Alle danske modelpiloters forum

 
gamba
Emnestarter
Indlæg: 70
Tilmeldt: 09 feb 2005 22:25
Kontakt:

Hjælp til udstyr af lille El-Svæver

25 aug 2007 10:40

Hej alle...

Jeg har "forkølet" mig lidt i denne lille hyggemodel fra CMPro. Den koster utoligt nok kun 650.-... og det er jo ikke til at stå for:


22,94KB
Data:
Spændvidde: 160 cm
Vingeareal: 24,3 dm2
planbelastning: 33,3 gr/dm2
Vingeprofil: RG 15 modificeret
længde: 88,7 cm
Propel: 9 * 6 folde propel
Vægt: 490 gr.
Flyvevægt: 810 gr.
Konstruktion: Glasfiber, balsatræ vinger
Motorkrav: p28 klasse Børsteløs motor
Radiokrav: Ch. 3-4 kanal og 4 servoer
Batterikrav: 11,1v 1500mAh Li-Po

Spørgsmålet er, om ikke det ville være fint nok med følgende motor til at trække den op, efter som jeg allerede har sådan en liggende med regulator:


3,16KB
SN-2406-32 børsteløs motor.
Beskrivelse:
Størrelse: 28 mm x 23 mm eks. aksel
Vægt: 32 gram
Maks. effektivitet: 79 %
Batteri: 2 til 3 LiPo celler
Propel: 8 x 3,8 til 9 x 3,8
Strømstyrke: 1,1 til 6,9 A
Spænding: 7,4 til 11,1 V
Omdrejninger pr. Volt: 980 (KV)
Aksel diameter: 3,0 mm
Bo Gamba - www.gamba.dk
 
pentium
Indlæg: 676
Tilmeldt: 01 jul 2002 23:12
Geografisk sted: Farum
Kontakt:

25 aug 2007 11:04

Motorvalg afhænger meget af hvilke egenskaber du er ude efter.

Men sådan en model med RG-15 profil er jo ikke en decideret slowflyer, men snarere en lille hotliner.

Hvis det var mig ville jeg motorisere den med minimum 250W, Dvs. mindst en 1500 mAh Lipo pakke, en 100 grams aussenlaufer (hvis den kan være i snuden), eks. Dualsky
XM3536CA 6T (1300 kv), eller en anden billig børsteløs med tilsvarende specs (100 gram, 12-1300 kv) og så lægge ud med en 9x6 klappropel. Dette setup vil sikkert give stejle stigninger og mulighed for frisk flyvning.
Det samlede motor/akkusetup vil veje ca. 250 gram.

Og brug så endeligt en Aeronaut klapmølle med Freudenthalers signatur på - det er den bedste. Propeltypen er lige så afgørende som motoren.
Mikael Christensen (SMSK - Formand).
Rigtige mænd laver ikke Range-check.