Alle danske modelpiloters forum

 
Brugeravatar
Andreas Østergaard
Emnestarter
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2016 16:37
Kontakt:

Powerbox + motor

06 sep 2016 10:31

Hej Alle IMac piloter:-)

Jeg har sat mig for at komme igang med at flyve brændstof med henblik på senere at deltage i IMac konkurrencerne.

Jeg har planer om en Extreme flight xtra 300 78"
Med en Dle 35ra motor, er jeg helt ved siden af med mit valg??

Mit spørgsmål er hvordan jeg smartest og sikrest for sat mit elektronik op, tænker noget Powerbox med indbygget killswitch hvor der evt skal sættes to stk 2s lipo til at trække både tænding samt servoer.

Kom endelig med input, alt modtages med smil;)
Og er der nogen der har en komplet flyver til salg, er jeg også intra i det!

Hilsen Andreas Østergaard
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Hej Andreas. Dit valg af fly

06 sep 2016 18:23

Hej Andreas.
Dit valg af fly er perfekt til Imac Basic flyvning. Hvorvidt der skal powerbox i en 78" flyver skal du selv afgøre. Jeg syns måske det er unødig vægt i en flyver der trods alt ikke er større. Har selv fløjet adskillige 50ccm fly uden powerbox og med benzinmotor i. Men giver det dig den tryghed du skal bruge, vejer det dog Max 500g men alligevel..
Keep it simpel, så er der ikke så mange fejlkilder.
Med hensyn til killswitch fås der mange billige switche, og de virker superfint.
Flyver selv med en 33% Krill Velox med en 112 ccm boxermotor i, hvor jeg har installeret en billig killswitch, og det kører bare..
Hvis der er andre ting du er tvivl om med hensyn til flyver eller Imac flyvning, er du meget velkommen til at ringe eller skrive.

Vh.
Brian Andersen
Tlf 29824258
Danmarksmester Imac Sportsman 2016.. 😀
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Helt enig. Power Boxen er

06 sep 2016 20:27

Helt enig. Power Boxen er overkill. En power box er super hvis du skal matche flere servoer der trækker på samme rorflade. Noget man kan gøre fra adskillige sendere idag. Yderligere er en power box god hvis dine servoer er hårdt belastet (læs trækker meget strøm). En power box kan naturligvis også andre ting, men de nævnte er de umiddelbare.

Nogle gode præcise digitalservoer (7-8.kg/ cm i træk) og en helt std modtager så er du kørende. Dobbelt akku til modtager kan naturligvis overvejes. Men husker ikke hvornår jeg sidst har hørt om en modtager akku der er stået af.

Jeg har selv brugt kill switches fra Smart Fly og Power Box. Har været glade for begge. Kan specielt godt lide Power Box kill switchen. Den skal armeres før den kan "kille" motoren.

God fornøjelse og skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.
 
Brugeravatar
Andreas Østergaard
Emnestarter
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2016 16:37
Kontakt:

Fedt med uddybende svar! Hvilken

06 sep 2016 20:51

Fedt med uddybende svar! Hvilken killswitch vil i anbefale? Og hvordan er setup'en så? Er det med enkelt batteri til tænding og en til servoer??
 
Brugeravatar
boie
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 03 maj 2004 12:10
Geografisk sted: Hirtshals/ Danmark
Kontakt:

Et til modtager og et

06 sep 2016 21:27

Et til modtager og et til tænding. 2500 mAh til modtager bør være fint og 1500 til tænding. En LiFe 2S har været min foretrukne
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Fedt med uddybende svar! Hvilken

06 sep 2016 21:32

Fedt med uddybende svar! Hvilken killswitch vil i anbefale? Og hvordan er setup'en så? Er det med enkelt batteri til tænding og en til servoer??


For det meste kører man på en Dle motor bare 4gange Nikkel metal batterier på tændingsanlægget. Kapacitet på omkring 1500mah er rigeligt.Til modtager og servoer vil jeg anbefale LiFe batterier. Et enkelt LiFe på 2 celler og en kapacitet på 2000-2500 mah vil være rigeligt. Killswitch køres på en kanal for sig selv, så tændingsanlægget ikke "støjer" i modtageren. Jeg bruger en killswitch der hedder "Rxel" og købes hos hobbyking.com til meget få kr.
Hvor er du fra Andreas?

Mvh..
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
Brugeravatar
Andreas Østergaard
Emnestarter
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2016 16:37
Kontakt:

Helt kanon, er så glad

06 sep 2016 22:22

Helt kanon, er så glad for i kommer med lange seriøse og gode svar👍🏻 jeg så jer da i fløj i Skive, jeg kommer selv fra Skive, blev total bidt af det realistiske i IMac samt modellerne! Så nu vil jeg til selv at have mig en så jeg kan komme igang! Hvad er årsagen til der ikke bliver brugt Lipo til tænding samt servoer? Hvad vil det sige at killswitchen kører på en kanal for sig? Er det ikke bare i en aux port eller en anden kanal i modtageren??
 
rocker-keld
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 16 feb 2008 20:55
Kontakt:

Ang lipo på tænding/radio. Du

07 sep 2016 03:56

Ang lipo på tænding/radio. Du kan sagtens bruge lipo på både tænding og radio. Det er bare ikke alle modtagere/servoer der kan tåle den højere spænding lipo gir. Lipo giver ca 7,5-7,8 volt når det er fuldt opladet, og mange servoer modtagere tager ikke over 7v. Life ligger på nominel spænding omkring 6,8v fuldt opladet og har i øvrigt en mere stabil spændingskurve end lipo. De fleste tændingsanlæg tager også lipo, men igen ikke alle! Læs på dit tændingsanlæg hvor mange volt det Max tager. Ang killswitch så kører den på egen kanal, og har kun brug for et signal fra modtageren. Den har jo egen strømkilde og skal bare have signal hvornår den skal tænde/slukke. Men de fleste af dem er lavet pp den måde fra fabrikken så det bare er plug and play, uden man skal gøre yderligere. Før i tiden, klippede man den sorte ledning over, så de to strømkreds ikke havde fælles jord for at undgå overførsel af støj fra tænding til radio.

Mvh..
Brian Andersen
Sæby MFK
Tlf: 29824258
OY 9017


In Heaven all the interesting people are missing..(Nietzsche)
 
Brugeravatar
Andreas Østergaard
Emnestarter
Indlæg: 12
Tilmeldt: 11 aug 2016 16:37
Kontakt:

Hvilke servoer skal jeg smække

07 sep 2016 14:47

Hvilke servoer skal jeg smække i sådan et setup?
Hvad vil i anbefale?
 
Brugeravatar
Pade
Indlæg: 1050
Tilmeldt: 26 maj 2004 08:40
Kontakt:

Valg af servoer er nok

14 sep 2016 23:17

Valg af servoer er nok en kombination af budget og erfaringer. Grundlæggende skal det være servoer med god centreringsevne og med så lidt slør som muligt.

Et af de dyrere valg er Hitec 7954 eller 7955, alt afhængig af om du bruger LiPo eller LiFe som forsyning. 7954 er til LiPo, 7955 tåler ikke mere end LiFe. Billigere alternativer er PowerHD, Bluebird eller hvad der ellers findes på markedet. Prøv at kigge rundt i klubkammeraternes flyvere og se, og de har servoer monteret, som du kan bruge. Du skal kigge efter en standard størrelse servo med trækkraft på 20-30 kg. Gasservo kan jeg ikke rådgive om, der må andre på banen.
Kristian Pade Nielsen - Mfk Nuserne - Filskov Mfk