Alle danske modelpiloters forum

2506
Emnestarter
Kontakt:

Hej Buth,se,det var kontant snak,(og

28 okt 2015 20:26

Hej Buth,se,det var kontant snak,(og meget tæt på det,jeg selv ville regne med), men uddyb lige det med propellens blade,og hvilken diameter/stigning ?:)

Tom Pedersen
Kontakt:

og ja som Buth skriver

29 okt 2015 08:54

og ja som Buth skriver så dur snoreliner simpelthen ikke til at flyve med de bremser helt vildt , så jeg vil rulle dem ud bare for at måle længden .Min Sportsman skal i luften med Viking på om så fanme jeg skal ned på 2m line hehe .
man skal ikke trykke andre ned for selv at komme højere op på stigen.
Respekt kan man ikke kræve , det skal man gøre sig fortjent til .

Buth
Kontakt:

Well, jeg har aldrig selv

29 okt 2015 18:28

Well, jeg har aldrig selv rodet med viking, min interesse er for det meste i den anden ende af power-skalaen :cool:.

Evt. søg forummet igennem efter viking eller fesser-propel
Men, en så langslaget og langsomt roterende motor (mener det er 5000rpm max, på en god dag), skal have
en tung propel aht. svinghjuls-effekten, simpelhen hjælpe stemplet fra bund til top igen :-), så træpropeller er ude,
diameter for at holde motoren nede i de effektive omdrejninger (9-10) og
stigning, for at komme fremad 6-8" afhængig af modstand i model+liner.

I gamle dage kunne man købe nogle Graupner eller Robbe, nogle i mine race-øjne helt håbløse kæppe, men de er vist udgået for længst.
En slow-fly el 10-6 ville nok være god, for ellerter har også mest bundtræk, men de er ofte lette og navet er uden tvivl for spinkelt til 2t-knokken.
Måske en her
Mit bedste bud er Master Airscrew 10x7 G/F G3 Nylon Propeller her det er ikke super duper, men bedre end S-2 og scimitar udgaverne.
Jesper Buth, Pingvinen MFK
Homo ludum fuga

Man bliver aldrig for gammel til at lege....
Man bliver gammel, når man stopper med at lege.

Buth
Kontakt:

Faldt tilfældigt over disse, Kavan

08 nov 2015 17:28

Faldt tilfældigt over disse, Kavan 9x6 kunne måske være noget. http://www.control-line.eu/propellers.html
Homo ludum fuga

2506
Emnestarter
Kontakt:

Tja, om ikke andet har

10 nov 2015 19:04

Tja, om ikke andet har de da en pragtfuld, afskyelig farve...hvorfor er det altid sådan med propeller ?
Er det rigtigt, når jeg mener at Kavans blå propeller var hårde og tunge mens de gule var tunge og bløde som smør...?

Buth
Kontakt:

Jeg mener du har ret,

10 nov 2015 22:13

Jeg mener du har ret, har kun nogle få kavan eller robbe .... i min race-verden kan de bruges til at sprede nutella og til tilkørsel.

Ved eftertanke, har jeg haft en Paw 5ccm diesel, der vist kommer tætpå Wiking.
Et skrækkeligt apperat, ydede som en os-15, men lød super godt i en ww1, 2-dækker jager (tøf-tøf, snork-tøf-tøf osv..) :cool: (SIG 2½ccm byggesæt)
Det var nødvendigt med store tunge propeller,11-13 x 6-8 stykker. For at få power, skulle den gå med 10x6, men de rpm gjorde at alting rystede itu,
stemplet alene vejede mere end et komplet abc-cylindersæt til en 2½'er :eek:
Homo ludum fuga

Brugeravatar
Arne Bøjer Christensen
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

No Title

11 nov 2015 13:09

Hej-
jeg har vedhæftet et billede af en af mine Vikinger i testbænk. Det er et par år siden jeg tog det. Dengang skulle alt, der lykkedes jo foreviges ;)
Men som I kan se er propellen ret så stor, og den vejer godt til.Det var den propel der fungerede bedst af alle.Og svinghjulseffekten var givet enorm.
Det gode råd fik jeg af Leif O.Mortensen, Klarup.
Jeg husker ikke stigningen.
Det er blevrt til en hel del flyvninger med Viking 2.5 motorerne RC modeller.
Og naturligvis de mange CL modeller i 1950 -1960. Linelængden svarede til den normale standard som flyves på banen hos Aviator i dag
Det er en utrolig sejtrækker.

venlig hilsen
Arne