Alle danske modelpiloters forum

 
Buth
Emnestarter
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Good-Year og F2F

03 dec 2015 18:58

Jeg hører på vandrørerne, at der er voksende interesse for at danne hold og flyve noget race :p
Formålet med denne tråd er at have et sted til det hav af spørgsmål, bl.a. hvor kan jeg finde tegninger, købe modeller og motorer, der rejser sig.

Jeg orker ikke at skrive "i blinde", det er der for mange varianter og for lidt standard til, men jeg vil efter bedste evne assistere med links og råd og vil da også opfordre andre i flokken til at bidrage med info.

Et godt sted at starte er nok reglerne, som du finder her, i venstre side: her

Jeg har resterne af Linestyrings-Unionens tegningslager, der er vist en Lil Quickie imellem
De danske motorregler er udformet, så også de gamle 2,5 ccm stål-diesler (Rossi, MVVS, Nelson, KMD) kan bruges.
Den hurtigste tid efter der kom restriktioner på, er stadig sat med en KMD, russisk stålmotor fra 60'ene.
Men det er også blevet muligt at købe nye billige versioner af F2C-teamrace motorer.


lidt links til en start:

her
her
her
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Brugeravatar
Ruben Sonne
Indlæg: 4911
Tilmeldt: 30 nov 2001 19:15
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Fedest...

03 dec 2015 19:05

Fedest...
Modelflyver af hjertet. MMFK og Herning Modelflyveklub

Frihed, er ikke ret til at gøre som du vil, men pligt til at gøre hvad du bør! M. L. King
 
Tom Pedersen
Indlæg: 1963
Tilmeldt: 27 sep 2005 13:03
Kontakt:

ja det ser jo fint

07 dec 2015 10:53

ja det ser jo fint ud , men !!! Brændstof , eller det der skal bruges til selv at blande , hvor i hede hule h------ køber man det henne ????
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .
 
Buth
Emnestarter
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Ang. brændstof, så køber jeg

07 dec 2015 22:24

Ang. brændstof, så køber jeg de fleste ingredienser hos 3F hobby, når jeg alligvel er i Karlskoga til stævne .... hamstrer lidt rigeligt :-).
Snak evt. med Steen eller Eskildsen.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Buth
Emnestarter
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Lidt opskrift Petroleum: ("resten, til 100%")

08 dec 2015 20:17

Lidt opskrift
Petroleum: ("resten, til 100%")
Finder du i byggemarkedet, det bør være den, der bruges i varmeovne o.l, f.eks. zibro cristal, ikke lampeolie eller alm. lugtfri, som er for tungt at brænde af.
Olie:
Castrol M er noget klistret stads, som jeg er blevet træt af, så hellere en tyndere ricinus (Castor) ), f.eks. Klotz Benol der er SAE30 mod Catrol M's SAE50.
Har du en gammel slave, der aldrig har kørt andet end 30%M, så bliv ved det, kan f.eks. skaffes via her der sælger til vintage biler.
Selv foretrækker jeg halvt god syntetisk, f.eks. Aerosynth competition og halvt ricinus, % afhænger af motor og klasse (10%-20%).

Diesel Ignition Improver (DII3, 1,5 - 2%) og
Æther (30%-35%) shopper jeg som regel hos 3F i Sverige, men de sender ikke.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Buth
Emnestarter
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Hvad flyver folk så med,

10 dec 2015 16:05

Hvad flyver folk så med, traditionel Good-Year eller F2F (F2C teamrace med flad krop) ?
.... eller sagt på en anden måde: hvad skal jeg bygge, for at lammetæve de andre :p

I Danmark flyver vi det som én klasse, med to tilladte modeltyper.
Motorreglerne (som ikke er helst som i FAI's og andre lande, men næsten) gør at gamle motorer, som f.eks. KMD stadig kan vinde.

Well ... folk flyver med det, de har, men dem der bygger nyt, laver for tiden oftest F2F, da det er nemmest og hurtigst at bygge .... de er så til gengæld de grimmeste :-)

Uden at fornærme nogen, så er forskellen på de to modellers principielle ydeevne (og de relevante motorer, nye som gamle), væsentlig mindre, gentager, væsentligt mindre, end forskellen på kvaliteten af grejet og kvaliteten af folks evne til at håndtere det (det, nogen kalder træningstilstand) :cool:

Bemærk:
Det er stadig en almindelig Good-Year model, der har den uofficielle rekord på 100omg. en Li'll Quickie med en KMD motor, den fløj de 100 omgange på 4min 16-noget. :eek:
Finale-cuttet til Limfjordsstævnet var 6min 20 !!, usædvanlige omstændigheder, men faktum er at en Paw uden kuglelejer har fløjet hurtigere.

Morale: Træning og godt håndværk betyder, mere end hvor nyt / moderne / hitech dit grej er.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.
 
Buth
Emnestarter
Indlæg: 544
Tilmeldt: 05 apr 2009 20:47
Kontakt:

Der er luft i vandrørerne...

17 dec 2015 16:40

Der er luft i vandrørerne... de skramler lidt, ang. propeller:

APC 7x6 er det sikre valg til de fleste motorer.

Master 7x6 kan også gå fint, vores bedste KMD gik faktisk bedst på Tornado 7x6, den kan lide lidt blad, men de par 1/10 dele var ikke værd, at bladene var for sarte, knækkede nogle gange.
Jeg har ikke prøvet Master S2... ser lovende ud, men jeg er ulden over bladtykkelsen omkring navet.

En Oliver kan køre med 5,6 eller 7 i stigning, den ændrer bare rpm og flyver præcist lige stærkt, uanset hvad du sætter på :-).

Til meget hurtigt-roterende motorer, feks. Fora, eller meget skæve/ rådne/ tunge modeller (= stor modstand), måske 5" stigning (den bruger de fleste i dieselcombat).

Vi bruger selv APC 6½ på en lige bygget og let F2F, 6½ stigning på lille (dansk) 3mm karburator og 5½ på 5,5mm karburator(i Sverige :cool:), de har en del smallere tipper end 7x serien, det er lidt en smagssag, de fås også i de hele stigninger.

APC 7x6 kan du få mange steder i dk, men f.eks. tower-hobbies i USA har som regel hele sortimentet.

Hvis du ikke kender din motor godt, vil jeg anbefale at du også lægger en 8x4 eller 9x4 tung propel i kassen og bruger den til at varme op med.
En tæt motor med alu-stempel, DEN uddeler gerne nogle seriøse fingermadder, på sådan en råkold april dag
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.