Alle danske modelpiloters forum

elektro Anders
Kontakt:

Tak :-) Glæder mig rigtig meget

20 jun 2015 20:50

Tak :-)

Glæder mig rigtig meget til at få den i luften. Jeg håber at den flyver, jeg har bygget den på baggrund af en tidligere model jeg byggede sidste år. Dog har jeg flyttet haleplanet 5 mm længere frem, samt rykket motoren 5 mm længere tilbage. Det gør jeg fordi jeg synes at flyveren var en tand for sløv i ror respons. Den fløj nærmest af sig selv, men det bevirkede at hvis der kom et vindstød kunne jeg ikke rette den op i tide før den var fløjet i jorden. Det var lidt irriterende i længden.
Jeg håber ikke den nye bliver for livlig nu.

I morgen skal motoren lige startes op, elsker duften af cox motorer når der er rigeligt med ricinus olie i brændstoffet:-)

Buth
Kontakt:

Nydelig, bliver spændende at se

21 jun 2015 12:06

Nydelig, bliver spændende at se den i luften.
Husk en liste på vingetippen, med årene i kortens retning.
3-5 mm hård balsam er rigeligt. Det hjælper enormt på vridning stabiliteten.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.

Buth
Kontakt:

21 jun 2015 12:43

Anders, du efterlyste tips til styretøjet, her er et klip fra min hedengangne model. Det er 1 mm pianotråd og 2mm messingrør samt 0,..noget piano og messingfolie
Vedhæftede filer
DSC_0005 (4).jpg
DSC_0005 (4).jpg (136.8 KiB) Vist 873 gange
Homo ludum fuga

elektro Anders
Kontakt:

22 jun 2015 12:04

Hej.

Tak for tippet med vinge tipperne;-) her er lige en skitse af hvad jeg vil lave med vingtippen, jeg bruger messingrør for at beskytte træet mod kraftige ryg i linerne:-)

Og tak for billederne med højde roret det var lige den information jeg manglede:-)
Vedhæftede filer
wing.png
wing.png (8.61 KiB) Vist 873 gange

Buth
Kontakt:

Jep, lige sådan. Jeg foretrækker

22 jun 2015 15:37

Jep, lige sådan.
Jeg foretrækker nylon-rør (rc-trækkabler) for at undgå slid på linerne.

Jeg kom til at dvæle ved dit vinge-profil:
Forkanten skal have en cirkelrund runding på ca. 1/3 af tykkelsen og bagkanten skal være så tynd som praktisk mulig.
High-point bør ligge på 30-35% af korden
Tykkelsen af vingen bør være den samme, i % af korden, og i øvrigt symmetrisk med 0 grader indstillingsvinkel.

I gamle dages Teamrace, havde haleplanet 0 grader indstillingsvinkel, men ikke symmetrisk profil, bør være en anelse trykkende profil.
Det forhindrede at modellen pendlede ved flyvning i hårdt vejr, da den ændrede opdrift på hoved planet, gennem forskellen på lufthastighed i med- og modvind, blev udjævnet af haleplanets ændringer i tryk/løft.
Der er ikke noget værre for piloten, end at skulle styre kontra fra medvind til modvind... hvert 1 sekund :eek:
Homo ludum fuga