen sol.

Om IMAC i Sverige, stævnekalender, opnåede resultater og meget mere, kan der læses om på www.mini-ias.se

Næste stævne afholdes i Borlänge den 29. - 30. juni. Borlänge ligger over 600 km nord for Helsingborg, og er for langt væk efter min smag, så den springer jeg over.
IMAC 5 og 6 ligger begge i Skåne, henholdsvis Ripa og Helsingborg i august og september, og der påregner jeg at deltage.

Stort tak til værtsklubben der ydede høj service og tilbød kolde drikke, godt fra grillen, og fællesspisning lørdag aften. Det var en super weekend og meget hyggeligt.
Vedhæftede filer
PICT0004.jpg